از چین و هند مواد اولیه وارد می‌کنیم نه دارو

۰۵اردیبهشت،
ممتاز نیوز : واردات داروها و لوازم پزشکی بی‌کیفیت به کشور، چند سالی است که با بالاگرفتن قیمت ارز، بهداشت و درمان ایران را دچار چالش کرده است. مصداق این مساله خبر مرگ پنج نفر به سبب استفاده از داروهای بی‌کیفیت چینی بود که در اولین ساعت‌های انتشار یافتن آن از سوی سازمان پزشکی قانونی تکذیب شد.

این در حالی است که منبع این خبر نیز یعنی ایرج خسرونیا، رییس انجمن متخصصان داخلی ایران در گفت‌وگو با «شرق»، مرگ پنج نفر بر اثر استفاده از پنی‌سیلین چینی را تکذیب کرد. او می‌گوید: «من عنوان کردم که سالانه پنج‌نفر بر اثر مصرف داروهای پنی‌سیلین فوت می‌کنند و نام کشور تولید‌کننده این داروها را عنوان نکردم و اشاره به چینی بودن پنی‌سیلین‌ها از سوی پایگاه اینترنتی خبری‌ای که خبر من را انعکاس داده بود، مطرح شد.» چرخش اظهارات رییس انجمن متخصصان داخلی در حالی است که ورود داروهای چینی به تایید واردکنندگان و تولید‌کنندگان دارو نیز رسیده است. وزارت بهداشت نیز ورود مواد اولیه چینی و هندی به کشور را تایید کرد اما ورود داروهای چینی و هندی را تایید نمی‌کند.

به طوری‌که رییس سازمان غذا و دارو گفت: هیچ داروی ساخته‌شده‌ای از جمله پنی‌سیلین از چین و هند وارد نشده است و فقط مواد اولیه دارویی از این کشورها وارد می‌کنیم. عباس حاجی‌آخوندی دربارهٔ شایعه واردات پنی‌سیلین از چین توضیح داد: «هیچ داروی ساخته‌شده‌ای از جمله پنی‌سیلین از چین و هند وارد کشور نشده است و اگر کسی حتی یک مورد از چنین دارویی را بیاورد ما پاسخگو خواهیم بود. ما در کشور اصلا نیازی به واردات پنی‌سیلین از خارج نداریم چون مواد اولیه این دارو را وارد می‌کنیم و در کشور به میزان کافی این دارو تولید می‌شود.»

رییس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: «اگر فردی به صورت عادی به داروی پنی‌سیلین حساسیت داشته باشد و بدون تست تزریق شود، شوک می‌دهد و هر چقدر هم این دارو خالص‌تر باشد شوک آن قوی‌تر است. در همه جای دنیا حتی در آمریکا و اروپا نیز این مساله وجود دارد و هرساله تعداد معدودی به سبب شوک ناشی از تزریق این دارو ممکن است حتی جان خود را از دست بدهند.»  معاون وزیر بهداشت گفت: «در مورد داروی پنی‌سیلین صنایع و کارخانه‌های تولید‌کننده کشور ما نیز مانند کارخانه‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و آمریکایی مواد اولیه این دارو را از هند و چین وارد می‌کنند چون این کشورها بهترین و استانداردترین مواد اولیه تولید این دارو را دارند و ما هم از مدت‌ها و سال‌ها پیش وارد‌کننده مواد اولیه این دارو از هند و چین هستیم.»

حاجی‌آخوندی در پاسخ به این پرسش که آیا کشور ما از چین و هند داروی ساخته‌شده هم وارد می‌کند، توضیح داد: «تا به حال از این کشورها داروی ساخته شده وارد نکرده‌ایم اما در آینده ممکن است. اگر شرکت‌های هندی و چینی به ما اعلام کنند و گواهی رسمی بیاورند که داروی ساخته شده آنها در اروپا و آمریکا نیز تایید و مصرف شده است، واردات این داروها به کشور منعی ندارد.»

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.