استاندار تهران ابهامات جداسازی ری از پایتخت را به تفصیل پاسخ گفت

‘مرتضی تمدن’ پس از ابلاغ قانون جداسازی ری از پایتخت از سوی دولت، طی دو هفته اخیر یک بار در مناظره رادیویی و دیگربار در جلسه مشترک دو نفر از معاونان وزارت کشور با شورای شهر و مسئولان کشوری در مجلس شورای اسلامی به شفاف سازی ابهامات اجرای این قانون به همگان پرداخت.

‘تمدن’ روز چهارشنبه درگفت وگویی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در پاسخ به اظهارات شورای شهر درباره رد دعوت وی در شورا گفت: در شورا گفته شده است؛ استاندار فعلی تاکنون به شورای شهر نیامده و دعوت صحن علنی روز گذشته را نیز رد کرده است.نکته قابل توجه، آن است که من بسیار مشتاق و مایل به حضور در جلسات شورای شهر برای ‘تعامل و همفکری بیشتر در اداره بهتر شهر هستم’.

استاندار تهران با طرح این سوال که شورای شهر چند بار مسئولان استانداری را برای جلسات تعامل و همفکری به جلسات خود دعوت کرده اند؟ اظهار داشت: متاسفانه چنین اقبالی تاکنون از من صورت نگرفته است.

تمدن تصریح کرد: برای نخستین بار بود که شورای شهر مرا به جلسات خود دعوت کرد که البته لحن شورا در آن دعوت تعامل و همفکری نبوده بلکه لحن توضیح از من بود.

وی تاکیدکرد: درست است که من و آقای چمران دوست هستیم اما من هیچگاه به عنوان دعوت رسمی برای همکاری و تعامل دعوت به شورا نشده ام که اگر چنین دعوتی از من می شد ‘با تمایل و رقبت بسیار می رفتم.’

استاندارتهران اظهار داشت: چرا باید در جایگاه دولت و تصمیماتی که در چهارچوب قانونی برای کشور و نیز پایتخت گرفته می شود به شورا توضیحی بدهیم؟

تمدن گفت: به جایگاه شورا احترام می گذاریم اما آنان هم باید به قانون و تصمیمات دولت احترام بگذارند.

استاندار تهران افزود: قانون تکلیف کرده تا شهرستان ری از پایتخت جدا شود. وظیفه قانونی ماست که درچهارچوب قانون اقدام به این مهم کنیم.شهرستان ری باید دارای شهرداری مستقل و شهر مستقل شود. لازم نمی بینیم در خصوص اجرای این تکلیف قانونی مرتبا توضیح دهم.

تمدن افزود: استانداری مجری قانون و دستورات دولت است.چرا شورای شهر باید چنین درخواستی (توضیح برای اجرای قانون ) از استانداری داشته باشد؟ آنان نباید چنین درخواستی را مطرح می کردند. استانداری مجری قانون است. ماآمدیم تا قانون را اجرا کنیم.

تمدن با ابراز گلایه از شورای شهر گفت: با وجودی که نیازی نبوده است اجرای قانون را به دیگران توضیح دهیم و مجری هیچگاه نباید برای اجرای آن مورد سوال و پرسش قرار گیرد اما من و معاونانم در جلسه مشترکی با حضور دو تن اعضای شورای شهر از قبیل آقایان (چمران و دبیر) و نیز دو معاون وزیر کشور (معاون عمرانی و سیاسی) در مجلس شورای اسلامی حضور یافتیم و همه حرفها،‌ دلایل و توضیحاتم را آنجا ارایه کردم.

وی ادامه داد: در این جلسه مشترک سه ساعته؛ گزارش دادیم که با کدام مجوز و دلایل قانونی قصد چنین اقدامی داریم و می خواهیم این قانون را اجرا کنیم.

استاندارتهران تصریح کرد: پس از برگزاری این جلسه مشترک و ارایه گزارش مفصل گفته شد و دیگر نیازی به توضیح دوباره نبوده و نیست. چرا باید دوباره در جلسه شورا اقدام به چنین کاری می کردم. بنابراین به دوستان شورا اعلام کردم به جلسه شورا نخواهم آمد.

وی تصریح کرد: در ضمن اگر می دانستم پرسش های شورای شهر درباره این تکلیف قانونی به پایان نرسیده است حتما فردی را می فرستادم تا به سوالات آنها پاسخ گوید.!

وی با اشاره به اظهارات غیرمنصفانه و شانتاژهای برخی از اعضای شورا گلایه کرد و گفت: از آقای چمران و دبیر که به نمایندگی شورای شهر در جلسه مشترک معاونان وزارت کشور حضور یافته بودند انتظار داشتم شرح کامل این گزارش سه ساعته را به اعضای شورا و نیز خبرنگاران ارایه می کردند تا دیگر اعضای شورا بدون اطلاع از آنچه در آن جلسه گذشته است اظهارنظر نمی کردند.

تمدن در پاسخ به اینکه آیا جلسه ای در شورا شهر دراین باره برگزار خواهد شد یا خیر؟ تصریح کرد: دلیلی نمی بینم الزام قانون را موکول به جلسات بعدی و یا جلسات دیگران کنم .تصمیم قانونی گرفته شده را اجرا خواهیم کرد.

استاندار تهران بار دیگر تاکید کرد: برای مردم احترام زیادی قائلم و مایلم در جلسات همفکری شورای شهر شرکت کنم.

تمدن در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی ادعا می کنند اجرای قانون جداسازی ری ازپایتخت ‘سیاسی کاری دولت’ برای تعیین دولت بعدی است؟ آیا شما این ادعا را می پذیرید؟ اظهار داشت؟ هیچ شائبه سیاسی در اجرای این قانون وجود ندارد چرا باید جداسازی ری از پایتخت یک تصمیم سیاسی باشد.

وی افزود: دولت آقای احمدی نژاد که در سال پایانی کار خود قرار دارد و نفع سیاسی از اجرای این قانون نخواهد برد. بنابراین کسانی که اجرای این طرح قانون را سیاسی قلمداد می کنند ممکن است کسانی باشند که می خواهند در فضای سیاسی آینده کشور قدم بگذراند. قطعا این جداسازی به نفع دولت نیست.

استاندار تهران با تاکید بر اینکه هیج نگاه سیاسی در جداسازی ری از پایتخت وجود ندارد، اظهار داشت: شهر ری بنابر قانون مستقل می شود. این قانون در دولت هشتم تکلیف شده است و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بر اجرای آن تاکید دارد. وزارت کشور هم اخیرا توضیح خواسته است که چرا تاکنون به اجرا درنیامده است.

استاندار تهران تاکید کرد: با جداسازی ری از پایتخت، شهرستان ری استقلال پیدا می کند و درآمد آن صرف خودش می شود نه صرف دیگر مناطق شهری تهران. ما هم اعتقاد داریم درآمد ری باید صرف خودش شود. علاوه برآن کمک های دولت هم به درآمدی ری اضافه خواهد شد.تا این شهرستان به آبادی برسد.

وی افزود: شنیده می شود می گویند با جداسازی ری از پایتخت، تکلیف زباله و فاضلاب چه می شود ؟ این توهین به مردم است.

استاندار تهران گفت: در حال حاضر ری شهرداری مستقل ندارد با ‘مدیریت شهرداری منطقه ای’ اداره می شود . قصد داریم جایگاه ری را ارتقاء بدهیم. باید شهر ری دارای شهردار مستقل شود.

وی در خاتمه در پاسخ به این سوال که یکی از دغدغه های مهم شورای شهر از جداسازی ری، جداشدن شمیرانات از تهران است ؟ آیا نگرانی آنان بجاست یا خیر؟ گفت: کسی نباید از اجرای قانون ابراز نگرانی کند و علت نگرانی از اجرای قانون چه تواند باشد؟

استاندار تهران تاکید کرد: جداسازی شمیرانات از تهران در دستور کار قرار ندارد.

تهرام/ ۹۱۳۶/ ۱۵۳۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۷۷۰۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.