از صادرات ۱۰۰۰میلیاردی دارو تا ۳۲ طرح کلان تولید دارو و عرضه داروهای برتر با نشان ایران در دنیا

خبرگزاری آریا-با حضور احمدی نژاد ، سلطان خواه و دستجردی  از هشت داروی بیولوژیک راهبردی تولید شده به دست محققان و داروسازان کشور رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان آریا،دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ظهر امروز از هشت داروی بیولوژیک راهبردی که به دست محققان و داروسازان کشورمان تولید شده در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری رونمایی کرد.
در این مراسم نسرین سلطان‌خواه معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور، مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از پزشکان و داروسازان و محققان صنعت دارویی کشور حضور داشتند.
بر اساس این گزارش،داروی نوترکیب فاکتور ۸ برای درمان بیماری‌های خونی و هموفیلی و داروی تراستوزومب هرسپیتین برای درمان سرطان سینه و واکسن هموفیلوس آنفولآنزا برای پیشگیری از  مننژیت اطفال از جمله داروهای رونمایی شده توسط رئیس‌جمهور بود. همچنین در این مراسم از داروی نوترکیب FSH برای درمان ناباروری، داروی هورمونی سینوپار(PTH) برای درمان اختلال غدد پاراتیروئید، پک GCSF برای پیوند مغز استخوان و خون سازی در بدن بیماران پس از شیمی درمانی، اتانرسپت برای درمان تورم مفاصل و داروی هورمونی لوپرولاید برای درمان سرطان پروستات و ریه رونمایی شد.
رئیس‌جمهور همچنین از چند کیت آزمایشگاهی رونمایی کرد که این کیت‌ها برای تشخیص بیماری‌هایی چون هپاتیتC ، سفلیس،‌نازایی، اختلالات هورمونی و مشکلات خونی وارد چرخه پزشکی کشورمان شدند.
قیمت داروهایی که امروز توسط رئیس‌جمهور رونمایی شده حدود ۶۰درصد کمتر از قیمت داروهای مشابه خارجی است.

معاون علمی رییس جمهور عنوان کرد:  ۳۲ طرح کلان علمی و فناوری کشور در حوزه تولید داروست
معاون علمی و فناوری رییس جمهور نقش بی بدیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در چرخه تولید علم و فناوری ستود و گفت: از مجموع ده ها طرح کلان علمی و فناورانه در کشور ۳۲ طرح کلان مربوط به حوزه وزارت بهداشت و تولید داروست.
به گزارش آریا ،دکتر نسرین سلطانخواه در مراسم رونمایی از ۸ داروی بیوتکنولوژیک  و ۷ کیت تشخیصی جدید آزمایشگاهی که در نهاد ریاست جمهوری و با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور برگزار شد، گفت: آخرین حلقه از سه دهه تلاش برای تولید علم و فناوری و ارتباط دانشگاه با صنعت در کشور تاسیس شرکت های دانش بنیان، پارک های  علم و فناوری و مراکز رشد و تولید علم و فناوری در این راستاست که وزارت بهداشت در این عرصه نقش خود را به خوبی شناخته و به پیش می برد.
وی افزود: در یک چارچوب نظام مند تمام تلاش ها اینست که خروجی های علمی و تولید فناورانه برای مردم ملموس شود و فقط به تولید کتاب و رساله علمی اکتفا نشود، که تولید و عرضه داروهایی از این دست نمونه بارز به ثمر نشستن این تلاش هاست.
دکتر سلطانخواه ادامه داد: تاکنون ۲۳ طرح کلان که شامل زیرطرح های بسیار زیادی هستند با مشارکت ۱۷۰ میلیارد تومانی بین معاونت علمی ریاست جمهوری و مراکز علمی و تحقیقاتی منعقد شده است که ۳۲ قرار داد و زیر طرح نیز مربوط به تولید دارو و تجهیزات پزشکی و وزارت بهداشت است.
وی با اعلام اینکه تمام این طرح های کلان را سازمان ها و وزارتخانه ها پشتیبانی خواهند کرد اظهار داشت: طرف قرارداد در این طرح های کلان یک وزارتخانه یا یک سازمان کلان است ولی رویکرد ما به دوش کشیدن وظایف یک دستگاه نیست، بلکه هدف فقط درگیر ساختن این سازمان ها در داخل نظام نوآوری و فناوری و تولید علمی است.
وی گفت: در ماموریت های وزارت بهداشت فقط تامین دارو و تجهیزات پزشکی و درمان و بهداشت برای مردم گنجانده شده است و تولید دارو و تجهیزات پزشکی وجود ندارد ولی با تمهیداتی که اندیشیده شده است هم اکنون این وزارتخانه به بهترین شکل ممکن در حال نقش آفرینی برای تولید دارو و تجهیزات پزشکی به کمک مراکز دانش بنیان و تحقیقاتی است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: ۱۰۰۰ میلیارد ریال صادرات داروهای بیوتکنولوژیک

وزیر بهداشت، درمان و آمورش پزشکی گفت: صادرات داروهای بیوتکنولوژیک به ۱۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است.
به گزارش آریا،دکتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم رونمایی از ۸ قلم داروی بیوتکنولوژی که با اشاره به این که در بین سایر کشورهای دنیا به صنعت داورسازی توجه جدی می شود، گفت: صنعت داروسازی بین ۵۳ صنعت در رده سوم قرار دارد و از نظر بازدهی و سودآوری جزو برترین صنایع محسوب می شود.
وی افزود: تقویت صنعت داروسازی در جهت اقتصاد ملی و تقویت روحیه خود باوری نقش مهمی دارد.
وزیر بهداشت تصریح کرد: امروزه کشور از نظر تولید داروهای بیوتکنو لوژیک در جایگاه اول منطقه، چهارم آسیا و ۱۲ دنیا قرار داریم.
وی با اشاره به ارزش افزوده ای که در تولید داروهای بیولوژیک وجود دارد، اظهار داشت: ارزش افزوده داروهای بیو تکنولوژیک بیشتری داشته باشیم سودآوری بیشتری را نیز به همراه خواهیم داشت.
دکتر دستجردی ادامه داد: در انتهای سال ۸۸ تفاهمنامه ای بین معاونت علمی و فناوری رییس جمهور وزارت بهداشت به عنوان حمایت از طرح های دارویی، تولید واکسن و تجهیزات پزشکی به امضا رسید.
وی اضافه کرد: در سال ۸۹ اولین فراخوان داروهای مورد نیاز متخصصان بالینی که باید در داخل کشور تولید می شد اعلام شد و به دنبال آن ۱۴ قلم دارو از این فراخوان پس از بررسی مورد تأیید قرار گرفته و رونمایی شد.
وزیر بهداشت و درمان بیان کرد:  روی هم رفته ۳۲۸ قلم دارو، مواد اولیه دارویی، واکسن و تجهیزات پزشکی طی فراخوان سوم و چهارم ارسال شدند که از بین این ها ۶۹ قلم دارو و فرآورده های دارویی، ۹ قلم واکسن و ۱۲ قلم تجهیزات پزشکی مورد تأیید قرار گرفتند که تولید می شوند.
و ی خاطرنشان کرد که تهیه داروهای خارجی بیو تکنولوژیک بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار ارزبری داشته که با تولید نمونه‌های داخلی آنها شاهد صرفه‌جویی چشمگیری در این زمینه خواهیم بود.
بنابراین گزارش،داروی نوترکیب فاکتور ۸ برای درمان بیماری‌های خونی و هموفیلی و داروی تراستوزومب هرسپیتین برای درمان سرطان سینه و واکسن هموفیلوس آنفولآنزا برای پیشگیری از  مننژیت اطفال از جمله داروهای رونمایی شده توسط رئیس‌جمهور بود. همچنین در این مراسم از داروی نوترکیب FSH برای درمان ناباروری، داروی هورمونی سینوپار(PTH) برای درمان اختلال غدد پاراتیروئید، پک GCSF برای پیوند مغز استخوان و خون سازی در بدن بیماران پس از شیمی درمانی، اتانرسپت برای درمان تورم مفاصل و داروی هورمونی لوپرولاید برای درمان سرطان پروستات و ریه توسط رییس جمهور رونمایی شد.

رییس جمهور: روزی می رسد که داروهای برتر با نشان ایران در دنیا عرضه شود

رییس جمهور در مراسم رونمایی از داروها و کیت های جدید گفت: امیدوارم روزی برسد که داروهای برتر با نشان ایران در دنیا عرضه شود.  
به گزارش خبرنگار آریا ،دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور در مراسم رونمایی از ۷ کیت تشخیصی و ۸ داروی جدید بیوتکنولوژیک و با فناوری بالا در نهاد ریاست جمهوری با بیان این مطلب، گفت: ۱۷۰ داروی بیوتکنولوژیک در دنیا تولید می شود و شما در طول مدت کمی ۳۱ قلم از آن را به عرضه تولید و بازار رساندید و صنعتی سازی کردید، این نشان می دهد که توان دارید این داروها را دو برابر کرده و حتی به اعداد بالاتر برسید.
وی ادامه داد:  شما با همت خود در واقع ما را به سطح اول دنیا نزدیک کردید، سال دیگر منتظریم این داروها به عدد ۶۲ و بیشتر برسد.
وی با بیان اینکه انسان هرچه اراده کند را می تواند انجام دهد و ماده مسخر انسان است، افزود: کشوری که ابن سینا و زکریای زاری و ابوریحان بیرونی را به دنیا معرفی کرده است از انجام این کارهای بزرگ ابایی ندارد.
وی ادامه داد: از شما که یکبار دیگر ملت ایران را در راه فتح قله ها خوشحال کردید تشکر می کنم و همینجا می گویم هر کمکی از دست ما ساخته باشد برای ادامه این مسیر از شما دریغ نخواهیم کرد.
وی با اشاره به راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق از تمام  فعالیت های شما از مرحله تبدیل شدن دانش و تحقیق تا تولید کالا حمایت خواهد کرد.
رییس جمهور با اعلام اینکه میلیاردها دلار سرمایه گذاری معادل نشاندن یک لبخند بر صورت یک انسان نیست، افزود: رمز این که پیشرفت های ایران در دنیا گل می کند اینست که پشت آن عشق به انسان ها نهفته شده است و هرچه این عشق بالاتر باشد نتایج آن والاتر خواهد بود.
دکتر احمدی نژاد ادامه داد: فتح قله ها سخت است، ۵۰ سال پیش هیچ کس فکر نمی کرد به این مرحله برسیم ولی مسیر رسیدن به قله های جهانی طی شدنی است.
وی در پایان با تقدیر از وزیر بهداشت، معاون علمی ریاست جمهوری، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و اعضای تولیدکنندگان ۸ دارو ۷ کیت تشخیصی رونمایی شده، گفت: امیدوارم هیچ کس بیمار نشود ولی اگر هم بیمار شد امیدوارم داروی شفابخش ایرانی او را شفا دهد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.