«از دانش تا فرزانگی» به روایت خسرو ناقد کتاب شد

به گزارش خبرنگار مهر، روایتی کهن در دست است که در آن متجددان به کوتولوهایی تشبیه می‌شوند که بر شانه‌ غول‌ها (تشبیهی از پیشینیان) نشسته‌اند و از این رو به رغم جثه ریزشان، دوردست‌ها را بهتر می‌توانند ببینند.

این تشبیه اشاره‌ای است به سازگاری ناسازوار سنت و تجدد. استدلال طرفداران سازگاری ناسازوار سنت و تجدد این است که ذهن جستجوگر انسان با گذشت زمان پیوسته به حقایقی نو و نهان دست می‌یابد و شناخت‌هایی جدید به دست می‌آورد.

دانش بشری همراه با زمان رو به گسترش است. از این رو دوران معاصر با آنکه بر شالوده گذشته بنا شده است، بر گذشته برتری دارد. در واقع گسست از سنت مطرح نیست، بلکه تلاش برای درک سنت و گفتگو با گذشتگان مطرح است و این نه به معنای بازسازی گذشته بلکه نوعی نوسازی سنت و سازگار کردن با تجدد است.

این کتاب شامل بخش‌هایی چون نقش و جایگاه روشنفکران، سازگاری ناسازوار سنت و تجدد، اندیشمند خطاپذیر، خردورزی و خشونت‌پرهیزی، هرگز جنگی خوب و صلحی بد وجود نداشته است، ادبیات، مدرن، متعهد یا معاصر، غوغای فوتبال غربت فلسفه است.

در بخشی از فصل «از دانش تا فرزانگی» می‌خوانیم: اندیشیدن انتقادی درباره اندیشیدن، آنگاه که سخن از امید و خوش‌بینی و سخن از نومیدی و بدبینی در میان است، ضروری است؛ چرا که خوش‌بینی و بدبینی همزاد همند. بدبینان اغلب خوش‌بینان سرخورده و خوش‌بینان اکثرا بدبینان منع شده‌اند. چیرگی تام خوش‌بینی بر انسان به همان اندازه فاجعه آمیز و مضحک است که غلبه بدبینی مطلق.

این کتاب در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۵۲۰۰ تومان به چاپ رسیده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.