از ممنوعیت واردات تمام میوه ها به جز موز چند روزی می گذرد/ مافیاعامل واردات موز؟

بر اساس دستورالعمل تازه دولت، واردات میوه ممنوع شد و از آخرین روز اردیبهشت‌ماه که گذشت، دیگر هیچ ثبت سفارشی برای واردات میوه در گمرکات کشور انجام نخواهد شد. این ممنوعیت اما یک استثنا دارد؛ از ۳۱ اردیبهشت‌ماه تنها میوه‌ای که از گمرکات ترخیص می‌شود موز است. بر پایه گفته‌های مسوولان سازمان توسعه تجارت، طبق توافق‌های قبلی، تا پایان اردیبهشت‌ماه ۹۱، میوه‌هایی که پیش از این ثبت سفارش شده بود امکان واردات داشت و از این به بعد دیگر نه میوه‌ای ثبت سفارش و نه وارد می‌شود. اقدام اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت واردات میوه، تازگی ندارد و پیش از این نیز دستورالعمل‌های توقف واردات میوه صادر شده بود، اما آنچه که اتفاق نیفتاد جلوگیری از واردات میوه‌های خارجی به کشور است. آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال ۸۹، بیش از ۹۸۸ هزار تن میوه خارجی به ارزش تقریبی ۶۲۱ میلیون دلار وارد ایران شد.

این میزان واردات میوه در سال ۹۰ تا حدودی کاهش یافت به طوری که گمرک ایران گزارش کرد که در این سال واردات میوه از حیث ارزش، ۱۴ درصد کاهش داشته است. نگاهی به ترکیب میوه‌های وارداتی طی سال‌های اخیر گویای این واقعیت است که موز سهم بالایی در حجم واردات میوه به ایران داشته است. براساس گزارش‌هایی که تاکنون در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شده است، در سال ۹۰ واردات موز سهمی فراتر از ۶۰ درصد از وزن و ارزش کل میزان واردات میوه در این سال را به خود اختصاص داده است.

همچنین بر اساس آمار، بیشترین میزان واردات میوه به کشور در سال ۸۹ به میوه موز اختصاص پیدا کرد که در این دوره سهم موز در واردات میوه به کشور از نظر ارزش و حجم معادل ۶۴ درصد بود. اما چرا در طول سال‌های اخیر، موز رتبه نخست واردات میوه را رها نکرده است؟ و چرا در دستورالعمل اخیر دولت، ثبت سفارش هیچ میوه‌ای جز موز پایان یافته و تنها این میوه است که همچنان با ثبت سفارش‌های قبلی اجازه ورود به بازار داخل را دارد؟ نگاهی به گذشته، پاسخ به این پرسش را قدری آسان می‌کند. طی چند سال گذشته، بحث بر سر مافیای موز در کشور در مقطعی تیتر اخبار رسانه‌ها بود و گزارش‌ها و اخبار متعددی از این ماجرا منتشر شد.

حسین مهاجران، رئیس تعاونی فروشندگان میوه و سبزی از جمله کسانی بود که دست به افشاگری زد و برای نخستین بار، انحصار واردات موز توسط چند فرد مشخص به کشور را رسانه‌ای کرد. او از مافیا در واردات موز خبر داده بود و اینکه انحصار واردات موز در دست چند فرد خاص با ۶۰ شرکت نمایندگی است.

او تأکید کرده بود که قیمت موز در داخل ایران را همین افراد تعیین می‌کنند و آنها به صورت انحصاری هر زمان که بخواهند قیمت موز را افزایش یا کاهش می‌دهند. افشاگری رئیس تعاونی فروشندگان میوه و سبزی اگرچه به سال‌های قبل بازمی‌گردد، اما ماجرای مافیای واردکنندگان موز همچنان تازگی دارد.  حال این سوال مطرح می‌شود که به چه دلیل موز در فهرست میوه‌های ممنوعه جای نگرفته است و آیا مافیای موز این قدرت را داشته است که این میوه را از فهرست ممنوعه خارج کند؟
۳۹۳۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.