استخراج ماده ای از جلبک دریایی برای درمان آلزایمر

۳۰م دیماه ،

به گزارش خبرنگار مهر، علی مهدی‌نیا در حاشیه اولین کنفرانس علوم و فنون دریایی و اقیانوسی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیماری آلزایمر یکی از بیماری های مطرح در دهه آینده در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با توجه به هزینه های بالای درمان این بیماری و نگهداری از بیماران مبتلا، شناخت ترکیباتی که خاصیت درمانی برای این بیماری را دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ماده هموتائورین را از جمله این ترکیبات برای درمان بیماری آلزایمر معرفی کرد و اظهار داشت: این ماده نوعی آمینواسید است که توسط جلبک ها به عنوان متابولیک تولید می گردد.

مهدی نیا با اشاره به تحقیقات انجام شده در دنیا برای تولید این ماده از جلبک ها خاطر نشان کرد: تولید این ماده در دنیا در فاز سوم دارویی است. ضمن آنکه در سال ۲۰۱۰ نیز یک گروه مطالعاتی ایتالیایی وجود این ماده را در جلبکی گزارش کرد که از ذکر نام این جلبک پرهیز کردند.

سرپرست آزمایشگاه شیمی دریای موسسه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به اجرای پروژه تحقیقاتی بر روی جلبک ها خاطر نشان کرد: در این تحقیق بر آن شدیم تا با بررسی امکان وجود این ماده در جلبک های بومی دریایی ایران بتوانیم جلبک هایی که توانایی تولید ماده هموتائورین را دارند شناسایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این تحقیقات بر روی ۱۲ گونه جلبک از جمله جلبک های سبز، قرمز و قهوه ای که از جلبک های بومی منطقه خلیج فارس بودند مورد بررسی قرار گرفتند.

مهدی نیا همچنین با اشاره به نتایج این تحقیقات خاطر نشان کرد: در این تحقیقات در ۱۰نمونه از جلبک ها وجود ماده هموتائورین به اثبات رسید ضمن اینکه بیشترین مقدار این ماده در جلبکی به نام ویکتیوتا وجود دارد. این جلبک از دسته جلبک های قهوه ای است.

سرپرست آزمایشگاه شیمی دریای موسسه ملی اقیانوس شناسی ابراز امیدواری کرد تا با پشت سرگذاشتن آزمایش های مربوط به سمیت و سایر آزمایش ها بتواند این جلبک بومی را به عنوان مکمل غذایی به جامعه معرفی کند.

به گفته این محقق این پژوهش با همکاری مرکز بیوتکنولوژی قشم انجام شد.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.