از کنایه‌های‌ احسان خواجه‌امیری و مهدی سلوکی تا اعطاء جایزه به اصغر فرهادی / جشنواره فیلم ویدیویی آغاز شد

الهام نداف: نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ ویدئویی تهران یکشنبه غروب با حضور سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد، عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا‌و‌سیما، علیرضا سجادپور مدیر اداره نظارت و ارزشیابی، احمد میرعلائی مدیرعامل فارابی و چهره‌هایی چون سیدضیا هاشمی‌، هاشم میرزاخانی،‌ محمد متوسلانی‌، حسین فرح‌بخش‌، محسن علی‌اکبری،‌ بهروز شعیبی،‌ پناه‌‌برخدا رضایی، حسین زندباف، پوران درخشنده‌، پیمان معادی، داریوش ارجمند، آتیلا پسیانی، هنگامه قاضیانی، و… با اجرای مهدی سلوکی در تالار ایوان شمس آغاز شد.

در این مراسم به دلیل حضور گسترده ‌ماموران گشت ارشاد در ورودی‌های سالن، گروهی از مهمانان موفق به حضور در سالن نشدند.

در اولین بخش اهدای جوایز، جایزه بهترین کیفیت عرضه اتورینگ با حضور هیئت داوران این بخش اهداء شد که در این بخش دیپلم افتخار را موسسه «سینما هفت» برای فیلم «حیران» دریافت کرد و جایزه «یاس زرین» به پرویز جدیری از «هنرنمای پارسیان» برای فیلم «برف روی شیروانی داغ» رسید.

همچنین موسسه تصویر «دنیای هنر» دیپلم افتخار بهترین پخش دهه ۸۰ را دریافت کرد و دیپلم افتخار بهترین موسسه دهه ۸۰ به موسسه «قرن ۲۱» رسید. جایزه یاس زرین بهترین موسسه دهه ۹۰ را موسسه «هنرنمای پارسیان» دریافت کرد که این جایزه به اکبر نجفی مدیرعامل این موسسه اهداء شد.


احسان خواجه امیری قطعاتی را اجرا کرد

در ادامه محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره ،‌ علیرضا سجادپور مدیر اداره نظارت و ارزشیابی و احمد میرعلائی مدیرعامل فارابی از سردار ساجدی‌نیا،‌ فرمانده انتظامی تهران بزرگ برای مبارزه با عرضه قاچاق فیلم‌های ایرانی تقدیر کردند، اما به دلیل عدم حضور او سعید منتظرالمهدی رئیس موسسه ناجی هنر لوح تقدیر را دریافت کرد.

در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم‌های ویدئویی از دو دوبلور پیشکسوت تقدیر شد.

اولین بزرگداشت مراسم افتتاحیه به امیر هوشنگ زند مدیر دوبلاژ، اختصاص داشت که پس از پخش تصاویری لوح تقدیرش را از علی معلم دریافت کرد.
 
همچنین لوح تقدیر به‌ زهره شکوفنده به عنوان گوینده اهدا شد و  این هنرمند نیز اظهار کرد: «از این که این همه برای کار کوچک من ارزش گذاشتید، سپاسگذارم و امیدوارم بتوانم کارم را ادامه دهم و آرامش به خانه‌ها دهم.»

در ادامه مراسم سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در سخنانی در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم ویدئویی تهران با بیان اینکه با ساخت این فیلم‌ها سریع‌تر می‌شود کار کرد، گفت: «آن چنان که به نظر می‌رسد ساخت فیلم ویدئویی راحت نیست و امیدوارم عزیزان در این حوزه کارهای فاخری انجام دهند.»

وی با اظهار امیدواری از اینکه در شبکه خانگی و تلویزیون استفاده مطلوبی از آثار ویدئویی شود، ادامه داد: «انتظار داریم در همه برنامه‌ها دوستانمان در تلویزیون حامی ما باشند، خصوصا خرید فیلم‌های سینمایی برای پخش از تلویزیون. ضمن اینکه باید به فکر دوبله و عرضه این فیلم‌ها برای هفته‌های فرهنگی خارج از کشور نیز 

در ادامه برنامه احسان خواجه امیری قطعاتی را برای حاضران اجرا کرد. در این بخش مهدی سلوکی با اشاره به حضور ماموران نیروی انتظامی جلو ورودی‌های سالن با کنایه گفت: «از دوستان نیروی انتظامی می‌خواهم تا در این بخش از گرمای بیرون از سالن به داخل بیایند و شاهد اجرای کنسرت باشند.»

احسان خواجه امیری نیز بعد از اجرای قطعه اول ضمن سلام به حاضران عنوان کرد: «این روزها کنسرت گذاشتن سخت نیست، سخت ترین کار کنسرت آمدن است.»

پس از آن عزت‌الله ضرغامی  رئیس سازمان صدا و سیما  روی سن آمد و گفت: «علت اینکه چرا فیلم ویدئویی تولید شود، دیگر در سال‌های اخیر روشن شده است. به دلیل نیازهای عمومی که جامعه دارد و ظرفیت‌های زیادی که بین تهیه‌کننده‌ها و تولیدکننده‌ها وجود دارد، تولید این آثار امری ضروری برای کشور است و اصل این ایده درست بوده و خوب هم کار شده است.»

وی ادامه داد: «فیلم ویدئویی جای خود را دارد و فیلم سینمایی هم جای خود را و این دو با هم دو حوزه متفاوت هستند و این‌گونه نیست که فیلم ویدئویی مرحله نازل‌تر از سینمایی قلمداد شود. سینما رفتن حال خاصی می‌خواهد و آن فیلمی که در سینما پربیننده می‌شود،‌ حال خاصی دارد و خانواده‌ای که سینما می‌آید، فیلم خاصی را با حال خاصی می‌خواهد ببیند. دست من در مناسبت‌ها باز شده است، مانند همین تولد امام رضا(ع) که هشت تله فیلم خوب را داشتیم.»


پیمان معادی به نمایندگی از اصغر فرهادی و مدیرعامل هنرنمای پارسیان جایزه دریافت کرد

ضرغامی با اشاره به فیلم‌های ویدیویی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در این حوزه مشکل در کیفیت و ارتقاء کیفی داریم. البته در این حوزه که تولید انبوه انجام می‌دهیم دنبال این هستیم با یک قیمت استاندارد آن را پیش ببریم. لازم نیست بعضی از بخش‌های این آثار مانند موسیقی حتما تولیدی باشد، ضمن اینکه در این حوزه در جلوه‌های بصری ضعف زیادی داریم. ساده‌ترین کارها را نمی‌توانیم انجام دهیم و هنوز فکر می‌کنیم اگر قرار باشد یک لشکر را نشان دهیم باید هزار نفر آدم را به صحرا ببریم. در حالی که در جاهای دیگر با ۱۰ نفر و به کمک کامپیوتر این کار را انجام می‌دهند.»

ضرغامی عنوان کرد: «باید شاخصه‌هایی در فیلمنامه رعایت شود که جلب مشتری کند، اما در تلویزیون دیگر نیاز به این چیزها نیست. مانند تله فیلم «حبیب» که در سینما ممکن است مخاطب نداشته باشد اما در تلویزیون طرفداران زیادی دارد.» اینکه کار تولید فیلم‌های تلویزیونی به سامان برسد، تقاضا داریم زمینه‌های بیشتری فراهم شود تا انگیزه‌ها هم بیشتر شود. صدا‌و‌سیما در این عرصه (ویدیویی ) حوزه‌اش را گسترش می‌دهد و با افزایش شبکه‌ها همه دنیا درباره تولیدات قضاوت خواهند کرد. گاهی وقت‌ها بین مدیران، دعوا و گروکشی است، اما تا به امروز روابطی که بین ما در صدا‌و‌‌سیما و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی وجود داشته همکاری بسیار خوب و حسن نیت در بالاترین سطح است.»

ضرغامی همچنین اذعان داشت: «جامعه هنرمندان ما جامعه پاکی هستند و مدیر هنری در سینما و هنرمند دو حلقه‌ای هستند که باید به هم وصل باشند و هر دو با هم کار کنند. باید خیلی چیزها را درک کرد و سوء تفاهمات را کنار گذاشت.»

حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عباسیان لوح تقدیر و جوایزی به رئیس سازمان صدا و سیما اهداء کردند.

در ادامه مراسم جوایز بخش سینما ویدیو اهداء شد که موسسه رسانه‌های تصویری برای عرضه فیلم «اینجا بدون من» و موسسه «فیلمسازان جوان» برای «ورود آقایان ممنوع» دیپلم افتخار گرفتند.
 
سرتیپی تهیه‌کننده «ورود آقایان ممنوع» از رئیس سازمان صدا و سیما برای حمایت از پخش تبلیغات فیلم‌های سینمایی در تلویزیون تشکر کرد و گفت: «تحقیقات زیادی شامل فیلم‌های سینمایی شد، اما در زمانی آقای مشیری رفته سختگیری‌ها بیشتر شده و امیدواریم امسال هم این التفاط را به ما داشته باشند.»

در این بخش جایزه یاس زرین به اکبر نجفی مدیرعامل هنرنمای پارسیان برای عرضه «جدایی نادر از سیمین» و اصغر فرهادی تهیه‌کننده این فیلم اهداء شد که در نبود فرهادی جایزه را پیمان معادی دریافت کرد و گفت: «از طرف دست‌اندرکاران «جدایی نادر از سیمین» به آقای عباسیان خدا قوت می‌گوییم و امیدواریم این جشنواره سال‌های سال با حضور ایشان ادامه پیدا کند.»

تقدیر از پرکاران عرصه فیلم‌های ویدئویی با حضور ضرغامی‌، حسینی‌، عباسیان و داریوش ارجمند انجام شد.

در این بخش امیرحسین شریفی،‌ محمدرضا شفیعی و حسن اسلامی‌مهر مدیر عامل سیما فیلم به عنوان پرکارترین تهیه‌کنندگان مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش کارگردانان، حجت قاسم‌زاده اصل‌، صادق پروین آشتیانی و مهرداد خوشبخت تقدیر شدند و در بازیگران زن نیز نام بهناز جعفری‌ و پریوش نظری اعلام شد و بازیگران مرد هم حمیدرضا پگاه، عبدالرضا اکبری و آتیلا پسیانی روی سن رفتند و تقدیر شدند.


آتیلا پسیانی در حضور وزیر ارشاد، رئیس سازمان صدا‌و‌سیما و داریوش ارجمند تقدیر شد

داریوش ارجمند با اظهار خرسندی از حضورش در کنار آتیلا پسیانی یادآور شد: «سال‌ها قبل که همه جوان بودیم، آتیلا شش سالش بود و با مادرش به مشهد آمده بود. او آن‌قدر شیطان بود که وقتی مادرش او را به من سپرده بود، برای آرام کردنش یک هفت‌تیر برایش خریدم که با آن هفت‌تیر حسابی شر به راه انداخت. الان خوشحالم در صحنه‌ای هستم که آتیلا جایزه می‌گیرد.»

در این مراسم کتابچه‌ای شامل معرفی هیئت‌های انتخاب و داوران و فیلم های جشنواره در میان حاضران توزیع شد. در این کتابچه نام لاله اسکندری به عنوان یکی از بازیگران زنی که مورد تقدیر قرار می‌گیرد، نام برده شده بود، اما در مراسم نامی از او برده نشد.
 

۵۸۲۴۶
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.