از ۴۲ مورد بلای طبیعی، ۳۲ مورد در ایران به وقوع پیوسته

در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی به سر می بریم، حالااگر بدانیم که ایران جزو کشورهای نخست در رده بندی حادثه خیزترین کشورهای دنیاست، این هفته از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. طبق تحقیقات به عمل آمده، کشورهای اندونزی، بنگلادش و ایران آسیب پذیرترین کشورها در مقابل بلایای طبیعی هستند.
    
در فهرستی که کشورهای حادثه خیز در آنها درج شده است، ۲۲۹ کشور مورد مطالعه قرار گرفته اند که چین و هند نیز در میان ۱۵ کشوری هستند که خطر وقوع بلایای طبیعی در آنها «بسیار زیاد» توصیف شده است.
    
این فهرست بر اساس شاخص هایی مانند تعداد و تناوب وقوع حوادث طبیعی، تعداد کشته شدگان و نسبت آن با جمعیت کل کشور تهیه شده است.
    
حالابه مناسبت این هفته، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نشستی خبری ترتیب داد تا ضمن گلایه از سیستم نمره دهی خبرنگار یک خبرگزاری به سازمان مدیریت بحران کشور، گلایه هایی را هم از امنیتی کردن موضوع زلزله اخیر تا عدم نظارت بر ساخت و سازها و از تخریب ساختمان فرمانداری در زلزله آذربایجان شرقی تا تخصیص بودجه این سازمان از سوی معاونت راهبردی مطرح کرده و به بلایای طبیعی که کشور ما بیشتر با آن درگیر است، اشاره کند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور یکی از مهم ترین خطرات را وجود ۷۵ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور که ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار آن در تهران است نیز اشاره کرد.

زلزله مشکلی امنیتی نیست

حسن قدمی در نشست خبری روز گذشته گفت: از ۴۲ مورد بلای طبیعی، حدود ۳۲ مورد در ایران به وقوع پیوسته که این باعث شده کشورمان جزو کشورهای حادثه خیز دنیا باشد. قدمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که نمره این سازمان را در زلزله آذربایجان شرقی ۵ داده بود، اظهار داشت: کسانی که به مدیریت بحران در این حادثه نمره ۵ می دهند، سیستم نمره دهی شان مشکل دارد. زلزله هیچ گاه یک مسئله امنیتی نیست، اما اگر بعضی ها دوست دارند همصدا با برخی دیگر این مسئله را امنیتی کنند، خودشان می دانند! وی در ادامه افزود: اعتقاد نداریم که نمره سازمان مدیریت بحران در زلزله اخیر نمره ۲۰ است، اما نمره ۵ هم منصفانه نیست.
    
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر عدم حضور پرسنل سازمان مدیریت بحران با لباس فرم در این حادثه گفت: جنس کار این سازمان با جنس کار هلال احمر، ناجا و بسیج که با لباس فرم حضور دارند، متفاوت است. جنس کار این سازمان این ستادی است.
    
ساختمان ها باید امن شود
   
قدمی در خصوص عدم تشکیل شورای عالی مدیریت بحران در زلزله آذربایجان شرقی یادآور شد: برای این حادثه تشکیل شورای عالی ضرورتی نداشت، اما شورای هماهنگی مدیریت بحران در تهران و آذربایجان شرقی تشکیل جلسه داد.
    
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص پیگیری طرح اتاق امن در روستاها و بافت های فرسوده گفت: طرح اتاق امن به عنوان یک پیشنهاد ارائه و به عنوان دستورالعمل برای سازمان مدیریت بحران مطرح شده بود و ما معتقدیم که ساختمان ها باید امن شوند.
    
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه افزود: متاسفانه اکنون ساختمان هایی در کشور وجود دارد که با زلزله ۳ ریشتری تخریب می شود و چنانچه ساختمان ها براساس حداقل هایی که از سوی بنیاد مسکن اعلام می شود ساخته شود، مشکلی پیش نخواهد آمد. قدمی با اشاره به این که در ساخت و سازها با مشکل عدم نظارت جدی و دقیق مواجه هستیم، گفت: طرح اتاق امن در روستاها از سوی مردم قابل پذیرش نیست اما با وام بلاعوضی که برای مقاوم سازی ساختمان ها پرداخت می شود می توان به جای ایجاد اتاق امن، کل ساختمان را مقاوم سازی کرد.
    
۱۱۷۴ پروژه برای جلوگیری از سیل
   
وی با بیان این که سیل نیز همچون زلزله یکی دیگر از معضلات پیش روی کشور است، گفت: از بین رفتن پوشش گیاهی، جنگل ها، طرح های آبخیزداری و از همه مهم تر تجاوز به حریم رودخانه ها سبب به وجود آمدن سیل در کشور شده است که در این رابطه برای پیشگیری از سیل ۱۱۷۴ پروژه در سطح کشور با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست و جهاد کشاورزی که عضو کارگروه سازمان مدیریت بحران هستند، انجام شده است.
    
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که قطع درختان هم در بروز سیل تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: اگر در منطقه ای قطع درختان به صورت غیرقانونی انجام شود، این سازمان پیگیر خواهد شد اما بیشتر قطع درختان به صورت قاچاق است. قدمی در ادامه با اشاره به بازسازی ۲۸ هزار بافت فرسوده در استان آذربایجان شرقی، گفت: قبل از زلزله این استان، بنیاد مسکن پیشنهاد مقاوم سازی به اهالی برخی روستا را کرده بود که متاسفانه اهالی از این طرح استقبال نکردند اما ساختمان هایی که از سوی این بنیاد مقاوم سازی شده بود، در زلزله اخیر خسارتی ندیده بود. وی درخصوص وضعیت بافت های فرسوده در کشور گفت: هم اکنون ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده در کل کشور وجود دارد که در این بین سهم استان تهران ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار است.
    
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که اصلاح بافت فرسوده در روستاها پیشرفت داشته اما در شهرها موفقیت چندانی حاصل نشده، گفت: دلیل اصلی این موضوع بخصوص در شهر تهران وضعیت تملک این اماکن است و در این بین بعضاً با مالک نمی توان توافق کرد و این افراد بیشتر از چیزی که دولت در نظر گرفته، درخواست می کنند.
    
قدمی همچنین درخصوص مشکل عمده سازمان مدیریت بحران، گفت: قسمت اعظم مشکل سازمان این است که بودجه از سوی معاونت راهبردی تصویب می شود که این باعث شده مشکلات دیگری برای سازمان به وجود بیاید که در این خصوص طرح یک فوریتی از سوی نمایندگان مجلس برای اصلاح این موضوع ارائه شده است. وی همچنین درخصوص وام های در نظر گرفته شده برای بافت های فرسوده، یادآور شد: از سوی دولت برای بازسازی بافت های فرسوده وام با کارمزد ۴درصد تعیین شده و چنانچه بانکی بیشتر از این مقدار کارمزد تعیین کند، اقدامی غیرقانونی انجام داده است.
    
سامانه های هشدار زلزله با کارایی نامطلوب
   
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص کارایی سامانه های هشدار زلزله، گفت: سامانه های هشدار زلزله در کشور وجود دارد اما تا این لحظه این سامانه کارایی خوبی نداشته است، هرچند در برخی مواقع به صورت محرمانه هشدارهایی درخصوص وقوع زلزله به سیستم های امدادی داده می شود. قدمی در پایان با انتقاد از عدم نظارت در ساخت و سازها خاطرنشان کرد: در زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی ساختمان های نوسازی از جمله ساختمان فرمانداری تخریب شد که پیگیر این موضوع هستیم.

منبع: ایران


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.