استانداردهای صنعت نفت کشور در برخی موارد ازکشورهای اروپایی بالاتراست

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، ‘هرمز قلاوند’ در این ارتباط افزود: کالاهای داخلی که در مناطق نفتخیز جنوب مورد استفاده قرار می گیرد، دارای کیفیت بسیار بالا و طبق استانداردهای صنعت نفت کشور طراحی و ساخته می شود.

وی افزود: از جمله این اقلام رشته تکمیلی درون چاهی در کلاس ۱۵ هزار است که بطور انحصاری در اختیار شرکت های آمریکایی بود در صورتی که با حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ساخت آن در داخل کشور امکان پذیر و سفارش تولید انبوه به سازندگان داخلی واگذار شده است و هیچ کشور دیگری در جهان توانایی ساخت آن ها را ندارد.

قلاوند اضافه کرد: این قطعات در چاه های پر فشار جنوب غرب ایران نظیر مخزن خامی میدان مارون استفاده می شود و این در حالی است که در جهان ۴۰ تا ۵۰ چاه پر فشار بیشتر وجود ندارد که با فشار ۱۵ هزار پوند بر اینچ مربع (پام) حفاری شده اند که هفت حلقه آن در مناطق نفتخیز جنوب ایران است.

به گفته وی بنابراین ساخت رشته تکمیلی درون چاهی در کشور از افتخارهای ملی است که با توان سازندگان داخلی و حمایت این شرکت تحقق یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: این شرکت با تعیین نیازهای خود و شناسایی سازندگان داخلی برنامه مدونی برای تامین کالاها و تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور دارد که بر این اساس از سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۳۸۹ حدود دو هزار و ۷۹۸ قلم کالا با همکاری سازندگان داخلی و بویژه استان خوزستان بومی سازی شده است.

وی افزود: سال گذشته نیز سفارش ساخت هفت هزار قلم از قطعات و مجموعه تجهیزات مورد نیاز به تولیدکنندگان داخلی داده شد که حدود ۸۰ درصد آنها امسال و مابقی سال آینده تحویل خواهد شد و این اقلام از نظر تعداد نزدیک دو برابر تعداد کالاهایی است که در ۱۰ سال گذشته با حمایت این شرکت ساخت داخل شده بود.

قلاوند اظهار کرد: از جمله این کالاها می توان به قطعات یدکی توربین ها و ماشین آلات فرآیندی، مواد شیمیایی، قطعات و تجهیزات حفاری و اقلام عمومی اشاره کرد که برای نخستین بار در کشور ساخته می شوند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در زمینه ساخت کالای داخل یکی از فعالیت های مهمی که در این شرکت صورت گرفته تدوین کتابچه های دانش فنی قطعات است که شامل آنالیز مواد، نقشه ها، روش تولید و عملیات ساخت و تکمیل آن هاست.

وی با تاکید بر اینکه در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حمایت از سازندگان داخلی با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد، افزود: در این زمینه ساخت ۱۱ هزار و ۴۰۰ قطعه کاربردی به ارزش هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به صنعتگران داخلی سفارش داده می شود که به طور عمده مربوط به توربین ها و ماشین آلات فرآیندی است و دانش فنی ساخت آن ها با پیگیری و همکاری مدیریت های تولید و تدارکات و امور کالای مناطق نفتخیز جنوب و با حمایت شرکت کالای تهران و شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب با سازندگان داخلی تدوین شده است.

قلاوند در باره دستاوردهای حمایت از ساخت داخل و تولید ملی افزود: حمایت از ساخت داخل علاوه بر رونق صنایع، اشتغال زایی و رشد توسعه اقتصادی کشور، موجب تامین به موقع نیازهای صنعت و پیشرفت پر شتاب پروژه ها می شود که سود و صرفه قابل توجه ای به دنبال دارد.

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بزرگ ترین شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران است که در گستره ای حدود ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع در استان خوزستان و بخش هایی از استان های کهگیلویه و بویر احمد، فارس و بوشهر در زمینه تولید نفت، گاز و مایعات گازی فعالیت می کند.

این شرکت روزانه سه میلیون بشکه نفت خام تولید می کند که بخش اعظم آن از طریق پایانه نفتی ‘خارک’ به خارج صادر می شود.

ک/۱ ۶۴۶/۳۲۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۳۱۶۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.