از چراغ های راهنمائی تشخیص صدا تا یخچال های جاسوس/ چه کسانی اطلاعات ۱۹۰ میلیون آمریکایی را در اختیار دارند؟

به گزارش سرویس بین المللممتازنیوز، باور این حقیقت که مردم آمریکا رصد و ردیابی می شوند سخت نیست. این مقدار از جاسوسی از مردم آمریکا در کل تاریخ بی سابقه است. انفجار بی حد و حصر فن آوری های پیشرفته آنچنان قدرتی به دولت، سازمان های جاسوسی و شرکتهای بزرگ داده است که دیکتاتورهای گذشته این حجم از جاسوسی را در خواب هم نمی دیدند. نسل های گذشته هرگز فکر نمی کردند دوربین های قبل از وقوع جرم با استفاده از زبان بدن و نوع حرکات مردم به نیات درونی آنان پی ببرند و یا هواپیماهای بدون سرنشین، مردم را از بالا تحت نظر بگیرند.
 
بسیاری از این فن آوری هایی که در ادامه مقاله خواهید خواند باعث شگفتی شما خواهد شد . اینگونه فن آوری ها این امکان را به دولت می دهند که براحتی از مردم جاسوسی کنند. دنیا با سرعت یک چشم برهم زدن در حال تغییر است و بسیاری از این تغییرات یقیناً برای مردم فاجعه بار است  
 
در ادامه مقاله چند نمونه از ابزارهای جاسوسی و کسب اطلاعات به کار رفته توسط دولت آمریکا را خواهید خواند :
 
  
۱-  دوربین های تشخیص جرم قبل از وقوع
 
شرکتهایی مثل BRS LABS دوربین هایی طراحی کرده اند که در صورت تروریست و یا جنایتکار بودن کسی، او را شناسایی می کند. البته قبل از اینکه جرمی مرتکب شود  مقامات این فن آوری راخیلی جدی گرفته اند. تعدادی از این دوربینها در سیستم حمل و نقل سان فرانسیسکو کار گذاشته شده است. brs labs این دوربینها را در اتوبوسها و سیستم متروی این شهر کار گذاشته است .
 
این شرکت اعلام کرده می تواند تعداد این دوربین ها را تا ۲۸۸ عدد برساند . این دوربین ها می توانند تا ۱۵۰ نفر را در یک لحظه ردگیری کنند در واقع این دوربین ها حافظه ای دقیق از رفتارهای مشکوک افراد هستند .
 
 
 
۲-   برداشتن اثر انگشت از فاصله ۲۰ متری
 
باور اینکه کسی بتواند اثر انگشت شما را از تقریباً ۲۰ متری بردارد بدون اینکه شما خبردار شوید واقعاً مشکل است. pop sci می نویسد: برای راه یافتن به کمد لباسهایتان در باشگاه یا محل زندگی اتان دیگر احتیاجی به کلید نسیت. شرکتی به نام هانس ویل درحال بررسی و کارکردن روی سیستمی است که از ۲۰ متری اثر انگشت را تشخیص می دهد. این سیستم بدون متوقف کردن یا فرمان ایست دادن به فرد  بدون اینکه خود فرد اصلاً متوجه شود، اثر انگشت وی را برمی  دارد. در واقع این سیستم می تواند آثار انگشت را به اصطلاح جارو کند. مثلاً کاربرد این سیستم نظامی است اما باور می کنید که این سیستم فقط در حد مصارف نظامی باشد؟ همین الان بسیاری از شرکتها خواهان این سیستم هستند.
 
 
 
۳-   ون های ضدشورش متحرک
 
پلیس آمریکا بزودی از ماشینهای ون بدون نشان و آرم پلیس استفاده خواهد کرد که بوسیله آنها براحتی می تواند داخل اتومبیل های شما را تحت نظر بگیرد . آنها می توانند حتی زیر لباس شما شما را هم ببینند  مثل همان فن آوری که TSA (ماموران امنیتی فرودگاه ها) به نام پورن اسکن استفاده می کنند و بوسیله آن تصویر برهنه مردم را می بینند  این ون ها دارای دستگاه ایکس ری نیز هست. این همان چیزی است که پلیس از آن بعنوان اسکن رادیواکتیو یاد می کند. این دستگاه می تواند همه جای بدن شما را نشان دهد . این ون ها با مجهز شدن به پورن اسکنرها توانایی رصد خیابانها و بزرگراهها را هم دارند و با دوربین ایزوتوپی خود فرد را برهنه می بینند.
 
این اقدامات خارج از شمول قوانین ضد حریم شخصی است چون قانون همه اینها را از دایره قوانین ضد حریم شخصی و خصوصی حذف کرده است.
 
 
 
۴-   گروگان گیری ذهن
 
ارتش آمریکا طرحی دارد که بوسیله آن می خواهد ذهن شما را برباید . با این روش نیروی نظامی آمریکا می تواند بدون اعمال خشونت تروریستها را متقاعد کند که دیگر تروریست نباشند. اما  یقیناً پتانسیل آزار و اذیت در این فن آوری بالاتر است. آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی پنتاگون یاDARPA می خواهد به علمی دست پیدا کند تا بفهمد پشت رفتار خشونت بار افراد چیست و سپس با ربودن ذهن آنها و با دادن اطلاعات غلط، اما باور پذیر، آنها را فریب دهد.
 
آنها معتقدند با این کار ، افراد شرور و تروریست ها را می توان به انسان هایی مهربان ، مسئولیت پذیرو خوب تبدیل کرد . اما نگرانی ها از کاربرد معکوس این فن آوری هم وجود دارد . آنجا که این اقدامات با القاء نفرت ، خشم و وحشت افکنی به مغز افراد ، آنها را از مسیر درست خارج کند. کاری که از دانشمندان پنتاگون اصلاً بعید نیست .
 
 
 
۵-   هواپیماهای بدون سرنشین خودکار در فضای آمریکا
 
تمامی آژانس های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا از هواپیماهای جاسوسی برای تحت نظر گرفتن مردم استفاده می کنند . حتی وزارت کشور به دنبال راه کارهایی برای توسعه این نوع جاسوسی توسط دولت های محلی است .
 
این وزارتخانه در پی آن است تا با تجهیز پلیس و سایر آژانس های اطلاعاتی و امنیتی استفاده از این هواپیماهای کوچک را توسعه دهد . حتی خود آنها معتقدند کارشان نقض آشکار حریم شخصی و خصوصی افراد است .
 
قرارداد اولیه این فن آوری کوچک که نام “مرد متوسط” را به خودگرفته ۴ میلیون دلار ارزش دارد . حقیقت این است که بسیاری از مردم اصلاً هیچ نگرانی از این هواپیماها ندارند . این هواپیماها حتی از گله های گاو گوسفند در ایالات های آیوا و نبراسکا نیز جاسوسی می کند . به نظر می رسد آنقدر این پرنده ها بر روی سرما پرواز می کنند تا وقتی که اگر یک روز یکی از آنها را نبینیم دلمان برایشان تنگ شود.
 
  
۶ – استفاده از تلفن همراه افراد برای جاسوسی
 
با اینکه این فن آوری خیلی جدید نیست اما مقامات برای جاسیوسی حتی از تلفن همراه خود شما هم استفاده می کنند. شرکتهای ارائه دهنده خدمات تلفن همراه ، در برابر پیشنهاد وسوسه انگیز ۳/۱ میلیون دلاری طاقت نیاورده و با سرویس های امنیتی برای دادن اطلاعات شامل پیام های کوتاه ، داده های مکانی و… همکاری  می کنند .
 
همین یک درخواست جزئی شامل اطلاعات میلیونها مشترک است .
 
یکی از امکانات دیگر این جاسوسی ، ردیابی همه شماره های تلفن همراه است که در طی یک بازه زمانی خاص با یک مکان خاص تماس گرفته اند .
 
اگر پلیس بخواهد یک تظاهرکننده را که شیشه یک مغازه را شکسته دستگیر کند ، به کمک تلفن همراه ، نه تنها اطلاعات او را بلکه همه افرادشرکت کننده در تظاهرات را به چنگ می آورد  
 
دیگر شما حتی نمی توانید به گوشی همراهتان اطمینان کنید .
 
 
 
۷-   اطلاعات ژنتیکی
 
در تمام دنیا، دولتها در پی گسترش استفاده از اطلاعات هویتی ژنتیکی شهروندان خود هستند .  در کشور هند ۲۰۰ میلیون نفر ، با اسکن شدن اثر انگشت و عنبیه چشمشان یک شناسه ۱۲ رقمی منحصر به فرد گرفته اند که تمام اطلاعات آنها را در هر کجا که باشند آشکار میسازد . این تنها آغاز راه است و هند قصد دارد همه جمعیت ۲/۱ میلیاردی خود را به این شناسه مجهز کند . بدین ترتیب فقیرترین مردمان هند در دورترین مناطق این کشور هم می توانند به این طریق از دولت کمک دریافت کنند و یا برای خود حساب باز کنند . این یعنی ۲/۱ میلیون اثر انگشت و دو برابر این رقم یعنی ۴/۲ اسکن عنبیه .
 
 
 
۸-   ریزپردازنده
 
ارتش آمریکا با کار گذاشتن ریزپردازنده در بدن ساربازان ارتش، سلامتی و صحت آنان را کنترل می کند . نام این ریزپردازنده ها RFID است . بیشتر آمریکائی ها درک درستی از این دستگاه ها ندارند، اما این نوع ریزپردازنده به جزء جدائی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است . بسیاری از کارتهای اعتباری و کارتهای قرضه حاوی این ریزپردازنده ها هستند . بسیاری از آمریکائی ها ، از کارتهای امنیتی که حاوی این ریزپردازنده ها هستند استفاده میکنند . در بسیاری از ایالتها کار گذاشتن این دستگاه های کوچک در بدن حیوانات دست آموز اجباری است .
 
همین حالا یک مدرسه در تگزاس ، قصددارد در کارت مدرسه تمامی صدهزار دانش آموزش از این دستگاه ها جاسازی کند . این سامانه معروف به RFID یعنی سامانه شناسایی امواج رادیویی است و می تواند براحتی مکان دانش آموز را بیابد .
 
 
 
۹-   شماره خوان پلاک ماشین
 
هر ماشینی که وارد واشنگتن دی سی می شود توسط شماره خوان پلاک بطور خودکار کاملاً شناسایی می شود. حدود ۲۵۰ دوربین این کار را در این شهر و حومه آن انجام می دهند . این کار علاوه بر کمک به پلیس برای شناسایی خودروهای سرقتی و قاتلان می تواند جاسوسی مردم را هم بکند . این سیستم قابلیت ذخیره اطلاعات میلیونها وسیله نقلیه را دارد .
 
 
 
۱۰-  سامانه تشخیص چهره
 
آیا رایانه می تواند از روی چهره شما بفهمند که چه چیزی در ذهن شما است؟  این سوال خنده دار نیست. این سامانه بطور جدی درحال توسعه است.

نیوساینتیست می نویسد: اگر رایانه هایی که ما هر روز از آنها استفاده می کنیم بتوانند چهره ما را بخوانند ، قطعاً بهتر از هرچیز دیگری این کار را خواهند کرد . این ایده دور از ذهن نیست ، محققان مرکز علوم ماساچوست درحال تکمیل سامانه ای هستند که به وسیله آن افکار را از چهره فرد تشخیص می دهد .
 
 
 
۱۱-  معدن اطلاعاتی
 
واقعیت این است که تنها دولت آمریکا نیست که از شما جاسوسی می کند ، بلکه اکثر شرکت های بزرگ حتی با خرید اطلاعات مردم ، برای سود بیشتر از اطلاعات دریافتی استفاده می کنند . به این شیوه معدن اطلاعاتی می گویند که البته در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است .
 
فقط یک شرکت به نام acxion اطلاعات ۱۹۰ میلیون آمریکائی را در اختیار دارد . سابقه این کار به سال ۱۹۶۹ و با جمع آوری اطلاعات دفترچه های تلفن همگانی و با استفاده از فن آوریهای ابتدایی بر می گردد . حالا کار به جایی رسیده است که همان یک رایانه ابتدایی به سامانه پیشرفته ای بدل شده که می تواند اطلاعات ۱۹۰ میلیون آمریکائی و ۱۲۶ میلیون خانواده و همچنین ۵۰۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا را درخود ذخیره و تجزیه وتحلیل کند . ۲۳ هزار سرور ، اطلاعات می توانند اطلاعات ۵۰ میلیون نفر را همزمان تجزیه کنند .
 
 
 
۱۲-  چراغ راهنمائی
 
آیا تا به حال فکر کرده اید چراغ های راهنمائی هم می توانند از ما جاسوسی کنند ؟ بله این اتفاق دارد می افتد . در بعضی از شهرهای اصلی آمریکا فن آوری بسیار پیشرفته درون چراغ های راهنمائی و رانندگی نصب شده است که از تمام حرکات و حتی گفته های شما جاسوسی می کند . آنها می توانند گفتگوهای داخل ماشین را هم ضبط کنند .
 
 
 
۱۳-   جاسوسی شرکت های فراهم آورنده خدمات اینترنت یا isp
 
هیچ کاری در اینترت خصوصی محسوب نمی شود . با این حال شرکت های فراهم آورنده فضا و خدمات اینترنتی یا همان ISP ها دائماً در حال جاسوسی از شما هستند .
 
اگر بدون اجازه و با زیرپا گذاشتن قانون کپی رایت موسیقی و یا فیلمی را دانلود کنید آنها می فهمند . آنها شما را مبینند و لو می دهند . آنها ۱۲ جولای را هرگز فراموش نخواهند کرد . این همان روزی است که برای آنها یک روز تاریخی محسوب می شود . چون آنها در این روز اجازه یافتند از دانلودهای غیرقانونی یا غیر از قانون کپی رایت جلوگیری کننند . این یعنی می توانند در کنار این وظیفه خطیر ، جاسوسی شما را هم بکنند.
 
 
 
۱۴-   جاسوسی از ما توسط اسباب و وسایل خودمان
 
تعجب نکنید اگر یک روز دولت بوسیله یخچال خانه اتان از شما جاسوسی کند . باور کنید . این همان چیزی است که دیوید پترائوس رییس سیا می گوید در حال کارکردن روی آن هستند .
 
پترائوس می گوید ابزارهای متصل به اینترنت هنر جاسوسی را دگرگون کرده اند . جاسوسان بوسیله این ابزار بدون شکستن چیزی و یا حتی وارد شدن به خانه ای می توانند جاسوسی کنند .
 
تمام چیزهایی که باید از آنها جاسوسی کرد از راه دور ، مراقبت رصد و کنترل می شوند. بعضی از این فن آوریها شامل دروکننده های حرارتی ، حس گرهای آن لاین و وسایل تشخیص هویت رادیویی است .
 
همه اینها با اتصال به نسل بعدی اینترنت امکان پذیر است . پترائوس در مورد ابزارهایی با پایه اینترنت صحبت می کند که می توانند حتی در یخچال ، مایکروفر و سیستم روشنایی کار گذاشته شوند .
 
چیزهایی که در این مقاله خواندید ، مطالبی است که خودشان به آنها اعتراف کرده اند . خیلی از مسائل که کلاً مخفی هستند . آنقدر جعبه های سیاه وجود دارد که من و شما از آنها بی خبر بی خبریم.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.