استاد «بیوک آقا شکورزاده مراغه ای» درگذشت

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

1526557_265036496985586_1082544804_n استاد بیوک آقا شکورزاده مراغه ای نوازنده بنام شهر مراغه و یکی از بزرگترین نوازندگان تار ایران که به سبب بیماری نارسائی کلیه در بیمارستان بستری بود، امروز صبح درگذشت.

احمد آذرپیرا از نزدیکان بیوک آقا در گفتگو با خبرنگار موسیقی و با اعلام این خبر گفت: «استاد که از ماه پیش در بیمارستان بستری بود و طی روزهای قبل هم اوضاع جسمی خوبی نداشت، امروز صبح در بیمارستان مراغه درگذشت.»

وی در ادامه افزود: «بیوک آقا که از سالهای جوانی همسر و فرزندش را از دست داده بود، نوازندگی تار را از پدر و عموهایش آموخته است. روزی به تهران می آید تا برای ناپدر اش ساز بخرد که در آنجا اتفاقی با زنده یاد لطف‌الله مجد آشنا می گردد. چند هفته ای در منزل او مهمان بوده و چیزهایی در مورد تارنوازی از او آموخته است. سال ها در مراغه زندگی کرده است و در مجالس شادی مردم تار می نواخته است.در اوایل میانسالی بیوک آقا برای مدتی در شهر دیده نمی‌شود. بعد از چند روز او را میبینند که با لباسی مشکی بر تن به شهر باز میگردد. هرگز کسی ماجرای آن روز را نمی‌فهمد و او نیز هرگز در مورد آن روز با کسی صحبت نمی‌کند. بعد از این دیگر بیوک آقا برای چند سالی تار نمی‌زند و آواره ی خیابان ها می گردد. در دخمه ای زندگی میکرده و تنها دوستش یک سازنده تار در مراغه بوده است. از بیوک آقا یکی دو نوحه نیز نقل شده است که مداحان محلی میخوانند.»

سال ۱۳۷۲ علیرضا انصاریان مستندی از زندگی بیوک آقا به نام زخمه بر زخم می سازد که این مستند برای اولین بار نام بیوک آقا را در خارج از شهر مراغه مطرح می کند و پس از آن هنرمندان مطرح داخلی و خارجی برای دیدارش به مراغه سفر میکنند. محمدرضا شجریان هم در ۱۸ شهریور ۱۳۸۹ نامه ای برای بیوک آقا نوشت.

در تاریخ های ۱۶ و ۱۷ تیرماه سال کنسرت بیوک آقا  با همراهی احمد آذرپیرا در حضور همایون شجریان و با استقبال دوستداران این هنرمند در شهر مراغه برگزار شد.

شایان ذکر است که مراسم تشییع جنازه استاد بیوک آقا صبح دوشنبه ۳۰ دی ماه، با حضور هنرمندان و علاقه مندان ایشان از گلشن زهرای شهر مراغه برگزار خواهد شد.

ممتازنیوز درگذشت این هنرمند ارزشمند کشورمان را به جامعه هنری ایران و خانواده محترم ایشان تسلیت می گوید.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. آنیتا:

    خدارحمتش کنه…به روح آن بزرگوار فاتحه ای نثارکنید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.