از نقش روسیه در میانجیگری تا اعتراف القاعده

۱۰م دیماه ،

در حالی که اوضاع در سوریه همچنان بحرانی است، تلاش ها برای حل بحران سوریه ادامه دارد.این که همواره حسن نیت خود را برا ی حل بحران سوریه نشان داده در آخرین اقدام، طرح شش ماده‌ای کشورمان در خصوص بحران سوریه توسط سفیر ایران به وزیر خارجه گرجستان تسلیم شده است.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، در حالی که اوضاع در سوریه همچنان بحرانی است، تلاش ها برای حل بحران سوریه ادامه دارد.این که همواره حسن نیت خود را برا ی حل بحران سوریه نشان داده در آخرین اقدام، طرح شش ماده‌ای کشورمان در خصوص بحران سوریه توسط سفیر ایران به وزیر خارجه گرجستان تسلیم شده است.

مجید صابر سفیر ایران در تفلیس در دیدار با مایا پانچیکیدزه وزیر امور خارجه گرجستان همچنین، با مرور روابط دو کشور در خصوص مسایل مورد علاقه و زمینه های متقابلا سودمند ، پیرامون دیگر عرصه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بحث و مذاکره کردند.

ابراهیمی در مسکو چه می خواهد؟

از سوی دیگر، در حالی که اخضرابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه، راهی مسکو شده تا راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه را به ثمر برساند، بازار شرط و شروط طرفین درگیر در این بحران نیز داغ شده است.

در یک طرف این بازار، اخضر ابراهیمی شروطی را برای حل بحران سوریه به بشار اسد، مطرح کرده است. بشار اسد نیز شروطی را مطرح کرده که نشان می‌دهد حل بحران سیاسی سوریه مسیر سختی را طی می‌کند.

همچنین روس‌ها که این روزها فعالیت خود را دو چندان کرده‌اند، از احمد الخطیب رئیس مخالفین درخواست کرده تا به مسکو بیاید حال آنکه احمد الخطیب در مقابل این درخواست مسکو، دو شرط اساسی یعنی عذر خواهی روس‌ها برای همراهی کردن با دولت سوریه در سرکوب‌ها و دوم کناره‌گیری اسد از قدرت را مطالبه کرده است.

شروطی که می‌توان گفت از منظر روس‌ها غیرقابل قبول است و این امری بوده که در سخنان لاوروف انعکاس یافته است: «اگر معاذ الخطیب خود را سیاستمداری جدی می‌داند، باید شنونده دیدگاه‌های ما نیز باشد.»

در طرف دیگر رئیس مخالفان سوری در پاسخ به دعوت مسکو برای مذاکره، کناره‌گیری اسد از قدرت و عذرخواهی روسیه از ملت سوریه را دوپیش شرط اساسی مخالفان برای آغاز مذاکرات اعلام کرده است!

به‌گزارش الجزیره، معاذ الخطیب در پاسخ به دعوت وزارت امور خارجه روسیه برای مذاکره گفت: وزیر امور خارجه روسیه که از گفت وگو دم می‌زند باید ابتدا از ملت سوریه به خاطر مواضعی که در قبال تحولات سوریه گرفته و به کشته‌شدن هزاران نفر انجامیده، عذرخواهی کند.

وی علاوه بر عذرخواهی، کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت را پیش شرط اصلی آغاز مذاکرات اعلام کرد و گفت: ما حاضریم مذاکره کنیم اما به مسکو نخواهیم رفت. در مقابل این سخنان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با اخضر ابراهیمی تاکید کرد: توافقنامه ژنو برای حل بحران سوریه باید به عنوان اساس در نظر گرفته شود.

لاوروف همچنین اظهار داشت بشار اسد تاکید کرده است که تمایلی به کناره‌گیری ندارد. به نقل از لاوروف مخالفان سوری، باید فکر رفتن اسد را از سر خارج کنند.
به واقع لاوروف در این کنفرانس سعی کرد که پاسخی به اظهارات احمد الخطیب داده باشد.

اعتراف القاعده به تلاش برای تشکیل حکومت طالبان در سوریه

از سوی دیگر اما روز قبل، سرکرده گروهک تروریستی موسوم به “جبهه النصره” وابسته به القاعده، برای اولین بار اعتراف کرد که تصمیم دارد در سوریه طالبان را به حکومت برساند.

به گزارش العالم، “ابومحمد الجولانی” سرکرده “جبهه النصره” در یک نوار صوتی خطاب به اعضای این گروهک تروریستی گفت: “سرنگونی نظام سبب به وجود آمدن خلأ خواهد شد، و شما بهترین اشخاص برای پر کردن آن میباشید”.

این در حالی است که هنوز اطلاعات بسیاری دربارهٔ گروهک تروریستی “جبهه النصره” در دست نیست. این گروهک حدود یک سال و نیم قبل و مدت اندکی پس از آغاز بحران در سوریه فعالیت خود را در این کشور آغاز کرد.

اما براساس گزارشها از داخل سوریه، این گروهک عملیات تروریستی بسیاری را علیه مراکز امنیتی، نظامی و حتی مناطق مسکونی در این کشور انجام داده است.

آمریکا که اخیرا به سبب افشای رسوایی‌ها و جنایات عناصر جبهه النصره در سوریه، مجبور شده است این گروهک را در فهرست گروههای تروریستی خود قرار دهد؛ اعلام کرده که این جبهه با گروه تروریستی القاعده در ارتباط است.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.