استاتین ها در کاهش خطر ابتلا به سرطان مری مؤثرند

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

استاتین ها داروهای کاهنده کلسترول خون، خطر ابتلاء به سرطان مری را به ویژه در بیماران مبتلا به مری بارت کاهش می دهند.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه ساینس دیلی،‌محققان کلینیک مایو با بررسی ترکیبی از داده های حاصل از ۱۳ مطالعه روی بیش از ۱/۱ میلیون نفر که ۹۲۸۵ نفر از آنها مبتلا به سرطان مری بودند دریافتند مصرف استاتین ها خطر ابتلاء به سرطان مری درگروه مصرف کننده به ویژه در بیماران مبتلا به مری بارت را تا حدود یک سوم کاهش داده است.

براساس این گزارش محققان هم چنین با بررسی اثر آسپرین درکاهش خطر ابتلاء به این سرطان در گروه مورد مطالعه افزودند: بیمارانی که هم از مصرف استاتین ها و هم از مصرف آسپرین بهره می بردند،‌خطر ابتلاء به سرطان مری را در خود تا ۷۲ درصد کاهش داده اند .

نتایج حاصل از این گزارش افزود: مری بارت عارضه ای از رفلاکس معده به مری است و شرایط پیش سرطانی است که در آن پوشش داخلی مری یعنی لوله ای که غذا را از گلو به معده می برد توسط اسید معده آسیب دیده است.

نتایج دیگر این مطالعه افزود: حدود ۱۶۰۰۰ نفر سالانه در آمریکا با سرطان مری شناسایی می شوند که بیش از ۶۰ درصد آنها مبتلا به نوع آدنوکارسینوم سرطان مری هستند و فقط ۱ نفر از هر ۵ بیمار مبتلا به این سرطان می توانند تا ۵ سال پس از تشخیص زنده بمانند. به گفته محققان با توجه به این که میزان بقا در صورت ابتلاء به این سرطان، پایین است بنابراین پیشگیری از آن بسیار مهم است و البته تحقیقات بیشتری لازم است تا ما بتوانیم به بیماران درمعرض خطر ابتلاء به سرطان مری قبل از مبتلا شدن استفاده از استاتین ها را توصیه نمائیم./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.