استاد فلسفه دانشگاه تهران: توانایی و امکانات علوم انسانی اسلامی راهگشای معضلات جامعه امروز است

سه شنبه ۱۹ اردیبهشت – ۰۴:۰۲:۳۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- استاد فلسفه دانشگاه تهران توانایی و امکانات علوم انسانی اسلامی را راهگشای معضلات جامعه امروز خواند.
 به گزارش آریا به نقل از ستاد خبری نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، احد فرامرز قراملکی،  با اشاره به مفاهیم نهفته در شاکله علوم انسانی اسلامی گفت: آنچه که امروز از آن به عنوان علوم انسانی اسلامی در محافل یاد می شود٬ علومی است که به رفتار درجه ۲ بشری می پردازد، این رفتار هم می تواند ذهنی و هم می تواند عینی باشد.
وی با تاکید بر اینکه تحول در علوم انسانی سزارینی نیست، افزود: تمام تعابیر مختلف در تحول علوم انسانی مانند تولد علوم اسلامی، اسلامی شدن علوم و… به معنی سزارین در علوم انسانی  نخواهد بود. هر گونه تفکری که تولد این ماجرا را سزارینی بداند، به اسلامی شدن علوم، آسیب می زند.
قراملکی ریشه تحول در علوم انسانی را تحول در عالمان علوم انسانی دانست و اظهار کرد: علم انسانی فرآورده عالمانی است که در علم انسانی تحقیق می کنند. در واقع در هر جامعه ای عالمان و دانشمندان آن جامعه علم را به وجود می آورند.
وی ادامه داد:‌ عالمان تربیت شده یک فرهنگ هستند. مصادره فرهنگی یکی از مشکلاتی است که در بستر تحول علوم انسانی وجود دارد. بنابر تا زمانی که در خودمان تحول ایجاد نکنیم علوم انسانی تحول پیدا نمی کند.
استاد فلسفه دانشگاه تهران معنای علوم اسلامی را سه مفهوم متفاوت برشمرد و تصریح کرد:  هویت واسطه ای دانشی واسطه بین وحی با مخاطبش است. در این صورت اسلام به معنای واقعی اطلاق خواهد شد.
قراملکی ادامه داد: بهره گیری از منابع اسلامی و سنت در تولید علوم اسلامی تعبیر دیگر علوم اسلامی است.
وی تسکر دانش با منابع مختلف را در تمدن اسلامی معنای دیگری از علوم اسلامی خواند و عنوان کرد: گاهی علم نه دارای هویت واسطه ای و نه از منابع اسلامی برخوردار است اما به دلیل اینکه در تمدن اسلامی شکل گرفته است به آن علوم اسلامی می گوییم.
وی با اشاره به روش های نهادینه و کابردی کردن علوم انسانی اسلامی خاطر نشان کرد: در نهادینه کردن این علم باید با دقت و شناسایی مسائل مختلف در جامعه، پژوهش های علوم اسلامی را معطوف به مسائل عینی  کنیم.
استاد فلسفه دانشگاه تهران  ادامه داد: اگر بتوانیم مشکلات را به مسئله تبدیل و حل کنیم، با مواجهه مشکلات عینی در جامعه با استفاده از این علم دچار معضل نخواهیم شد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۰۸۱۶۰۲۳۹۹۵۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.