از فعالیت های انتخاباتی چه خبر؟

تنها ۹ ماه به اتفاق بزرگ مانده است.به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که بسیاری از سیاسیون  و گروه های مختلف سیاسی در انتظار آن هستند.

هر چند برای شروع تبلیغات انتخاباتی زود است و هنوز کاندیاهای گروه های سیاسی  قطعی نشده اند اما در هر حال با وجود تاکید بسیاری از سیاسیون بلند پایه بر عدم ورود زودهنگام به انتخابات، رایزنی ها برای انتخاب کاندیداها و ائتلاف های احتمالی بین گروه های سیاسی  هر روز داغ تر می شود .
 
 
یکی از مخالفان ورود زودهنگام به مباحث انتخاباتی اما آیت الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان است که درآخرین اظهار نظر خود با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید بر آرامش فضای سیاسی کشور تاکید شود، گفت: ورود به مباحث انتخابات ریاست جمهوری در کشور زود است و فضا نباید از هم اکنون انتخاباتی شود.
با این حال بازار گمانه زنی های در بیم گروه های سیاسی داغ داغ است و از گوشه و کنار خبر می رسد فعالیت های انتخاباتی کم و بیش آغاز شده است.
در این میان در جبهه اصولگرایان، از ایثارگران و رهپویان به عنوان فعال‌ترین گروه‌ها تا جبهه پیروان، موتلفه، ایستادگی، آبادگران، پایداری و… همه در حال گزینش و معرفی کاندیدای خود هستند و اصلاح طلبان نیز بیکار ننشسته اند.
از جبهه اصولگرایان چه خبر؟

 

اما از اردوگاه اصولگرایان خبر می رسد ، اصولگرایان تحول‌خواه با گفتمان پیشرفت اسلامی در انتخابات یازدهم شرکت می‌کنند تا تنور رقابت انتخاباتی گرم تر شود.
از سوی دیگر، رئیس جبهه اصولگرایان مترقی با اعلام آمادگی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اعلام کرده: اگر مردم بخواهند نامزد انتخابات خواهم شد.
حجت‌الاسلام علی فلاحیان از فعالیت جبهه اصولگرایان مترقی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری خبر داده و درباره اینکه آیا جبهه اصولگرایان مترقی نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری معرفی می کند یا نه؟ اظهار داشت: بله، ما حتما نامزد مورد حمایت خود را معرفی می کنیم و همانطور که تاکید شد به حضور فعال در انتخابات پایبندیم.
در آن سوی میدان اما، برخی اخبار حاکی از این است  که فعالیت ستادهای انتخاباتی مشترک جمعیت ایثارگران و رهپویان آغاز شده است.
این اخبار به همراه برخی خبرهای دیگر مبنی بر رایزنی‌های گسترده فعالین فراکسیون اصولگرایان و اعضای تشکل‌های رهپویان و ایثارگران با چهره‌های سیاسی گمانه‌ها را در این زمینه تقویت کرده است. اما زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا شما به نامزد خاصی رسیده‌اید یا نه، گفت: اساسا ورود به رقابت زودرس انتخاباتی و انتخاب سریع نامزد نهایی را نادرست و سبب درونی کردن اختلافات و ایجاد تشتت در مجموعه اصولگرایان می‌دانیم.
در این میان جبهه موتلفه و جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز بیکار ننشسته اند و  از چند ماه پیش موتلفه و همچنین جبهه پیروان از ورود مستقل خبر داده و اعلام کردند که برنامه‌های انتخاباتی خود را راه‌اندازی کرده‌اند هر چند که گامنه زنی های درون گروهی برای انتخاب کاندیدای مستقل یا حمایت از کاندیدای خاص  بین آنها ادامه دارد.
از جامعه اسلامی مهندسین نیز خبر می رسد که طبق گفته عضو شورای مرکزی این تشکل، کمیته‌های ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر در جامعه اسلامی مهندسین تشکیل شده است.
 بر اساس برخی اخبار، جامعه اسلامی مهندسین کلید حمایت از علی لاریجانی در انتخابات آینده را زده و اولویت خود را رئیس مجلس اعلام کرده است.
پایداری ها، همچنان درگیر جدل های خانگی
از سوی دیگر اما در حالی که طی چند ماه گذشته پای اختلافات درون گروهی جبهه پایداری به  رسانه ها باز شد و برخی عضای شورای مرکزی این جبهه کنار گذاشته شدند اما  این موضوع باعث نشده که این گروه از فعالیت های انتخاباتی باز بماند هر چند که هنوز زمزمه های اختلاف درون این گروه شنیده می شود.
جبهه پایداری هم که از مدت‌ها پیش تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده بود، در آخرین جلسه شورای مرکزی خود، از بازسازی ستادهای انتخاباتی خود در مجلس نهم خبر داده و  در این جلسه تصویب شد که رئیس ستاد و رئیس کمیته‌های جبهه پایداری به شورای مرکزی پیشنهاد می‌شود و آنها نیز پس از رأی‌گیری گزینه نهایی را معرفی خواهند کرد.
اما در یک موضع‌گیری متناقض که بازهم نشان از اختلافات درونی دارد ، حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی عضو شورای مرکزی پایداری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «هنوز جبهه پایداری وارد بحث مصادیق انتخابات نشده است»، گفت: ما اکنون در جبهه پایداری بر روی تبیین گفتمان و تعیین ملاک‌ها و شاخص‌های کاندیداهای انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری بحث و گفت‌وگو می‌کنیم و وارد بحث مصادیق انتخاباتی در جبهه پایداری نشده‌ایم.
 اردوگاه اصلاح طلبان ، همچنان بلاتکلیف
 
در اردوگاه رقیب سنتی اصول گرایان اما هنوز خبری از آرامش نیست و تنش ها بر سر اعلام کاندیدا بالا گرفته است.از سوی دیگر بحث مطرح شده در خصوص دولت وحدت ملی نیز با استقبال گسنرده مواجه نشد تا بحران در این گروه سیاسی بالا بگیرد.
در هر حال، اختلافات طیف‌های گوناگون سیاسی اصلاح‌طلب چشم‌انداز روشنی را درخصوص آینده آنان ترسیم نمی‌کند.
اما به نظر می‌رسد که در چند وقت اخیر سید محمد خاتمی توانسته به نوعی محوریت اصلاحات را بار دیگر از آن خود کند.
هر چند که  که در چند وقت گذشته تشکل‌هایی همچون کارگزاران و طیف عبدالله نوری با انتقاد شدید از مواضع و عملکرد سیدمحمد خاتمی محوریت وی را برای اصلاح‌طلبان قابل پذیرش ندانستند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.