از موافقت دادگاه با تقاضای استمهال”مهدی هاشمی” تا آخرین وضعیت پرونده “جن‌گیر دولت”

۱۹اردیبهشت،

**اولین روز هفته “عبدالعلی میرکوهی” به باشگاه خبرنگاران از نهایی شدن لایحه وکالت خبر داد.خوب است بدانید لایحه” جامع وکالت” ابتدا از سوی کمیسیون قضایی مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت، بعد از آن قوه قضاییه هم لایحه نوشت. مهرماه سال قبل لایحه از سوی قوه قضاییه به کمیسیون لوایح دولت ارجاع شد و پس از بررسی به قوه قضاییه دوباره ارسال شد تا بازنگری شود و سپس در کمیسیون‌های فرعی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به کمیسیون اصلی ارسال شد و سرانجام ” عبدالعلی میرکوهی” از نهایی شدن آن تا پایان دولت دهم خبر داد

.

نهایی شدن “لایحه جامع وکالت” تا پایان دولت دهم/ وقفه بدلیل سفرهای استانی نمایندگان

معاون حقوقی پارلمانی دادگستری گفت: چنانچه در مدت زمانی باقی مانده تا پایان دولت دهم جلسات پنجشنبه‌های هرهفته برگزار شود این لایحه به سرانجام می‌رسد چراکه دستور اصلی کمیسیون نیز همین موضوع است.

**در اوایل هفته جاری، متاسفانه شاهد جنایت تروریستهای تکفیری در سوریه در پی اقدام به تخریب و نبش قبر «حجربن عدی کندی» یکی از اصحاب پیامبر اکرم(ص) و یاران خاص امیرالمؤمنین علی(ع)، بودیم تا جائیکه  مقامات قضایی و حقوقدانان بسیاری این عمل قبیح را یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر از سوی غرب خواندند.

تربیت‌یافتگان دلارهای آمریکایی عاملان هتک حرمت حرم حجربن عدی

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: هتک حرمت به ساحت حجر بن عدی این اقدام را از سوی جنایتکاران تربیت‌یافته استعمار دانست که به جان امت اسلامی افتاده‌اند.

نبش قبر مسلمانان یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشراز سوی غرب است

یک حقوقدان در رابطه با اقدام گروهک تروریستی به نبش قبر مطهر حجر بن عدی از صحابه حضرت امیر المومنین (ع) در سوریه اظهار داشت: نبش قبر مسلمانان یکی دیگر از موارد آشکار نقض حقوق بشراز سوی غرب است.

**صبح روز یکشنبه هفته جاری(۱۶اردیبهشت) قرار بود اولین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات “مهدی هاشمی” در دادگاه انقلاب برگزار شود که آغاز نشده بلافاصله تمام شد چراکه در پی درخواست وکیل مهدی هاشمی از قاضی سراج برای “استمهال” ریاست شعبه اول دادگاه انقلاب با این درخواست موافقت کرد.

دادگاه آغاز نشده تمام شد/ حضور خانواده آیت الله هاشمی در جلسه دادگاه مهدی

اولین جلسه دادگاه مهدی هاشمی یکشنبه هفته جاری در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد که با حاشیه‌هایی جالب و خواندنی همراه بود.مشروح و حاشیه های این جلسه را با خواندن این خبر از دست ندهید.

**ششمین جلسه رسیدگی به پرونده کهریزک، دادگاه به اظهارات شکات و وکلای آنها اختصاص داشت که دفاعیات خود را مطرح کردند.تعدادی شهود نیز به دادگاه احضار شده بودند که فقط سالارکیا معاون وقت نظارت بر زندان‌ها در دادگاه حضور یافت.

کیفرخواست مورد رضایت متهمان نیست/مرتضوی وقت دادگاه را می‌گیرد

وکیل خانواده روح‌الامینی گفت: کیفرخواست مورد رضایت متهمان نیست چرا که اتهامات را متوجه آنان می‌کند از این رو بین متهمان و دادسرا تقابل ایجاد شده است.


هفتمین جلسه
این دادگاه نیز نیز چون جلسات قبل به ریاست قاضی “سیامک مدیر خراسانی” به صورت غیرعلنی برگزار شد و خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مختلف در مقابل دادگاه کیفری استان تهران حضور یافتند.

مشروح هفتمین جلسه دادگاه کهریزک

وکیل خانواده مرحوم جوادی فر گفت: اظهارات شاهدان و مطلعین حاضر در دادگاه امیدوارکننده بود و ابعاد تازه‌ای از پرونده را روشن کرد.

**دوشنبه هفته قبل “چهل و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه” با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. غلامحسین محسنی اژه ای در این جلسه پاسخگوی سوالات رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها بود.

جن‌گیر از زندان آزاد نشده است/ پرونده “ستار بهشتی” همچنان در دست بررسی است

سخنگوی دستگاه قضا دربارهٔ جن‌گیر دولتی گفت: این فرد آزاد نشده و براساس حکم قضایی دو سال است که در زندان به سر می‌برد.

**حجت‌الاسلام والمسلمین “سید ابراهیم رئیسی” معاون اول قوه قضاییه در همایش ملی بازخوانی فقهی حقوقی نظام قضایی از تصحیح قانون آئین دادرسی و اعمال ماده ۱۸ خبر داد و گفت: اگر فرایند دادرسی انجام شده در پرونده خلاف شرع بیّّن بود، با دستور قاضی اعاده دادرسی شده تا حقی از کسی ضایع نشود و این امر نشان از شرعی بودن دستگاه قضایی است. وی همچنین در این مراسم به یک سوال اختصاصی خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران در رابطه با “نقش قوه قضاییه در پیشگیری از جرایم انتخاباتی” نیز پاسخ داد.


استفاده از امکانات دولتی برای حمایت از کاندیداها خلاف شرع و قانون است

معاون اول قوه قضاییه گفت: سوء استفاده از امکانات دولتی درجهت حمایت از کاندیداهای انتخابات خلاف شرع و قانون بوده و مرتکب آن تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

**روز سه شنبه، “آیت الله آملی لاریجانی” از نمایشگاه بین‌المللی کتاب دیدن کرد.


بازدید رئیس قوه قضاییه از  نمایشگاه بین‌المللی کتابآیت‌الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا ضمن بازدید از نمایشگاه کتاب از غرفه‌های تدوین و نشر آثار علامه محمد تقی جعفری، آستان قدس رضوی، موسسه تحقیقاتی امیرالمومنین(ع)، موسسه آموزشی پژوهشی امامخمینی(ره)، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، موسسه بنیاد خیریه الزهرا(س)، موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق(ع) بازدید کرد.

** روز چهارشنبه نیز رئیس دستگاه قضا با اعضای کمیسیون عمران دیدار و از همکاری مجلس شورای اسلامی با قوه قضاییه تقدیر کرد.



یکی از مهم‌ترین مشکلات قوه قضاییه کمبود بودجه استرئیس قوه قضاییه در دیدار نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تعامل دستگاه قضایی و مجلس را مناسب توصیف کرد و گفت: امیدواریم با همکاری نمایندگان محترم مجلس مشکلات مربوط به نیروی انسانی و امکانات قوه قضاییه حل و فصل شود.

**تعیین سقف ۱۱۰سکه برای وجه کیفری مهریه موضوعی است که ابتدا در مجلس هشتم به تصویب رسید با این هدف که اگر بین زوجین اختلافی به وجود آمد و نهایتا منجر به طلب مهریه شد و زوج از مهریه امتناع کرد، تنها تا سقف ۱۱۰ سکه بتوان برای بازداشت او اقدام کرد.


“حبس زوج” در صورت عدم پرداخت مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه/ ادعای عدم تمکن مالی هم نتیجه ندارد

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دادگستری گفت: در مهریه‌های تا ۱۱۰ سکه، مرد موظف است بدون توجه به تمکن مالی این میزان را پرداخت کند و در غیر این صورت دادگاه می‌تواند با نظر زن، مرد را بازداشت کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.