از مبل و کاشی تا کفش و پوشاک/ثبت سفارش کدام کالاها متوقف شده است؟

۲۴م آذر ،

8460.jpg

معاون مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با اشاره به افزایش چهار درصدی تعداد ثبت سفارش‌های انجام شده برای واردات کالا در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: ثبت سفارش واردات کالاهای موجود در اولویت ۱۰ که شامل کالاهای مصرفی غیرضروری می‌شود، همچنان متوقف است.

ساسان خدایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که فهرست کالاهای اولویت ۱۰ که ثبت سفارش واردات آنها متوقف شده، دقیقا شامل چه کالاهایی می‌شود؟ توضیح داد: کلیه‌ کالاهایی که تولید آنها جوابگوی نیاز بازار داخلی بوده، ثبت سفارششان متوقف شده است. از این جمله این کالاها می‌توان به کلیه تجهیزات مبلمان و لوستر، لوازم خانگی مانند یخچال، لباس‌شویی و ماشین ظرفشویی، کاشی‌آلات و سرامیک، چینی‌آلات بهداشتی، کفش و البسه اشاره کرد.

او با تاکید بر این‌که توقف ثبت سفارش واردات به معنای ممنوعیت واردات نیست، گفت: به‌ طور طبیعی کسانی که از قبل برای واردات کالاهای فوق ثبت سفارش کرده‌اند می‌توانند کالای موردنظر خود را وارد کنند.

معاون مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که چه کالاهایی از اولویت ۱۰ به ۹ منتقل شده‌اند؟ گفت: یکسری از لوازم خانگی که تولیدات داخلی آنها کفاف نیاز بازار را نمی‌داد، خودروهای با حجم موتور زیر ۲۵۰۰ سی‌سی و انواع و اقسام پارچه از جمله کالاهایی می باشند که از اولویت ۱۰ به ۹ منتقل شدند.

وی افزود: پارچه به عنوان یک کالای واسطه‌ای که می‌شود از آن در بخش‌های تولیدی استفاده کرد، از فهرست کالاهایی که ثبت سفارش آنها متوقف شده، خارج شده است.

خدایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا موبایل و رایانه هم از جمله کالاهایی بودند که از اولویت ۱۰ به ۹ منتقل شدند؟ گفت: این‌ طور نیست. در مقطع کوتاهی در نسخه‌ قبلی اولویت‌بندی چنین اتفاقی رخ داد. اما هم‌اکنون ثبت سفارش این دو کالا آزاد است و حتی بعضا برای واردات به آنها ارز مبادله‌ای داده می‌شود.

او با اشاره به این‌که نمی‌توان به صورت کلی گفت که چه کالاهایی برای واردات ارز مبادله‌ای می‌گیرند، گفت: امسال تاکنون تعداد ثبت سفارش‌های انجام شده برای واردات بین سه تا چهار درصد افزایش یافته است اما با توجه به محدودیت‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود تعداد کل ثبت سفارش‌ها تا پایان سال نسبت به سال قبل با کاهش مواجه شود.

به گزارش ایسنا، یکی از احتمالهایی که دربارهٔ سبب اعلام نشدن فهرست کالاهای اولویت ۱۰ مطرح بود، این بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌خواهد با اعلام کالاهای موجود در این فهرست سبب ایجاد رانت برای واردکنندگان این دسته از کالاها شود. چرا که به طور طبیعی با اعلام اسامی این کالاها قطعا قیمت آنها در بازار داخلی به شدت افزایش خواهد یافت و این وضعیت سود سرشاری را به جیب واردکنندگان این کالاها روانه خواهد کرد.

با این حال این استدلال دیگر موضوعیت چندانی ندارد، چرا که تاکنون نام تعدادی از اقلام موجود در اولویت ۱۰ اعلام شده و اگر قرار بود جلوگیری از ایجاد رانت بود نام این دسته از کالاها نیز نباید اعلام می‌شد.

اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون فهرستی از کالاهای لوکس را منتشر نکرده اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امسال روز ملی صادرات ارزش واردات کالاهای موجود در دو اولویت ۹ و ۱۰ را به ترتیب ۵٫۱ و ۳٫۸ میلیارد دلار اعلام کرد. اگرچه هم‌اکنون ثبت سفارش برای بعضی کالاهای اولویت ۹ امکان پذیر بوده و بین کالاهای موجود در دو اولویت ۹ و ۱۰ نیز جابه‌جایی‌هایی رخ داده است.

باید در نظر داشت که کلیه ثبت سفارشهای انجام شده تا قبل از اول آذر ماه سال جاری می‌توانند تا پایان سال عملیاتی شوند. بنابراین به نظر می‌رسد دست کم تا پایان سال جاری شاهد واردات کالاهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت آنها را لوکس خوانده، خواهیم بود.

پیش از این نیز گوشی تلفن همراه و رایانه در اولویت ۱۰ قرار داشتند اما به سبب اعتراض‌های مطرح شده دربارهٔ نبود تولید داخلی مشابه، این دسته از کالاها از اولویت ۱۰ خارج شده و ثبت سفارش آنها نیز باز شد. ثبت سفارش بعضی از لوازم خانگی فاقد تولید داخل مانند انواع تهویه‌ها و کولرهای گازی، انواع دوربین‌های عکاسی و لباسشویی غیر خانگی نیز آزاد شده است.

چندی قبل نیز فهرست از ۷۷ قلم کالا که گفته شد واردات آنها به کشور ممنوع می‌شود انتشار یافت. نگاهی به این فهرست نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از اقلام موجود در آن نمونه مشابه تولید داخل ندارند.

فهرست ۷۷ قلم کالای ممنوعه وارداتی اگرچه در بعضی موارد دارای تولیدات داخلی با کیفیت بالا می باشند، اما در بعضی موارد نمونه داخلی آنها یا وجود ندارد یا کیفیت آن پایین و غیرقابل مقایسه با نمونه خارجی است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.