استان مرکزی چهار راهی برای صنعت کشور

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

استان مرکزی به سبب وجود کارخانه های صنعتی از قبیل نیروگاه، کارخانه های پتروشیمی، ماشین سازی، کمباین سازی، آلومینیوم سازی و انبوهی از شرکت ها و کارخانه های صنعتی و تولیدی؛ یکی از قطب های صنعتی کشور می باشد

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران استان مرکزیبا مرکزیت شهر اراک به عنوان چهار راهی است که استان های غربی-شرقی و شمالی-جنوبی را به یکدیگر متصل می کند. این استان علاوه بر موقعیت خاص جغرافیایی به سبب وجود کارخانه های صنعتی از قبیل نیروگاه، کارخانه های پتروشیمی، ماشین سازی، کمباین سازی، آلومینیوم سازی و انبوهی از شرکت ها و کارخانه های صنعتی و تولیدی؛ یکی از قطب های صنعتی کشور می باشد.

دامپروری

استان مرکزی یکی از غنی ترین مراتع طبیعی ایران است و برای پرورش انواع دام و طیور و حتی پرورش زنبور عسل مناسب است.نواحی سربند و دامنه‌های راسوند، به سبب ویژگیهای اقلیمی، از پرآب ترین و سبزترین مناطق استان مرکزی محسوب می گردد.

البته باید به این نکته توجه داشت زمستان سرد و پربرف فلات غرب و جنوب غربی استان، امکان نگهداری گله های گوسفند و بز را بسیار محدود می کند. دامها مدت بسیاری در آغل ها نگهداری می شوند و تنها چند ماهی از سال می توانند از مراتع ییلاقی، کوهستانی استفاده کنند، نگهداری دامها تنها در روستاهایی که قدرت ذخیره علوفه زمستانی را دارند امکان پذیر است.

صنعت کلید طلایی اقتصاد استان

استان مرکزی از جمله استانهای صنعتی کشور محسوب می گردد، وجود صنایع مادر در اراک این شهر را به یکی از قطبهای صنعتی کشور مبدل کرده است .

مهمترین کارخانه های صنعتی استان عبارتند از : ماشین سازی، آلومینیوم سازی کابل سازی – کمباین سازی، لاستیک سازی- کارخانه هپکو(سازنده ماشین آلات راه سازی) کارخانه های سازنده پروفیل و لوله های آبیاری آلومینیومی، کارخانه های آونگان (سازنده پایه فلزی انتقال نیرو)- کارخانه ادوات کشاورزی کارخانه تولید نورد آلومینیوم- رنگ روناس- پالایشگاه- پتروشیمی – نیروگاه آذرآب و نیز سایر کارخانه های مستقر در شهرستان ساوه را می توان یاد کرد، که تولید و عرضه آن به داخل کشور و صادر بعضی از تولیدات کارخانه ها به خارج از کشور چه در بخش کارخانه ها و صنایع همانطور که یادآور شدیم چه در بخش کشاورزی این استان یکی از قطبهای مهم تأثیرگذار در امر بازرگانی و صنعتی کشور است.

معادن :

در استان مرکز ۱۱۲ معدن محتلف وجود دارد که بیشترین آن مربوط به مصالح ساختمانی است، از مهمترین معادن استان مرکزی می توان از : سنگ آهن در شمس آباد اراک، معادن سرب، رو، منگنز، بارتیتین، سنگ تراورتن، گچ و سنگ نمک را می توان یاد کرد.در اطراف شهر نیمور محلات معادن تراورتن بسیار بسیار است.

صنایع دستی

در این استان انواع فرش، گلیم، قالی-جاجیم- زیلو، سفالگری تولید می گردد و علاوه بر اینها کارگاههای متعدد صابون سازی کهدر آشتیان وجود دارد از جمله هنر صنایع دستی این خطه از کشور است. البته ناگفتهپیداست که صابون آشتیان شهرت محلی دارد.

فرش ساروق اراک، قالی ساوه و لییان،جاجیم خمین، سفالگری در ساوه و محلات و همین طور تولید زیلو در محلات، شهرت بسزاییدارد.

ناهمواری های استان

مهمترین ارتفاعات استان را قسمتی از کوه های مرکزی و قسمتی از کوه های زاگرس تشکیل می دهند . بلندترین ارتفاعات استان قله شهباز در غرب اراک با ۳۳۸۸ متر ارتفاع در رشته کوه راسوند است و پست ترین منطقه را دشتی در جنوب ساوه با ۹۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا تشکیل می دهد .

براساس مطالعات انجام شده در حال حاضر مقدار آبی که از طریق رودخانه ها ، قنات ها ، چشمه ها و … به دست می آید ، حدود ۲/۴ میلیارد متر مکعب است که تنها ۵۰ درصد آن در امور کشاورزی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد .

نقش کوه ها در نزولات جوی استان مرکزی اهمیت بسزایی دراد . بطور کلی متوسط میزان بارندگی سالیانه در این استان خوب است . در فصل زمستان در این استان کوه ها و مناطقی که بیش از سه هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارند ، در زیر قشر عظیمی از برف فرو می روند . برخی قلل این کوه ها ، این برف ها را تا سال بعد محفوظ نگه می دارند ، که این خود منابع سرشار آب برای استان بشمار می رود .

جاذبه های استان

با وجود محلات پایتخت گل ایرانی ، این استان دارای گردشگران زیادی در این بخش است .شهرستان دلیجان هم با وجود بناهای تاریخی وجاذبه های گردشگری فراوان یکی از مناطق مهم جذب گردشگر این استان است .


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.