از مضرات نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا چه می دانید؟

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

سیمرغ : اغلب افراد تصور می نمایند که این نوشیدنی ها ترکیبات سالم تری بوده، توانایی جسمی را افزایش داده و به تناسب اندام کمک می نمایند.

متاسفانه نوشابه های ورزشی و انرژی زا برای سلامت دندان ها مضر می باشند. اسیدیته بالا در این نوشیدنی ها سبب آسیب رساندن به مینای دندان ها می گردد.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، ۳۰ تا ۵۰ درصد بزرگسالان و ۶۲ درصد نوجوانان در امریکا به طور مداوم از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می نمایند. در این تحقیق، اسیدیته، pH و میزان فلوراید در ۹ نوشیدنی انرژی زا و ۱۳ نوشیدنی ورزشی مورد بررسی قرار گرفت.

نمونه مینای دندان به مدت ۱۵ دقیقه در این نوشیدنی ها و سپس ۲ ساعت در بزاق مصنوعی قرار گرفت. این عمل روزانه ۴ بار و به مدت ۵ روز تکرار شد. پس از ۵ روز، صدمات مینای دندانی ملاحظه شد و مشخص گردید نوشابه های انرژی زا ۲ برابر نوشیدنی های ورزشی سبب آسیب دندان ها می شوند.

تحلیل و فرسایش ایجاد شده در مینای دندان توسط این نوشیدنی ها، قابل بازگشت و بهبود نمی باش و سبب آسیب پذیری دندان ها در برابر پوسیدگی و افزایش حساسیت آنها به سرما می گردد.

دندانپزشکان مصرف مداوم این نوشیدنی ها را پیشنهاد نمی نمایند و معتقدند که جویدن آدامس بدون قند پس از مصرف این نوشیدنی ها، میزان بزاق در دهان را افزایش می دهد بنابراین به کاهش سطح اسید در دهان کمک می نماید. شستن دهان با آب نیز همین اثر را داراست.

به علاوه متخصصان بر این باورند که بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی های انرژی زا یا ورزشی، مسواک نزنید. برای این کار بهتر است ۱ ساعت یا بیشتر صبر نمایید. مسواک زدن بلافاصله پس از آشامیدن این نوشیدنی ها به سبب انتشار یافتن و گسترش اسید در محیط دهان، احتمال فرسایش و تحلیل دندان را افزایش می دهد. در حقیقت قند و شکر به طور مستقیم سبب آسیب دندانی نمی شوند بلکه تبدیل آنها به اسید توسط باکتری ها، سبب صدمه به دندان ها می گردد.

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر سه شنبه ۱۶ آبان   ملاحظه : ۱۰   | بازدید از صفحه اول


پزشکی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.