از ماهی منقاردار تا استیک اعماق اقیانوس / گزارش تصویری

نمایش اسلاید

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634789053323619137.jpg این ماهی با ظاهر عجیب و چشم‌های کوچک که بیشتر شبیه به یک تکه گوشت به نظر می‌رسد، گونه تازه‌ای از Flabby whalefish است که بسیار نادر بوده و با طولی حدود ۳۲ سانتیمتر در عمق ۲٫۳ کیلومتری آب (عمیق‌ترین منطقه‌ای که تاکنون توسط NIWA کاوش شده، زندگی می‌کند.

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634789053815956002.jpg این دم‌موشی جدید که اولین‌بار است در جهان شناسایی می‌شود در عمق ۲٫۶ کیلومتری کشف شده است. محققان می‌گویند این ماهی‌ها بسیار کنجکاو هستند و این خصوصیت آنها باعث می‌شود پیدا کردن غذا در تاریکی اعماق دریا برای آنها ساده‌تر شود. بسیاری از آنها به مردم توصیه می‌کنند از خوردن این ماهی‌ها خودداری کنند، روند بزرگسالی و بلوغ دم‌موشی‌ها بسیار کند است و اغلب در سن ۳۰ سالگی یا پس از آن می‌توانند تخم‌ریزی کنند.

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634789053806595985.jpg این گونه ناشناخته از cusk-eel که در عمق ۲٫۴ کیلومتری آب زندگی می‌کند، به گروهی از مارماهی‌ها تعلق دارد که اغلب کوتاه‌تر از نمونه‌های شناخته‌شده هستند، شب‌ها شروع به فعالیت کرده و در اعماق آب زندگی می‌کنند.

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634789053797079969.jpg این ماهی ناشناس که احتمالا گونه‌ای از slickhead است در عمق ۱ کیلومتری آب‌های شرقی نیوزیلند کشف شده است. مک‌میلان می‌گوید: «جمعیت قابل‌توجه گونه‌های slickhead در اعماق آب موجب شگفتی ما شده است. بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهند طی کاوش‌های اخیر موفق به کشف ۵ گونه از این ماهی شده‌ایم». این ماهی‌ها اغلب از میگو و انواع عروس دریایی تغذیه می‌کنند.

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634789053363555207.jpg ماهی چهارگوش ریچاردسون که بسیار به ندرت دیده می‌شود، در چهار تور که در اعماق مختلفی از آب قرار داده شدند، دیده شده است. کارشناسان می‌گویند علاقه این ماهی به زندگی در اعماق باعث شده شانس دیده شدن آن کمتر از دیگر ماهی‌ها باشد.

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634789053354039191.jpg این ماهی که در عمق ۲٫۴ کیلومتری اقیانوس کشف شده، یک نمونه تازه از ماهی‌هایی است که آواره‌های منقارمانند دارند. تاکنون تنها ده نمونه از این ماهی‌ها با آرواره‌های منحنی و منقارمانند و چشم‌های کوچک در جهان کشف شده است.

محبوبه عمیدی: محققان مؤسسه ملی تحقیقات آب و جو نیوزیلند (NIWA) با سفر به اعماق آب‌های این منطقه و تور گذاشتن در ۸ ناحیه با عمق متفاوت موفق به کشف گونه‌های جدیدی از ماهی‌ها شده‌اند که در نوع خود بی‌نظیرند. به گزارش نشنال‌جئوگرافیک، این ماهی‌ها اغلب در عمق بیش از ۱۶۰۰ متری آب ساکن هستند و این در حالی است که مطالعات پیش از این تنها تا عمق ۱۲۰۰ متری آب را پوشش داده است.  

 

گونه تازه‌ای از Flabby whalefish

این ماهی با ظاهر عجیب و چشم‌های کوچک که بیشتر شبیه به یک تکه گوشت به نظر می‌رسد، گونه تازه‌ای از Flabby whalefish است که بسیار نادر بوده و با طولی حدود ۳۲ سانتیمتر در عمق ۲٫۳ کیلومتری آب (عمیق‌ترین منطقه‌ای که تاکنون توسط NIWA کاوش شده)،زندگی می‌کند.

محققان این سازمان هشت منطقه را در آب‌های شرقی این کشور تورگذاری کرده‌اند که شامل بستر اقیانوس، دره‌ها و مناطق گردابی آن می‌شود.

پیتر مک‌میلان، متخصص شیلات NIWA می‌گوید: «ما در مورد فراوانی ماهی‌ها و انواعی که در این عمق سکونت دارند، اطلاعات بسیار اندکی داریم؛ اما این تورگذاری‌ها در منطقه‌ای کوچک باعث شده گونه‌های تازه‌ای را کشف کنیم که ساکن عمق ۲۰۰۰ متری اقیانوس هستند».

 

یک Slickhead دو رنگ

این ماهی که در عمق ۲٫۴ کیلومتری اقیانوس کشف شده، یک نمونه تازه از ماهی‌هایی است که آواره‌های منقارمانند دارند. تاکنون تنها ده نمونه از این ماهی‌ها با آرواره‌های منحنی و منقارمانند و چشم‌های کوچک در جهان کشف شده است.

متخصصان NIWA پس از کشف هر نمونه تازه برای اینکه رنگ طبیعی آن ثبت شود، بلافاصله از ماهی عکاسی کرده و سپس آنرا ثبت، برچسب‌گذاری و منجمد می‌کنند. آنها تمامی نمونه‌های کمیاب یا گونه‌هایی که برای اولین‌بار کشف می‌شوند را در اختیار موزه Te Papa Tongareva در ولینگتون قرار می‌دهند تا مطالعه شده و در میان مجموعه ماهی‌های نیوزیلند نگهداری شوند.

 

ماهی چهارگوش جوان

ماهی چهارگوش ریچاردسون که بسیار به ندرت دیده می‌شود، در چهار تور که در اعماق مختلفی از آب قرار داده شدند، دیده شده است. کارشناسان می‌گویند علاقه این ماهی به زندگی در اعماق باعث شده شانس دیده شدن آن کمتر از دیگر ماهی‌ها باشد. آنها برای کشف چنین ماهی‌های نادری تورهایی به وسعت ۲۰ متر را به اعماق آب فرستاده و مجددا به سطح کشیده‌اند. این کار هر بار چیزی حدود ۳ ساعت یا بیشتر زمان برده است.

 

یک ماهی ناشناخته

این ماهی ناشناس که احتمالا گونه‌ای از slickhead است در عمق ۱ کیلومتری آب‌های شرقی نیوزیلند کشف شده است. مک‌میلان می‌گوید: «جمعیت قابل‌توجه گونه‌های slickhead در اعماق آب موجب شگفتی ما شده است. بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهند طی کاوش‌های اخیر موفق به کشف ۵ گونه از این ماهی شده‌ایم». این ماهی‌ها اغلب از میگو و انواع عروس دریایی تغذیه می‌کنند.  

 

یک ماهی تقریبا نابینا

این گونه ناشناخته از cusk-eel  که در عمق ۲٫۴ کیلومتری آب زندگی می‌کند، به گروهی از مارماهی‌ها تعلق دارد که اغلب کوتاه‌تر از نمونه‌های شناخته‌شده هستند، شب‌ها شروع به فعالیت کرده و در اعماق آب زندگی می‌کنند.

چشم‌های این ماهی هم مانند گونه‌های دیگری که در اعماق زندگی می‌کنند، کوچک و کم‌سو است و برای تحمل بهتر فشاری که آب رو بدن آنها وارد می‌کند، ساختار اسکلتی سبکی دارند که اغلب به جای استخوان از غضروف ساخته شده است.

 

یک دم‌موشی جدید

این دم‌موشی جدید که اولین‌بار است در جهان شناسایی می‌شود در عمق ۲٫۶ کیلومتری کشف شده است. محققان می‌گویند این ماهی‌ها بسیار کنجکاو هستند و این خصوصیت آنها باعث می‌شود پیدا کردن غذا در تاریکی اعماق دریا برای آنها ساده‌تر شود. بسیاری از آنها به مردم توصیه می‌کنند از خوردن این ماهی‌ها خودداری کنند، روند بزرگسالی و بلوغ دم‌موشی‌ها بسیار کند است و اغلب در سن ۳۰ سالگی یا پس از آن می‌توانند تخم‌ریزی کنند.

۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.