– استان همدان پیشرو در کاهش تلفات جاده ای

گردآوری توسط گروهخودرو ممتاز نیوز

جاده های کشور روزانه میزبان میلیون ها مسافر و صدها میلیون تن بار است که بین مناطق مختلف جابجا می شوند، پر واضح است که ایمن بودن جاده ها نقش مهمی در به سلامت رسیدن افراد یک جامعه و محموله های باری ایفا می کند.
مسئولان راه و شهرسازی همدان چند سالی است که اقدامات موثر و مهمی را برای ایمن سازی جاده ها و کاهش میزان تلفات و تصادفات در استان انجام داده اند که نتیجه آن ثبت یک رکورد کم نظیر بود ؛ استان همدان در سال ۹۲ توانست رتبه نخست کاهش تلفات جاده ای را در کشور به خود اختصاص دهد.
اگرچه میزان تلفات در استان به حالت ایده آل نرسیده و با آن فاصله دارد اما همین نیز نوید بخش افقی روشن برای تکریم جان و مال مردم در جاده هاست .
مدیرکل راه و شهرسازی همدان می گوید: این استان در سال ۹۲ با ۲۰ و ۶۵ صدم درصد کاهش تلفات نسبت به سال ۹۱ این رتبه را به دست آورد .
آقای سقندلی می افزاید: از تعداد ۷۱۳ نفر کاهش متوفیان جاده ای (برون شهری و روستایی) در کشور، استان همدان ۹۶ نفر کاهش را به خود اختصاص داد .
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اقدامات این حوزه برای کسب رتبه اول کشوری می گوید: آسفالت شانه های محورهای شریانی به طول ۱۰۵ کیلومتر و ساماندهی ۵۳ نقطه پرحادثه از جمله این اقدامات است .
آقای رودباری می افزاید: نصب حدود ۱۴ هزار تابلو اخطاری ، انتظامی در محورهای استان، اجرای حفاظ میانی در پنج محور شریانی و انجام به موقع عملیات برف روبی و نمک پاشی در زمستان پارسال از دیگر اقدامات این حوزه بود.
وی اضافه می کند: تعامل سازنده و خوب سازمان ها و ارگان هایی چون پلیس راه، هلال احمر، اورژانس، مدیریت بحران و اداره کل حمل و نقل و پایانه ها در کسب این رتبه بسیار موثر بود .
آقای عراقی معاون عمرانی استاندار همدان می گوید: روند کاهش تلفات از سال ۸۵ در استان آغاز شد که پارسال ثمره آن را مشاهده کردیم.
سرهنگ خیری رئیس پلیس راه استان همدان هم با اشاره به اینکه نوروز امسال تصادفات جاده ای و تلفات ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافت، می گوید: بیشترین تصادفات بین خودروهای سواری و از نوع واژگونی بود.
آقای سقندلی مدیرکل راه و شهرسازی استان هم با بیان اینکه جاده های استان در بیشتر مناطق نیاز به روکش دارد و دیگر لکه گیری جواب نمی دهد، می گوید : باید با تخصیص اعتبار مناسب به آسفالت راههای استان توجه مناسبی شود.
آقای طالبی مدیرکل بحران استانداری با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تصادفات و ۷۰ درصد فوتی ها در راههای فرعی و روستایی استان است، می افزاید : با توجه به اینکه تعدادی از افراد تصادفی در زمان انتقال به مراکز درمانی و یا در بیمارستان فوت می شوند باید تدابیر مناسبی در این زمینه اتخاذ شود .
رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان با اشاره به اینکه ۳ هزار کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد، معتقد است : برای اقدام به موقع و امداد رسانی در این راهها باید یک پایگاه امداد هوایی ایجاد شود .
آقای معصومی با بیان اینکه در پنج سال گذشته چند پایگاه اورژانس در استان تعطیل شد و ۶ سال است که آمبولانسی به این شبکه اضافه نشده است، یادآور می شود : برای خدمات رسانی مطلوب تر باید به امکانات و تجهیزات اورژانس بیشتر توجه شود .
آقای اکبری،کارشناس حمل و نقل هم به برخی زیرساخت ها در بخش حمل و نقل اشاره می کند و می گوید: البته مشکلات موجود در صنعت خودروسازی را نباید نادیده گرفت چرا که سالهاست به علت برخی ملاحظات هنوز تولیدات خودرویی کشور از کیفیت لازم در محافظت از جان سرنشینان برخوردار نیست که می طلبد با نظارت جدی بر این صنعت، تا حدود زیادی از تلفات ناشی از مشکلات خودروها کاسته شود.
کارشناسان می گویند: اگرچه استان همدان پارسال در میزان کاهش تصادفات رتبه نخست کشوری را کسب کرد اما همچنان باید تلاش کند چرا که فوت شدن حتی یک نفر هم زیاد است و برنامه ریزیها و اقدامات در زمینه کاهش تصادفات باید کماکان ادامه یابد .


باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.