از کاتوم‌ها تا خلق آینده‌ای سحرآمیز – بخش دوم

نوشته شده توسط ghasemian در تاریخ ۳۱ تیر

محمد قاسمیان: در بخش اول، از آینده‌ای رؤیایی صحبت کردیم که در آن، کاتوم‏‌ها و کلایترونیک‌‏ها و مواد برنامه‌‌پذیر، بازیگران اصلی بودند. با تلاش دانشمندان اینتل و کارنیگی ملون، کم کم این باور ایجاد شد که در طی سال‏‌های آتی، سیستم شبیه‌سازی پیشرویی، پا به عرصه خواهد گذاشت که می‌تواند تحولی چشمگیر در محصولات شرکت‏‌های الکترونیکی ایجاد نماید. مهم‌ترین ویژگی این فناوری هم این بود که با کمک آن، می‌توانستیم هر شیء را به شیء ای دیگر با اندازه، شکل، رنگ و عملکرد متفاوت تبدیل کنیم!

برای اینکه با ابعاد این فناوری به صورت ملموس تر آشنا شوید، بد نیست به ویدئویی (یا اینجا) که اینتل در این زمینه منتشر کرده است، توجه کنید.

کاتوم‌ها، کلایترونیک‏‌ها، و کلا مواد برنامه‏‌پذیر در دنیای واقعی چه کاربردهایی دارند؟

پژوهش و کسب دانش، زمانی دارای ارزش است که یک نمود عینی و بیرونی (محصول یا خدمت) داشته باشد. در غیر این صورت، صرفا بخشی از ذهن را اشغال می‏‌کند و تا زمانی که عینیت نیابد، کسی از وجود آن اطلاع ندارد و بهره نخواهد برد.

برای خلق این نمود عینی (محصول)، چه فرایندی باید طی شود؟

– این فرایند ممکن است با یک تخیل ساده شروع شود. تخیل، بستری مناسب برای رشد خلاقیت و ایجاد محصولات نوآورانه است. همچنانکه انیشتین می‏‌گوید: تخیل مهمتر از دانش است. علم محدود است، اما تخیل، دنیا را دربرمی‌گیرد.

– ایده‏‌ای شکل می‏‌گیرد.

– دانش و تجربه کافی در آن زمینه کسب می‏‌شود.

– فرصت‏‌ها و تهدیدها شناسایی می‏‌شوند.

– نقاط قوت و ضعف پیش‏‌بینی و مشخص ‏می‏‌شوند.

– وضعیت رقبا بررسی می‏‌شود.

– علاقه‏‌ها و عادت‏‌های مشتریان شناسایی می‏‌شوند.

– روند بازار و بازار هدف مشخص می‏‌شود.

– نیروهای کاری متخصص در جای خودشان قرار می‏‌گیرند.

– فروشندگان در کشورهای مختلف شناسایی و سازمان می‏‌یابند.

– شیوه‏‌های مؤثر بازاریابی در نظر گرفته می‏ شود.

…….

– و در نهایت، محصول روانه بازار می‏‌شود.

بنابراین طراحان پروژه کلایترونیک‏‌ها نیز به سؤالات زیر فکر کرده‌‏اند و احتمالا پاسخ معقولی برای آن، یافته‌ اند.

– برای تبدیل ایده فوق به محصول، به چه دانشی نیاز است؟

– با کمک این فناوری، چه محصولاتی می‏‌توان تولید کرد؟

– این محصولات، چه فایده و کاربردی برای مشتریان بالقوه دارد، چه مشکلی از مشکلات ایشان را حل و چه نیازی از نیازهای ایشان را رفع می‏‌کند؟

– اصلا چه دلیلی وجود دارد که آن محصول توسط مشتری خریداری شود؟

در کلایترونیک‏‌ها، از سه دانش روباتیک، فناوری نانو، و علوم رایانه استفاده می‏‌شود. با کمک کلایترونیک‏‌ها، استفاده‏‌کنندگان، محیط دیجیتال را به گونه‏‌ای ملموس و تعاملی تجربه خواهند کرد، به طوری که کاملا شبیه دنیای واقعی است. این فناوری، پیشرفت‏‌های چشمگیری در طراحی، مهندسی کامپیوتر و سیستم‌‏های سخت افزاری ایجاد می‏‌کند. به علاوه، این پتانسیل را دارد که ارتباطات راه دور، تعامل بین انسان و ماشین را تحت تأثیر قرار دهد. حتی می‏‌تواند دنیای سرگرمی‏‌ها را مهیج‏‌تر سازد. با کمک کلایترونیک‏‌ها، سرعت پردازنده‏‌های کامپیوتر، بیش از گذشته افزایش خواهد یافت. به عنوان نمونه، می‏‌توانید کاربرد کلایترونیک‏‌ها در طراحی خودرو را در اینجا یا اینجا تماشا کنید.

دیگر کاربردها

– شکل اسباب و اثاثیه خانه خود را تغییر دهید، بدون آنکه نیاز باشد پول اضافی برای خرید وسایل جدید بپردازید. مثلا می‌توانید مبل خود را به تختخواب و بالعکس تبدیل کنید. در نتیجه، تعداد اسباب و اثاثیه منزل کاهش می‏‌یابد. اگر قیمت این وسایل مدرن کم هم باشد، واقعا برای مستأجرها که مدام اسباب‏‌کشی می‏‌کنند، نعمتی خواهد بود. به علاوه، اتاق نشیمن و غذاخوری و خواب، معنای خود را از دست می‏ دهند و با کمک این فناوری، کاربری اتاق‏‌ها به سرعت قابل تغییر و جایگزینی است.

– دیوار خانه خود را به سهولت، تبدیل به در و پنجره کنید و از هوای یک صبح بهاری لذت ببرید! نور اتاق را با کمک دیوارهای برنامه‏ پذیر، کم یا زیاد کنید.

– با کمک کاتوم‌ها، شکل خود را طوری تغییر دهید که حتی نزدیکانتان هم نتوانند شما را بشناسند!

– با نور متمرکز لیزرها می توان هولوگرام تولید کرد، اما فقط کلایترونیک‌ها هستند که می توانند یک شخص را به صورت فیزیکی شبیه‌سازی کنند، به طوری که تشخیص آن با نمونه اصلی، دشوار باشد.

– لباس‏‌هایی که با کمک کلایترونیک‏‌ها و مواد برنامه‏‌پذیر تولید می‏‌شوند، این قابلیت را دارند که به محض احساس خطر، تبدیل به یک زره غیر قابل نفوذ شوند. از این لباس‏‌ها می‏‌توان به عنوان یک ضربه‌گیر، برای محافظت از آسیب گلوله تفنگ، چاقوکشی‏‌های خیابانی! و تصادفات ناگهانی، استفاده کرد. لازم به ذکر است که این لباس‏‌ها وزن کم خود را حفظ خواهند کرد.

– سازمان پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته (DARPA) آمریکا قصد دارد از این فناوری، برای تغییر شکل خودکار تجهیزات نظامی استفاده کند. همچنین قصد دارد اونیفرم‏‌هایی بسازد که در شرایط جوی مختلف، تغییر شکل دهند و رنگ‏‌شان متناسب با محیط، تغییر کند. در این صورت، استتار نظامی هم شکل و معنای جدیدی به خود می‌گیرد.

– واقعا نقطه پایانی برای جادویی که این فناوری می‏ تواند خلق کند، وجود ندارد و احتمالا باید منتظر کاربردهای متنوع و بیشتر آن در آینده باشیم.

واقعیت کلایترونیک‌ها در مقابل جلوه‏‌های ویژه هالیوود
اگر به برخی از کاربردهای کلایترونیک‏‌ها و مواد برنامه‏‌پذیر توجه کنیم، ناخودآگاه به یاد برخی از فیلم‏های هالیوودی دهه اخیر می‏ افتیم، مثل: Fantastic Four و Transformers

در ۴ شگفت‌انگیز، شخصیت‌های اصلی فیلم تحت تأثیر پرتوهای کیهانی و فعل و انفعالاتی که روی بدنشان رخ داد، به اشخاصی شگفت‌انگیز تبدیل شدند. ریچاردز، بدنش کش می‏ آمد، استوروم، نامرئی می‏ شد، برادر استوروم، تا ۵ هزار درجه بدنش گرم می‏‌شد، گریم، تبدیل به فردی عظیم‏‌الجثه می‏‌شد و عضلاتی سنگی داشت. دکتر دوم هم که شخصیت منفی فیلم بود، به فرد آهنین تبدیل می‏‌شد و قادر بود الکتریسیته را به جریان درآورد.

در فیلم تبدیل‏ شوندگان هم روبات‏‌ها به راحتی به ماشین و بالعکس تبدیل می‏‌شدند. این تغییر خیلی سریع و با کمک روبات‏‌های ریز درون‏ی‌شان، انجام می‌شد. حتی در برخی صحنه‏‌ها، احساسات انسانی از خود نشان می‌دادند.

واقعیت این است که با کمک کلایترونیک‏‌ها و بدون نیاز به پرتوهای کیهانی و جلوه‏‌های ویژه هالیوود، در آینده‌ای نزدیک، این تخیلات انسانی در ابعاد محدودتر، رنگ واقعیت به خود می‏‌گیرد.

این فناوری پیشرو، کی‏ عرضه خواهد شد؟

Jason Campbell، محقق ارشد آزمایشگاه اینتل می‏ گوید: «تا سال ۲۰۲۰، می‏‌توانیم مواد برنامه‏‌پذیر را بر روی کامپیوتر، موبایل، … پیاده سازی و ارائه نماییم.» به نظر می‌رسد این دستگاه‏‌های شگفت‌انگیز که کاربردهای ترکیبی زیادی خواهند داشت، بازار فناوری را تسخیر و سود زیادی نصیب اینتل نمایند.

منبع

Print FriendlyPrint Get a PDF version of this webpage PDF

پستهای مشابه

  1. آیا موبایل‌های آینده، صفحاتی شفاف و قابل انعطاف خواهند داشت؟
  2. نامه‌ای برای آینده
  3. بریده‌های مطبوعات: از مومیایی لنین تا لپ‌تاپ‌های آینده!
  4. گوگل و آینده فایرفاکس
  5. دسک‌تاپ ۲ ، دورنمای آینده


یک پزشک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.