از هر پنج بیمار ایدزی تنها یکی از بیماری خود مطلع است

۰۹م آذر ،
ممتاز نیوز : یک کارشناس ایدز و بیماریهای آمیزشی دفتر سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر اینکه بیشترین راه انتقال ویروس ایدز در ایران از طریق برقراری روابط ناسالم جنسی صورت می گیرد، تصریح کرد: متاسفانه از هر پنج نفر مبتلا به این ویروس در ایران فقط یک نفر از آنها به مثبت بودن خود مطلع است و یا فقط ما به یک نفر از پنج نفر می‌توانیم خدمات درمانی ارائه دهیم.

دکتر علی میرزازاده در گفت وگو با ایسنا ، با تاکید بر اینکه روند شیوع ایدز در سطح جهانی به سمت کنترل و پیشگیری و رو به کاهش است، افزود: با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای دنیا توانستند روند شیوع ایدز در کشورشان را کنترل کنند اما این ویروس در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی یک روند پیشرونده و در حال افزایش را دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ حدود ۶۹ هزار نفر در کل منطقه مدیترانه شرقی به این ویروس مبتلا بودند و بر اساس برآورد صورت گرفته سهم ایران از این میزان ۱۵ درصد است.

این دکترای بهداشت عمومی همچنین اظهار کرد: خوشبختانه در شرایط کنونی، ایران توانسته راه انتقال ویروس ایدز از طریق تزریق سرنگ به سبب اجرای برنامه هایی نظیر تنظیم برنامه های کاهش آسیب های اجتماعی، آگاهی رسانی به اشخاص بخصوص در زندان ها، در مصرف کنندگان تزریقی مواد شیوع ایدز را به خوبی کنترل کنیم.

وی همچنین آماده کردن محیط مناسب و مثبت برای اشخاص مشکوک به ویروس HIV جهت دریافت خدمات درمانی را یکی از استراتژی های اصلی سازمان جهانی بهداشت دانست و افزود: عدم دسترسی آسان به خدمات و ترس از انگ اجتماعی و ترد شدن را یکی از دلایل بی اطلاعی اشخاص به ویروس HIV و همچنین مراجعه جهت درمان و کنترل است که سازمان جهانی بهداشت ایجاد یک محیط مناسب و مثبت برای اشخاص مشکوک به ویروس HIV جهت دریافت خدمات درمانی را یکی از استراتژی‌های اصلی خود قرار داده است.

این دکترای بهداشت عمومی میزان کیفیت خدمات درمانی به بیماران مبتلا به HIV در ایران را از مهم ترین دغدغه‌های سازمان WHO دانست و گفت: یکی از مشکلات و دغدغه ها در زمینه بیماران ایدز در ایران، کیفیت خدمات رسانی به این بیماران است و موضوعی که مهم است این است که درمان و خدمات مناسب در زمان مناسب داده شود. راههایی وجود دارد که از آن طریق بتوانیم کیفیت خدمات ارائه شده به اشخاص مثبت و گروههای آسیب پذیر را در حد استاندارد کنیم.

دکتر میرزازاده در پایان به نقش آموزش و بحث توانمندسازی مردم در زمینه کاهش ایدز در جامعه اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان موفقیت‌های ایران در زمینه انجام مطالعات استراتژی در درمان بیماری ایدز، لازم است سیاست‌ها و پروتکل‌های کشوری در ایران بر اساس این یافته‌های علمی انجام شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.