از مخلوط موادشیمیایی اجتناب کنید/برای جلوگیری از آفت‌زدگی حبوبات از قرص سیر استفاده کنید

۲ م دیماه ،
ممتاز نیوز: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از مخلوط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و جرم‌بر با فرآورده‌های سفید کننده به سبب تولید بخارات و گازهای بسیار سمی و خفه کننده، جداً اجتناب کنید.

دکتر محمدرضا صابری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات و مواد شیمیایی و شوینده خانگی، افزود: پس از مصرف مواد شوینده، سفید کننده، جرم بر و لوله بازکن در محیط‌های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید چرا که گازهای تولید شده در این محیط بدون تهویه مناسب، خفه کننده و سمی است.

وی تصریح کرد: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

صابری با بیان اینکه برای پیشگیری از آفت‌زدگی غلات و حبوبات، از قرص سیر که کاملاً بی‌خطر است استفاده کنید، ادامه داد: از سموم صنعتی و کشاورزی در محیط منزل استفاده نکنید چرا که این سموم سلامت کودکان و جنین مادران باردار را به خطر خواهد انداخت.

وی با اشاره به اینکه خرید، فروش، توزیع و ارائه قرص برنج در عطاری‌ها و سم فروشی‌ها ممنوع و عاملین این امر مجازات خواهند شد، عنوان کرد: سم حشره کش فسفید آلومینیوم با نام “قرص برنج” قاچاق محسوب می‌شود و خرید و فروش آن ممنوع است.

صابری خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشی، گاز متصاعد شده از قرص برنجی که داخل کیسه‌های برنج در یک منزل قرار داشت، منجر به مرگ مادر و دو کودک وی که در همان اتاق خوابیده بودند شده بود.

وی اظهار کرد: در هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و سموم مختلف اعم از سموم خانگی یا صنعتی، حتماً در نور کافی برچسب روی بسته‌بندی را مطالعه کرده سپس مصرف کنید.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه از در دسترس قرار دادن طعمه‌های سمی جونده کش در دسترس کودکان جداً اجتناب کنید، اضافه کرد: در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسیدها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید. این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضعیت بیمار شود و هرگونه مصرف خوراکی با سموم دفع آفات را جدی بگیرید و بیمار را برای درمان در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنید.

صابری ادامه داد: زمان استفاده از مواد شیمیایی حتماً از وسایل محافظت کننده مانند دستکش بلند، کفش نفوذ ناپذیر، لباس آستین بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده کنید. همچنین در هنگام سمپاشی مزارع، باغات و باغچه‌ها حتما از ماسک، دستکش و لباس مناسب استفاده کنید و در صورت تماس سموم دفع آفات با پوست، ناحیه آلوده را با مقادیر فراوان آب و صابون شستشو دهید.

وی اظهار کرد: برچسب روی ظروف سموم دفع آفات و بروشور آن را ابتدا کاملاً مطالعه کرده و سپس جهت استفاده دقیقاً مطابق دستور عمل کنید، همچنین هرگز سموم دفع آفات را در ظروف مشابه مواد خوراکی و آشامیدنی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید.

صابری با بیان اینکه آیا می دانید در کشور ما مسمومیت تعمدی با سموم کشاورزی یکی از علل مهم ایجاد مسمومیت‌ها است، تاکید کرد: استفاده بی‌رویه از سموم دفع آفات نه تنها سبب بروز مقاومت در آفات می‌شود بلکه می‌تواند از طریق ایجاد باقیمانده در محصولات و آلودگی محیط زیست برای انسان مضر محسوب شود.

وی با اشاره به اینکه از بکار بردن مقادیر بیش از حد پیشنهاد شده سموم برای مقاصد کشاورزی اجتناب کنید، عنوان کرد: علایم و نشانه‌های مسمومیت با بعضی از سموم موش‌کش می‌تواند به صورت تاخیری ( ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از مصرف) ظاهر شوند.

صابری تاکید کرد: علایم و نشانه‌های مسمومیت با گروه مهمی از حشره کش‌ها (موسوم به ترکیبات ارگانوفسفره) با تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، اسهال، اشک ریزش، آبریزش از بینی، تعریق، تنگی نفس، افت فشارخون، تنگی مردمک چشم، اختلالات قلبی و عصبی همراه است.

وی اظهار کرد: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید، همچنین در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی جهت خنثی‌سازی استفاده نکنید.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.