از مصرف خودسرانه داروی آکوتان خودداری کنید

داروی آکوتان یا ایزوترتینوین عوارض زیادی ایجاد می کند، بنابراین از مصرف خود سرانه این دارو به طور جدی خودداری کنید.

دکتر عباس انتظاری، متخصص پیشگیری از بیماری ها، عضو هیئت علمی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، اظهار داشت: آکوتان یکی از داروهایی است که بهتر است با آن و عوارض زیادی که ایجاد می کند آشنا شوید.

وی گفت: آکوتان برای درمان آکنه و بیشتر برای درمان آکنه های شدید به کار می رود.

وی تصریح کرد: اما باید توجه داشته باشید که این دارو عوارض بسیار زیادی در بدن ایجاد می کند که باید به آن اهمیت داد.

انتظاری در مورد نام های دیگر آکوتان اظهار کرد: نام علمی این دارو ایزوترتینوین و نام های دیگر تجاری آن به غیر از آکوتان، روآکوتان، دآکوتان، ایزوترکسین است.

این متخصص عنوان کرد: این دارو از جنس مشتقات طبیعی ویتامین A است اما می تواند مشکلات زیادی در بدن ایجاد کند.

انتظاری در مورد عوارض این دارو اعلام کرد: باید از مصرف خودسرانه این داور به طور جدی خودداری شود که یکی از بدترین عوارض آن در خانم ها به خصوص خانم های باردار نقش های جنینی و ناهنجاری های جنینی است.

این متخصص افزود: از دیگر عوارض این دارو تاثیر بر سیستم ایمنی مانند واکنش های حساسیتی ، عوارض متابولیکی مثل دیابت ، عوارض روانپزشکی نظیر افسردگی ، عوارض عصبی مانند سردرد است.

انتظاری افزود: عوارض چشمی، گوش، گوارشی مثل کولیت، عوارض کبدی، پوستی به شکل درماتیت و خشکی پوست ، عوارض عصبی عضلانی به شکل درد مفاصل و عضلات هم از دیگر عوارض این دارو که باید به این موارد توجه زیادی شود.

وی به افراد توصیه کرد: به طور اکید از مصرف خودسرانه داروی آکوتان خودداری شود زیرا بعضی عوارض آن خطرناک و ماندگار خواهد شد.

وی افزود: همچنین به اندازه دز مصرفی آن که توسط پزشک توصیه می شود توجه کرده و تنها در صورت نیاز و صلاح دید وی باید این داور استفاده شود./ح


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. حمیدرضا:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.