از سرگیری خرید نفت ایران

جام جم آنلاین: در حالی که رسانه‌های غربی از اثرگذاری تحریم نفتی ایران خبر می‌دهند، اما برخی مشتریان عمده نفتی ایران دیروز از تصمیم برای بازگشت و از سرگیری خرید نفت ایران خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز سه کشور کره جنوبی، هند و ژاپن که پیشتر به دلایلی چون بیمه نبودن نفتکش‌های حامل نفت ایران، خرید نفت خود از ایران را کاهش داده بودند، اعلام کردند با پذیرش پیشنهاد ایران مبنی بر بیمه شدن نفتکش‌ها توسط بیمه ایرانی خرید نفت از ایران را از سرمی‌گیرند.

یک مقام شرکت پالایشگاهی هیوندای کره جنوبی اعلام کرد مذاکرات این شرکت با ایران در مراحل پایانی قرار دارد و احتمالا واردات نفت ایران توسط این شرکت شهریور ماه از سرگرفته می شود.

به گزارش فارس و به نقل از روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال این مقام افزود: این شرکت به منظور از سرگیری واردات نفت از ایران از ماه سپتامبر در مراحل پایانی مذاکره با مقامات ایرانی است.

وی اظهارداشت: این شرکت تلاش می‌کند تا حجم پیشین واردات نفت از ایران را از سرگیرد.این مقام آگاه پیش‌بینی کرد محموله‌های نفت ایران از اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر به کره جنوبی صادر خواهد شد.شرکت هیوندای اویل‌ بانک و شرکت اس‌کی انرژی بخش مهمی از نفت خام خود را تا ابتدای جولای از ایران خریداری می‌کردند.

هند: آغاز می‌کنیم

از سوی دیگر، دولت هند اعلام کرد مجوز کشتی‌ها برای حمل‌ نفت ایران به صورت مورد به مورد بر اساس درخواست پالایشگاه های دولتی این کشور صادر خواهد شد.

به گزارش پرس تراست ایندیا، چند روز پس از این‌که یکی از پالایشگاه‌های دولتی هند از مشکلات تخلیه یک محموله ارسالی از تهران به علت لغو مجوز «سی‌آی‌اف» (هزینه، بیمه و کرایه کشتی) برای کشتی‌های حمل‌کننده نفت ایران سخن گفت، دولت این کشور بیانیه‌ای را منتشر کرد.

در این بیانیه که از سوی وزارت امور خارجه هند منتشر شده، آمده است به علت تحریم‌های اتحادیه اروپا که از ابتدای جولای سال ۲۰۱۲ اعمال شده است، برخی مشکلات به علت عدم وجود بیمه حفاظت و پرداخت غرامت برای کشتی‌های حمل‌کننده نفت ایران افزایش یافته است درنتیجه یک معافیت عمومی توسط دولت هند برای کشتی‌های خارجی حمل‌کننده نفت ایران بر پایه «سی‌آی‌اف» در بنادر این کشور تحت شرایط خاص صادر می‌شود.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد: پس از آن، شرکت‌های بیمه ملی برای توسعه پوشش بیمه کشتی‌های هندی برای انتقال نفت خام ایران به هند توافق کردند.

معافیت عمومی پیشین متصدی‌های بخش عمومی نفتی برداشته شده است. ما متوجه شدیم هنوز مسائلی میان شرکت‌های بیمه و مالکان کشتی‌های حمل‌کننده نفت ایران وجود دارد که باید حل شود.

دولت هند شرکت‌هایی به عنوان متصدی‌های بخش عمومی دارد و لذا از این پس مجوزهای لازم برای حمل نفت ایران به صورت مورد به مورد و براساس درخواست پالایشگاه‌ها صادر خواهد شد.

تمدید قرارداد شرکت ژاپنی

شرکت ژاپنی شواشل نیز تأیید کرد به معاملات نفتی خود با دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک ادامه می‌دهد.

به گزارش رویترز از توکیو، با وجود فشارهای غرب به مشتریان آسیایی نفت ایران، شرکت ژاپنی شواشل اعلام کرد به معاملات نفت خود با جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد.

به گفته منابع آگاه، قرارداد پیشین شواشل با ایران، در ماه مارس سال جاری منقضی شده بود، اما این شرکت قرارداد خود را تمدید کرده است و اکنون روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند.

سوتومو یوشیوکا، مدیر مالی و بازرسی شواشل در پاسخ به پرسشی درباره احتمال کاهش واردات نفت این کشور از ایران اعلام کرد، تصمیم‌گیری درباره این مساله به تنهایی به عهده این شرکت نیست.

طبق اطلاعات رسمی دولت ژاپن، این کشور در ماه ژوئن سال جاری میلادی روزانه ۲۰۷ هزار و ۸۱۲ بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کرده که ۶٫۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

شرکت جی‌ایکس نیپون اویل اند انرژی، بزرگ‌ترین پالایشگر نفت ژاپن، با واردات روزانه ۸۳ هزار بشکه نفت خام از ایران، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران در این کشور به شمار می‌آید.

ژاپن در سال ۲۰۱۱ میلادی با مصرف روزانه چهار میلیون و ۴۱۸ هزار بشکه نفت، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ این کالا در جهان به شمار می‌آمده و پس از زلزله و سونامی دو سال پیش، نیاز آن به نفت خام افزایش یافته است.

مجوز گمرک برای صادرات نفت توسط بخش‌خصوصی

از سوی دیگر رییس‌ کل گمرک گفت: بخش خصوصی با ایجاد کنسرسیومی می‌تواند در صادرات نفت خام فعالیت‌کند.

عباس معمار‌نژاد در گفت‌وگو با فارس در مورد مشارکت بخش خصوصی در صادرات نفت خام گفت: با توجه به بسته حمایتی گمرک در مباحث گمرکی این امکان وجود دارد که صادرات نفت خام توسط کنسرسیومی از شرکت‌های بخش خصوصی انجام شود، البته این کار به شرط دادن مجوز توسط شرکت نفت است.

وی افزود: حضور بخش خصوصی در صادرات نفت به شرطی است که وزارت نفت مجوز بدهد، منع قانونی ندارد. در عین حال از نظر گمرک هیچ مشکلی برای حضور شرکت‌های خصوصی در صادرات نفت خام وجود ندارد.

معمار‌نژاد در مورد این‌که چه امکانات و شرایطی برای حضور شرکت‌های خصوصی در صادرات نفت خام فراهم شده، گفت: همان بسته سیاستی و حمایتی گمرک زمینه لازم را برای حضور بخش خصوصی در صادرات از جمله نفت خام فراهم کرده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.