از صدای طبل تا جشن و اهدای جایزه به سال اولی ها

فروردین ۱۴۰۳

ماه رمضان در همه نقاط کشور دارای رنگ و بوی خاصی است که این نکته در مورد استان مازندران به عنوان استان مردمان با ایمان هم صادق است و شاهد این ادعا هم برگزاری آداب و رسوم خاص ماه مبارک رمضان است که مردم دین مدار مازندران قرن هاست آن ها را بدون هرگونه ادعا و تکلفی برپا می کنند و به آن پای بند می باشند.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز،  در ماهی قرار گرفته ایم که در این ماه، خداوند تبارک و تعالی تمام بندگان خود را در این ضیافت الهی مهمان سفره پر خیر و برکت خود کرده است تا هر کسی به اندازه توان و لیاقت خود توشه ای هر چند ناچیز برای سفر آخرت خود بردارد.

ماه رمضان در همه نقاط کشور دارای رنگ و بوی خاصی است که این نکته در مورد استان مازندران به عنوان استان مردمان با ایمان هم صادق است و شاهد این ادعا هم برگزاری آداب و رسوم خاص ماه مبارک رمضان است که مردم دین مدار مازندران قرن هاست آن ها را بدون هرگونه ادعا و تکلفی برپا می کنند و به آن پای بند می باشند.

 یکی از شهروندان استان مازندران در زمینه برخی از این آداب و رسوم خاص ماه مبارک رمضان در استان مازندران می گوید: آغاز ماه مبارک رمضان در مازندران با غبارروبی مساجد و امام زاده ها توسط اهالی آن محل آغاز می شود و با خرید امکانات و مایحتاج غذایی این ماه پربرکت ادامه می یابد.

طبری پور می افزاید: برخی از اشخاص به خاطر عظمت و شکوه این ماه بزرگ از یک تا ۳ روز قبل از ماه مبارک رمضان با گرفتن روزه مستحبی به استقبال این ماه می روند و در عمل قدرشناسی خود را از این ماه عزیز ابراز می دارند.

وی اضافه می کند: بر پایی نماز جماعت در مساجد به طور منظم به همراه برگزاری مراسم خطبه و وعظ و کلاس های آموزش قرآن و احکام از دیگر برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان است که در این ماه در استان مازندران اجرا می شود.یکی دیگر از شهروندان مازندرانی در این باره می گوید: از جمله مراسم مهم ویژه ماه مبارک رمضان که خاص استان مازندران می باشد برگزاری مراسم سحرخوانی است.

 فتاحی می افزاید: از دوران قدیم و با آغاز ماه مبارک رمضان سحری  خوانان کسانی بودند که در شهرها و روستاها با صدای طبل و خواندن اشعار مذهبی مردم را برای برگزاری مراسم بیدار می کردند و با این کار فضای معنوی خاصی را در منطقه ایجاد می کردند.

برای آشنایی کامل با مراسم سحرخوانی به سراغ یکی از سحرخوانان قدیمی استان مازندران که در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان ساری سکونت دارد رفتیم که دربارهٔ چگونگی برپایی مراسم سحرخوانی می گوید: سحرخوانی از جد،پدربزرگ و پدرم به من رسیده است و در حال حاضر که نزدیک به ۷۵ سال سن دارم با بلندگوی دستی به این کار می پردازم.

رمضانی می افزاید: در قبل با صدای طبل و خواندن اشعاری در زمینه مقام و منقبت ائمه اطهار(ع) و به ویژه مولای متقیان علی(ع) و دعاهای خاص ماه مبارک رمضان از حدود یک ساعت قبل از اذان صبح آغاز به بیدار کردن روزه داران از خواب و مهیا کردن آن ها برای مراسم سحر می کردم اما در حال حاضر این کار را با بلندگوی دستی انجام می دهم.

وی با اشاره به این که با ورود فناوری های جدید سنت سحرخوانی در حال از بین رفتن است می افزاید: ایجاد شور و شوق معنوی ناشی از برگزاری مراسم سحرخوانی سبب افشاندن عطر و طعم رمضان در کوچه ها و خیابان  های شهرها و روستاها می شود و این شور و نشاط در دیگر ماه های سال تکرار نمی شود و هنوز هم اشخاص سالمند از این سنت پسندیده به نیکی یاد می کنند و آن را از خاطرات فراموش نشدنی دوران عمر خود یاد می کنند.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: اهدای جایزه به فردی که برای اولین بار توانسته است فریضه روزه  را انجام دهد یکی از مراسم خاص ماه مبارک رمضان در مازندران است که توسط خانواده ها در استان مازندران اجرا می شود.

مهرانی می افزاید: برگزاری این مراسم به این گونه است که از تمام اقوام و بستگان خانواده ای که فرزند دختر و یا پسرش برای اولین بار روزه گرفته دعوت می شود و قبل از آغاز افطار در آن مراسم هدایایی از سوی پدر و مادر و همچنین اقوام و بستگان به فردی که برای اولین بار موفق به گرفتن روزه شده است اهدا می شود تا به این طریق شور و شوق و انگیزه انجام فریضه روزه در دیگر اشخاص به ویژه نوجوانان ایجاد شود.

یکی دیگر از شهروندان در این باره می گوید: یکی از مراسم رمضان که در استان مازندران همزمان با سایر نقاط کشور برگزار می شود برگزاری مراسم احیای شب های قدر است که یا به صورت اجتماع عمومی در مساجد برگزار می شود و یا آن که توسط یکی از خیران و یا گروهی از خیران برگزار می شود که افطاری دادن به کودکان و نوجوانان در شب های قدر از ویژگی های مراسم احیا در استان مازندران می باشد که با هدف ارج گذاری به اقدام ارزشمند کودکان و نوجوانان برای برپایی شب های قدر انجام می شود.

قائمی می افزاید: برگزاری ایام سوگواری مولی الموحدین علی(ع) و راه اندازی دسته های عزاداری سینه زن با اجتماع در محلات و خیابان ها، مساجد و اماکن متبرک در سوگ شهادت مولود کعبه و برگزاری دوره های ختم قرآن در مساجد و امام زادگان استان از دیگر مراسم ویژه ماه مبارک رمضان است که در استان مازندران اجرا می شود.یکی دیگر از شهروندان مازندرانی در این باره می گوید: در ماه رمضان به عنوان یکی از عزیزترین و گرامی ترین ماه های خداوند فعالیت های عبادی و مذهبی به ویژه برگزاری مراسم ویژه لیالی پرفضیلت قدر با فرهنگ کار جمعی همراه شده و این موضوع در استان مازندران بسیار پررنگ  می باشد.

کامیار می افزاید: صله رحم و دیدار از اقوام و آشنایان و برگزاری افطارهای خانوادگی یکی دیگر از مراسم خاص ماه مبارک رمضان در استان مازندران به شمار می رود به طوری که اکثر روزه داران به سنت افطاری دادن معتقدند و افطاری را برای ثواب بیشتر در منازل یکدیگر صرف می کنند که در کنار آن ها مداحی، روضه خوانی، قرائت قرآن هم انجام می شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.