از هدیه ۳۰۰جعبه خاتم کاری شده دستمال کاغدی به نمایندگان تا نطق های حاشیه ساز

نمایندگان مجلس در هفته ای که گذشت، انتخاب ناظران بهارستان در دستگاه های مختلف را دنبال و دغدغه های داخلی و منطقه ای خود را در صحن علنی مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در جلسات علنی مجلس طی هفته گذشته، نمایندگان با دوفوریت و تصویب یک‌فوریت طرح معافیت عوارض خیرین مدرسه‌ساز مخالفت و با یک‌فوریت‌ طرح تعیین تکلیف قرارداد نیروهای شرکتی موافقت کردند.

 همچنین مجلس با عضویت دولت در انجمن بین‌المللی پار‌ک‌های علمی موافقت کرد.

براساس این گزارش؛ بهارستانی ها با یک‌فوریت‌ طرح تعیین تکلیف قرارداد نیروهای شرکتی موافقت کرد و همچنین تصمیم گرفتند قهرمانان المپیک از سربازی معاف کنند و دولت را به استخدام قهرمانان ملزم کردند.

*بررسی مسئولیت متفاوت ‌شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در سوانح هوایی داخلی و خارجی

در ادامه جلسات علنی این هفته لایحه تعیین حدود مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بررسی شد. لایحه تعیین حدود مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به هیات دولت ارائه شد ‌و دولت نیز آن را در لایحه‌ای به مجلس تقدیم کرده بود.

این لایحه به منظور یکسان‌سازی مقررات حمل و نقل هوایی بین‌المللی میزان غرامت ناشی از فوت یا صدمات بدنی که شرکت‌ها و متصدیان حمل و نقل هوایی در جریان سوانح هوایی باید به شکات و اولیاء دم پرداخت کنند، به مجلس داده شده تا مجلس آن را تعیین کند و یکی از موضوعاتی بود که مجلسی‌ها به طور کلی و جزئی به آن پرداختند.

وکلای ملت پس از استماع سخن ۳ مخالف و ۳ موافق در نهایت کلیات این لایحه را با ۱۴۱ رای موافق، ۶۶ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع از ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه،‌ به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه ماده یک از لایحه تعیین حدود مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی ایران را تصویب کردند. بر اساس این ماده مسئولیت‌های شرکت‌های هواپیمایی ایران در مورد حمل و نقل مسافران، بار و اثاثیه در پروازهای بین‌المللی، فقط در حدود مسئولیت مقرر در پروازهای بین‌المللی مذکور در قانون اجازه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مربوط به یکسان سازی برخی از مقررات حمل و نقل هوایی بین‌المللی ورشو مورخ ۱۲ اکتبر ۱۹۲۹ مطابق با ۲۰ مهر ۱۳۰۸ و پروتکل اصلاحی لاهه مورخ ۲۸ سپتامبر ۱۹۵۵ مطابق با ۵ مهر ۱۳۳۴ مصوب ۳۱/۲/۱۳۵۴ مجلس و در پروازهای داخلی در مورد حمل و نقل مسافران، فقط مطابق قانون مجازات اسلامی و در مورد حمل و نقل بار و اثاثیه محدود به مسئولیت مندرج در کنوانسیون ورشو و پروتکل لاهه است.

ماده یک لایحه تعیین حدود مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی ایران با ۱۶۴ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۳۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

*دیه مصدومان سوانح هوایی داخلی طبق قانون مجازات اسلامی پرداخت می‌شود

همچنین ماده ۲ از لایحه تعیین حدود مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی ایرانی را بررسی و تصویب کردند، بر اساس این ماده، اولیای دم متوفیان و یا مصدومان سوانح هوایی داخلی از بابت جبران خسارت بدنی و فوت مجاز به مطالبه دیه و سایر خسارات وارد شده صرفا بر اساس قانون مجازات اسلامی و از بابت خسارات وارده بر بار و اثاثیه فقط مجاز به مطالبه خسارات وارد شده بر اساس این قانون هستند.

*مجلس به استفساریه دولت پاسخ داد

مجلسی‌ها در کنار بررسی لوایح و طرح‌‌ها لایحه استفساریه قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه‌ ۱۳۷۱ را مورد بحث و بررسی قرار می‌داد به رای گیری برای انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان را به عنوان عضو در دبیرخانه دائمی کنفرانس‌های بین‌المللی فلسطین و ناظران مجلس در کمیته اجرا و پیگیری و هماهنگی لازم برای حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نیز مشسغول بود.

بهارستان نشینان در پاسخ به پرسشی مبنی بر آیا با تصویب ماده واحده قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه ۱۳۷۱ ماده واحده قانون ابطال استناد خروج رقبات، آب و اراضی موقوفه مصوبه ۱۳۶۳ در خصوص موقوفات خاص نیز لغو شده است یا خیر؟ مصوب کردند، «خیر» قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه مصوب ۲۸ فروردین ۱۳۶۳ در خصوص موقوفات خاص مشروط به اعمال تبصره ۴ قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه مصوبه ۲۵ بهمن ماه ۱۳۷۱ در مورد این موقوفات، کماکان به قوت خود باقی است.

*نطق‌های پیش از دستور نمایندگان حاشیه ساز شد

در این هفته نمایندگان مجلس در صحن علنی درباره دغدغه های خود گفتند که البته با حرف و حدیث هایی مواجه شد. در این نطق ها حجت الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان گفت: اسامی زمین‌خواران ‌اصفهان را اعلام می‌کنم. قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه دیکتاتورهای غربی و عربی مدعی دموکراسی در سوریه شده اند را محکوم کرد. آصفری یکی دیگر از نمایندگان وزارت خارجه ملزم کرد که از سفیر ریاض درباره جنایات عربستان توضیح بخواهد.

همچنین نمایندگان درباره اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، وضعیت گرانی ها و خرید تجهیزات خارجی برای دفتر نمایندگان در سال تولید ملی ابزار نگرانی کردند.

*انتقاد نادران از تهیه ۳۰۰ جعبه خاتم‌کاری شده دستمال کاغذی برای نمایندگان

در این میان نادران از تهیه ۳۰۰ جعبه خاتم‌کاری شده دستمال کاغذی برای نمایندگان انتقاد کرد. الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بعد از اتمام نطق پیش از دستور نمایندگان در تذکری با استناد به بند یک ماده ۲۳ و مواد ۱۸۲ و ۱۹۳‌ آئین‌نامه داخلی پارلمان‌، اظهار داشت: طبق قانون،‌ نحوه رسیدگی به سوالات نمایندگان از وزرای کابینه مشخص شده ‌و در آیین‌نامه داخلی قید شده که هیات رئیسه موظف است سوالات نمایندگان را فورا به کمیسیون مربوطه ارجاع دهد.

وی افزود: بنده ۷ مورد سوال از وزرا داشتم که یک مورد آن ۱۷ خردادماه و سه مورد آن ۲۴ خردادماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد ولی هنوز سه مورد آن ارجاع نشده است.

نادران گفت: در هیچ کجای آئین‌نامه داخلی مجلس مطرح نشده که مسئول ارجاع سوالات می‌تواند به خودش اجازه دهد که سوال نمایندگان را ارجاع ندهد.

وی با تاکید بر اینکه باید سوالات نمایندگان از وزرا در دستور‌کار کمیسیون‌ها قرار گیرد، گفت:‌ یک مورد از سوالات مربوط به کمیسیون آموزش و تحقیقات است که اعلام شده چنین سندی در دستگاه مربوطه یافت نشده است، در حالی که شاید محل سوال همین بوده باشد که آیا سابقه‌ای در آن سازمان وجود دارد یا خیر و باید سوالات مورد رسیدگی قرار گیرد.

نماینده تهران در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش به بیان تذکر دوم خود با استناد به بند یک ماده ۲۳ آئین‌نامه داخلی مجلس پرداخت که بر نظارت بر همه امور اداری و مالی تاکید دارد و خطاب به لاریجانی گفت: خود شما از رهبر انقلاب خواسته بودید که در رابطه با ریخت ‌و پاش‌های موجود در مجلس به نمایندگان تذکر دهند که ایشان هم در ملاقات عمومی که با نمایندگان داشتند، این موضوع را متذکر شدند اما امروز شاهدیم که ۳۰۰ جعبه دستمال کاغذی خاتم‌کاری شده روی میز نمایندگان قرار گرفته است.

نادران ادامه داد: در سالی که نیازمند توجه به ریخت و پاش‌ها هستیم، نیازی به این کار نبود. لاریجانی در پاسخ به نادران گفت: ‌کارپردازان هیات رئیسه به این موضوع رسیدگی کنند.

*ناظران دستگاه ها از سوی مجلس انتخاب شدند

بر اساس این گزارش، بهارستانی ها بیژن نوباوه نماینده تهران با ۱۱۴ رای و سیدرمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری با ۱۰۸ رای از مجموع ۲۱۴ آرای مأخوذه به عنوان ناظر در شورای نظارت بر صدا و سیما انتخاب کردند، همچنین علی مطهری دوباره ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات شد.

در ادامه انتخاب ناظران در جلسات علنی، سیدجلال یحیی‌زاده با ۱۱۲ رأی و غلام‌محمد زارعی با ۱۰۴ رأی از مجموع ۲۴۱ رأی مأخوذه به عنوان ناظران مجلس جهت نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت انتخاب شدند.

بهارستان نشینان هچنین دو نفر از نمایندگان را به عنوان عضو ناظر در هیئت امنای صندوق توسعه ملی انتخاب کردند. بر همین اساس محمد علی عبدالله‌زاده با ۱۲۵ رای و سید ناصر موسوی لارگانی با ۱۹۳ رای از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به عنوان عضو در هیئت امنای صندوق توسعه ملی تعیین شدند. موسوی لارگانی، شیری، عبدالله‌زاده و قادری کاندیدای عضویت در هیئت امنای صندوق توسعه ملی بودند.

در ادامه جلسات با رای نمایندگان سه نفر از اعضای کمیسیون امور شوراها و دو نفر از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ را به عنوان ناظر در هیات مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی انتخاب شدند. بر این اساس جواد کولیوند با ۱۶۳ رای، ابراهیم رضایی با ۱۴۳ رای، عیسی دارایی با ۱۳۱ رای، احمد امیرآبادی با ۱۷۲ رای و داود محمدی با ۱۶۸ رای از مجموع ۲۱۳ آرای ماخوذه به عنوان ناظران مجلس در هیات مذکور برگزیده شدند.

مجلسی‌ها همچنین دوگانی و رجبی را به ترتیب با ۱۸۹ و ۱۱۲ رای به عنوان ناظران مجلس در شورای عالی آمار موضوع ماده ۶۸ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مصوب ۱۵ دیماه ۱۳۸۹ انتخاب کردند.

در ادامه نیز عیسی امامی با ۲۱۹ رای، نادر قاضی‌پور با ۲۰۹ رای و علی مددی‌فر با ۱۱۰ رای از مجموع ۲۳۱ آرای ماخوذه به عنوان ناظران مجلس در شورای رقابت انتخاب شدند.

همچنین مجلسی‌ها اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، هیئت نظارت اندوخته اسکناس و اعضای مجلس در شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ را انتخاب کردند.

بر این اساس از مجموع ۲۳۶ رای ماخوذه، محمد‌سعید زمانیان با ۱۵۸ رای و محمد حسن‌نژاد با ۱۳۶ رای به عنوان عضو در هیئت نظارت اندوخته اسکناس از سوی مجلس انتخاب شدند و جعفر قادری با ۱۸۰ رای، احمد توکلی با ۱۶۶ رای، مسعود میرکاظمی با ۱۶۰ رای، حمیدرضا فولادگر با ۱۵۲ رای، الیاس نادران با ۱۴۳ رای، ذولانوار با ۱۲۶ رای، هادی قوامی با ۱۲۳ رای، تاجگردون با ۱۲۰ رای، نعمتی با ۱۱۹ رای، نادر قاضی‌پور با ۱۱۷ رای، پورابراهیمی با ۱۱۴ رای، رضا عبداللهی با ۱۱۲ رای، جلیلی با ۱۰۰ رای، نوری با ۹۳ رای و سقایی با ۹۰ رای نیز به عنوان اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی تعیین شدند و همچنین حمیدرضا فولادگر با ۱۳۳ رأی، شمس الله بهمئی نماینده خوزستان با ۱۱۷ رأی و عباس رجایی با ۱۱۳ رأی به عنوان عضو در شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل۴۴ برگزیده شدند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه دو نفر از وکلای ملت را به عنوان ناظر در شورای عالی اداری موضوع ماده ۱۱۴ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر ماه ۱۳۸۶ را انتخاب کردند. بر این اساس از بین ۲۱۵ رای ماخوذه امیرحسین قاضی‌زاده با ۱۰۹ رای و اسماعیل جلیلی با ۷۷ رای به عنوان ناظران مجلس در شورای عالی اداری برگزیده شدند.

*سه تجمع در مقابل مجلس

مجلسی‌ها در حالی به تصویب لوایح و طرح‌های مختلف می‌پرداختند که سه تجمع همزمان در بیرون بهارستان در جریان بود، تعدادی از مربیان پیش دبستانی آموزش و پرورش برای چندمین بار پی در پی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و با شعار «مربی پیش دبستان، استخدام استخدام» خواستار تعیین تکلیف هرچه سریعتر وضعیتشان شدند.

همچنین تعدادی از سیلوداران بخش خصوصی مقابل مجلس نیز تجمع کرده بودند. تعدادی از کارگزاران مخابرات روستایی نیز امروز در اعتراض به عدم دریافت حقوق و انعقاد قرارداد به آنها طی ۵ماه گذشته مقابل مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

*اعلام وصول ۸ طرح درخانه ملت

همچنین در این هفته مجلس از اعلام وصول ۸ طرح خبر داد. براین اساس طرح‌های اصلاح قوانین نحوه معرفی، انتخاب و فعالیت ناظرین و ساماندهی امور نظارتی مجلس شورای اسلامی، اصلاح موادی از آئین‌نامه داخلی مجلس، الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس و اصلاح ماده ۲۹ آئین‌نامه داخلی پارلمان اعلام وصول شد.

طرح الحاق یک تبصره به قانون احداث پروژه عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع مالی و پولی کشور مصوب ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن و نیز طرح الحاق یک تبصره به ماده ۸۲ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب اول خرداد ماه ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن اعلام وصول شد.

اعلام وصول طرح افزایش تبصره ۳ به ماده ۶ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، از دیگر موارد اعلام وصولی بود.

طرح اصلاح تبصره یک ماده ۳۴ مقررات تشکیلاتی – استخدامی و مالی و انضباطی وزارت امور خارجه مصوب ۱۳۵۲ نیز اعلام وصول شد.

*بیانیه فراکسیون زنان مجلس در مورد کشتارهای میانمار

فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در محکومیت کشتار مسلمان میانمار بیانیه صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

این روزها بار دیگر شاهد اقدامات غیرانسانی و خارج از قواعد حقوق بشری بر علیه جمع دیگری از مردم مسلمان در کشور میانمار هستیم.

این اقدام فجیع در حالی صورت می‌پذیرد که ادعای دفاع از حقوق بشر کشورهای غربی گوش جهان را پر کرده و آنان در قبال این جنایت سکوت نکبت بار و سرشار از بی‌عدالتی را اختیار کرده‌اند و قتل عام هزار مرد و زن و کودک و کهنسال را با خاموشی نظارت می‌کنند.

کشتار مسلمانان میانمار سند دیگری را در مورد ادعای دورغین حمایت از انسانها و دفاع از حقوق بشر به جهانیان عرضه داشت تا مشخص گردد این شعارها تنها در جهت تأمین منافع و امیال زشت کشورهای به اصطلاح متمدن و مترقی سرداده می‌شود و در مقام عمل با هیچ واکنشی مواجه نخواهد شد.

*برنامه نمایندگان برای هفته آتی
سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به آغاز ثبت‌نام نمایندگان برای عضویت در هیات نظارت بر نمایندگان گفت: اعضای این هیات هفته آینده در صحن علنی مجلس با رای نمایندگان انتخاب خواهند شد.

به گفته مصری، تاکنون تعداد زیادی از نمایندگان برای عضویت در هیات نظارت بر نمایندگان ثبت نام کرده‌اند.

در هیات نظارت بر نمایندگان چهار نفر از نمایندگان مجلس، یک نفر از کمیسیون قضایی، یک نفر از نواب رئیس و یک نفر از کمیسیون اصل نود عضویت دارند که همه این افراد باید در صحن علنی و با رای اکثریت نمایندگان انتخاب شوند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین به خبرنگار ایسنا گفت که مجلس هفته آینده جلسه علنی خواهد داشت.

همچنین تحقیق و تفحص از دانشگاه پیام نور طی هفته آتی دنبال می شود و نمایندگان موضوع استیضاح وزیر کشور را هم دنبال خواهند کرد.

“انتهای پیام”/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.