از عجایب اطلاع رسانی ارز و سکه!

۱۷م دیماه ،

بینا- کانون صرافان ایرانیان با وجود اینکه سامانه اطلاع‌رسانی خود را با موافقت بانک مرکزی به عنوان مرجعی برای اعلام نرخ ارز و سکه راه‌اندازی کرده اما تاکید دارد که استفاده از این نرخ‌ها بدون اجازه کانون ممنوع است.
براساس گزارش ایسنا، شرکت‌های صرافی دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی می‌توانند پس از تکمیل فرم درخواست، نرخ‌های معاملاتی خود را به صورت رسمی از طریق این سامانه به اطلاع عموم مردم برسانند.
در این زمینه نصرت عزتی سامیان، سخنگوی کانون صرافان ایرانیان با بیان اینکه کانون پس از طی کردن مراحل قانونی و فنی در چندین ماه قبل موفق به راه‌اندازی سامانه نرخ ارز و سکه شد، اظهار کرد: کانون صرافان در این سامانه تنها وظیفه اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد و از خود نرخی ارائه نمی‌دهد.
به گفته وی این سامانه در فاز اول به صورت محدود در اختیار صرافان قرار گرفته و در فازهای بعدی کاملتر خواهد شد.
کانون صرافان ایران اعلام کرده که سامانه اطلاع‌رسانی نرخ ارز و سکه کانون صرافان ایرانیان تنها سامانه رسمی در ایران است که با موافقت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده است.
این کانون همچنین در اطلاعیه دیگری با اعلام “سلب مسئولیت” از کانون دربارهٔ نرخ‌های اعلام شده عنوان کرده است: “کلیه نرخ های ارائه شده در پایگاه اینترنتی کانون صرافان صرفا برای اطلاع هموطنان است و از طریق صرافان دارای مجوز رسمی بانک مرکزی ارائه می‌شود. همچنین هیچ یک از نرخ‌ها اعلام کانون نبوده لذا مسئولیت قبول، رد و یا استفاده از نرخ‌ها بر عهده بازدید کننده پایگاه اینترنتی است.”
این کانون همچنین با بیان اینکه “تمامی نرخ‌های اعلامی در این پایگاه اینترنتی بر اساس معاملات قطعی شرکت‌های صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی ثبت و منتشر می‌شوند”، تصریح کرده است: “انتشار نرخ‌های معاملات صرافان مجاز در پایگاه اینترنتی رسمی کانون صرافان (www.kanoonsarafan.com) با مجوز رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام و هرگونه استفاده از اطلاعات مذکور بدون مجوز رسمی و کتبی کانون صرافان ایرانیان غیر مجاز بوده و استفاده کننده مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. به صورت مشخص هیچ یک از پایگاه اینترنتی‌های خصوصی و غیر خصوصی بدون اجازه نامه کتبی از کانون صرافان ایرانیان مجاز به استفاده از نرخ‌ها و اطلاعات این پایگاه اینترنتی در پایگاه اینترنتی خود نیستند.”
سامانه اطلا‌ع‌رسانی پایگاه اینترنتی کانون صرفان ایرانیان که طی روزهای قبل به طور آزمایشی اقدام به انتشار یافتن نرخ بعضی ارزها می‌کرد فعلا در حال بازنگری بوده و نرخی را طی امروز (یکشنبه ۱۷ دی ماه) اعلام نکرده است.
موسسه کانون صرافان ایرانیان تشکلی است مستقل، غیرسیاسی و غیرانتفاعی که در تاریخ سیزدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۰ با مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی و در راستای اجرای قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی تشکیل شد. کانون صرافان ایرانیان پس از طی مراحل رسمی کار خود را در تاریخ نوزدهم دی سال قبل آغاز کرد. موسسه کانون صرافان ایرانیان در اداره ثبت شرکت‌ها و در موسسات غیرتجاری ثبت شده است.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.