از پاریز تا پاریس در فرهنگسرای سرو

جام جم آنلاین: فیلم بلند «از پاریز تا پاریس» در اولین جلسه از سلسله برنامه‌های «سینمای پرتره» در فرهنگسرای سرو به روی پرده می‌رود.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه۶، برنامه «سینمای پرتره» که از سوی کانون فیلم درخشش فرهنگسرای سرو و همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اجرا می شود مستند زندگی استاد «محمد ابراهیم باستانی پاریزی» با عنوان «از پاریز تا پاریس» پنجشنبه، ۲۰ مهرماه به نمایش گذاشته می شود.

«از پاریز تا پاریس» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با موضوع نگاهی به زندگی استاد «محمد ابراهیم باستانی پاریزی» نویسنده و مورخ نامدار ایرانی است.

این فیلم در ۹۸ دقیقه به پژوهشگری و کارگردانی سید جواد میرهاشمی و تصویربرداری رضا الماسی و عباس فتحی اشکانی طی دو سال ساخته شد.

این فیلم مستند در بخش رقابتی «مشاهیر و مفاخر» چهارمین جشنواره بین‏المللی «سینما حقیقت» که آبان‏ماه ۱۳۸۹ در تهران برگزار شد به نمایش عمومی درآمد.

از دیگر ساخته های این کارگردان می توان به مستند «خون است دلم برای ایران» اشاره کرد که نامزد دریافت نشان «فیروزه سینما حقیقت» و سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند از جشنواره فیلم فجر شده است.

سلسله برنامه های «سینمای پرتره» پنجشنبه هر هفته در فرهنگسرای سرو برگزار می شود. این برنامه سعی دارد در هر جلسه مستندی از زندگی یکی از مشاهیر ایران زمین را به نمایش عموم بگذارد.

استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی در سوم دی‌ماه ۱۳۰۴ در «پاریز» از توابع استان کرمان متولد شد. در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان به پایان رساند و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشته تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.

استاد باستانی پاریزی به گواه خاطراتش از نخستین ساکنان کوی دانشگاه تهران است.

وی در سال ۱۳۳۰ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت.

«باستانی پاریزی» دوره دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و با ارائه پایان‌نامه‌ای درباره ابن اثیر دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد.

وی کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و در سال ۱۳۸۷ بازنشسته شد.

استاد باستانی پاریزی تاکنون ۶۳ کتاب را تألیف و صدها مقاله تحقیقاتی را به رشته تحریر درآورده است.

شهروندان علاقه مند به شرکت در این برنامه می توانند ساعت ۱۷ روز پنجشنبه، ۲۰ مهرماه به فرهنگسرای سرو واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از بوستان ساعی، کوچه ساعی یکم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۷۸۶۲۷۵ تماس بگیرند.


jamejamonline.ir – 22 –
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.