استاندار هرمزگان: بدون توجه به آینده خلیج فارس، آینده جهان قابل تصور نیست

۱۶م اسفند ،

استاندار هرمزگان گفت: آینده جهان را بدون توجه به آینده خلیج فارس نمی‌توان لحظه‌ای تصور کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیست و یکمین همایش بین‌المللی خلیج فارس با عنوان «جهان در حال گذار: تحولات ژئوپلیتیک جهان اسلام و خلیج فارس» شامگاه امروز (چهارشنبه) با حضور ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان و مصطفی دولت‌یار، رییس دفتر سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و جمعی از اساتید دانشگاه و میهمانان خارجی به کار خود پایان داد.

عزیزی در اختتامیه این همایش گفت: فرصت‌ها و چالش‌های خلیج همیشه فارس و کشورهای اطراف این جغرافیای مهم، از آن رو حائز اهمیت است که آینده جهان را بدون توجه به آینده خلیج فارس نمی‌توان لحظه‌ای تصور کرد.

استاندار هرمزگان خطاب به شرکت کنندگان در همایش اضافه کرد: موضوع ما گفت‌وگو در منطقه‌ای استراتژیک است که رابطه جغرافیای آن با سیاست، اقتصاد و فرهنگ جهان رابطه‌ای غیرقابل انکار است.

وی خلیج فارس را به عنوان یکی از مهمترین منابع تولیدکننده انرژی در سطح جهان دانست و اضافه کرد: خلیج فارس همچنین به عنوان یکی از مهمترین پایگاه‌های فرهنگی، نقش موثری در حرکت بشریت به سمت توسعه پایدار دارد.

عزیزی افزود: خلیج فارس نقطه مهمی در حوزه جغرافیایی است که با تامین ۳۰ درصد از نفت جهان و داشتن ۶۴ درصد از ذخائر نفت و گاز جهان یکی از مهمترین تامین کننده‌های نیاز اقتصادی عصر معاصر است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان متذکر شد: امنیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دنیای فردا تنها در صورتی می‌تواند به امنیت پایدار تبدیل شود که در ساختارها و شاخص‌های این امنیت، امنیت خلیج فارس مبنا و اساس قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از خلیج فارس باید به عنوان یک تمدن یاد شود، گفت: تجربه تاریخی و چند هزارساله خلیج فارس نشان داده است که جغرافیای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جهان زمانی در مرزهای آرامش خواهد بود که جغرافیای مهم خلیج فارس از آرامش بهره‌مند باشد.

عزیزی ادامه داد: اشخاصی که منافع آنها با آرامش اقتصادی و سیاسی در سطح جهان در خطر است، با ایجاد اقداماتی مانند جعل هویت، گسترش پایگاه‌های نظامی و غیره به دنبال حذف این آرامش می باشند.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: امروز بشر آگاه با وجود اتفاقات مهمی مانند بیداری جهان اسلام خوب می‌داند که ایجاد یک ساختار هدفمند برای آرامش خلیج فارس، زیرساخت ثبات و امنیت پایدار در تمام مناطق است.

وی افزود: شاخص‌های فراوانی در منطقه مهم خلیج فارس به لحاظ فرهنگی وجود دارد که اهمیت این منطقه را از مهمترین منبع ذخائر انرژی به مهمترین محور توسعه و آرامش تبدیل کرده است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان از خلیج فارس به عنوان یک منطقه ممتاز جغرافیایی یاد و عنوان کرد: خلیج فارس مدل زیستن مسالمت آمیز را به رغم وجود اختلافات قومی و تفکری به جهانیان هدیه داده که البته در این راستا دشمنان صلح نتوانسته‌اند آرامش خلیج فارس را بپذیرند و باور کنند.

وی با بیان اینکه دشمنان همواره در طول تاریخ به دنبال رفتارهایی برای برهم زدن آرامش در این منطقه استراتژیک بوده‌اند، متذکر شد: بعضی دشمنان از تمدنی می‌هراسند که صلح، دوستی، دانایی، تقوا، سخت کوشی و اعتقاد ویژگی بارز آن است.

عزیزی ادامه داد: خلیج فارس در کنار اهمیت اقتصادی خود جایگاه مهمی در حوزه فرهنگ دارد که وجود تمدن‌های بزرگ در گذرگاه تاریخ گواه این ادعاست.

وی گفت: امروز در حالی میزبان پژوهشگران داخلی و خارجی در این کنفرانس بین‌المللی هستیم که جهان با پذیرش جایگاه مهم خلیج فارس به دنبال ایجاد آرامش در این منطقه به منظور ایجاد ثبات در تمام کشورهاست که البته این مهم میسر نمی‌شود مگر زمانی که تصمیم گیرندگان اصلی مدیریت این حوزه، منحصرا کشورهای این منطقه باشند.

عزیزی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مدعیان همیشگی صلح در طول تاریخ به هر نوع همکاری کشورهای منطقه برای مدیریت صحیح خلیج فارس پاسخ مثبت می‌دهد و همواره بر این عهد خود استوار است.

وی اضافه کرد: خلیج فارس همواره پذیرای اندیشمندان و پژوهشگران برجسته‌ای است که نیت آنها برقراری صلح و عدالت در جهان است.

عزیزی افزود: انتقال پیام‌های فرهنگی و اجتماعی خلیج فارس که انقلاب اسلامی ایران یکی از مهمترین این پیام‌هاست، می‌تواند پیام استقلال و آزادی را به تمام جهانیان صادر کند.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: همان گونه که خلیج فارس در طول تاریخ مایه آرامش و صلح در منطقه بوده است، در شرایط حساس کنونی نیز این منطقه باید با همدلی و همگرایی، حافظ و ایجادکننده صلح برای نسل‌های آینده باشد که این صلح، هدیه مردم دریادل حواشی خلیج فارس به نسل‌های آینده خواهد بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.