از ۲۴ درصد سکته های مغزی پیشگیری کنید

۲۱م اسفند ،

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه، درمان و آموزش پزشکی گفت: درحال حاضر در کشور ما متوسط مصرف روزانه نمک ۸ تا ۱۲ گرم برآورد شده است که از مقادیر توصیه شده توسط مراجع علمی بین المللی که کمتر از ۵ گرم در روز است ، بسیار بیشتر است.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر زهرا عبداللهی اظهار داشت: متاآنالیز مطالعات بزرگ نشان داده است که کاهش حدود ۶ گرم نمک دریافتی روزانه سبب کاهش ۲۴ درصدی سکته مغزی و کاهش ۱۸در صدی بیماری عروق کرونر می گردد و حدود ۵/۲ میلیون مرگ و میر را کاهش می دهد.

وی افزود: مطالعات دیگری نیز نشان داده است که با کاهش ۲۵ درصدی مصرف نمک، ریسک حوادث قلبی عروقی به میزان ۲۵درصد کاهش می یابد.

این متخصص تغذیه با بیان این که مصرف نمک زیاد یکی از علل عمده در بروز فشار خون بالاست، گفت: تجدید نظر در محدوده مجاز نمک در استانداردهای مربوط به خوراکی ها و مواد غذایی آماده، فرآوری شده ، کنسرو شده ، تنقلات، چاشنی ها و سس ها، توجیه و ترغیب صنایع غذایی به اختصاص بخشی از محصولات خود به غذاهای رژیمی کم نمک، تقویت قوانین برچسب گذاری تغذیه ای ودرج جملات اخطار دهنده بر روی بسته بندی تنقلات وغذاهای شور و عدم عرضه تنقلات غذایی شور در مهد کودکها و بوفه های مدارس اقدامات خوبی برای  کاهش مصرف نمک است. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.