استخوا‌‌نهایتان را با خوردن “نمک” پوک نکنید!!

فروردین ۱۴۰۳

وجود نمک در اکثر غذا‌ها به یک عادت تقریباً غیرقابل ترک تبدیل شده است ولی این حقیقت را باید پذیرفت که در این مورد استثنائی، ترک عادت سبب مرض نیست.

مجید حسن قمی، کار‌شناس ارشد تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت: یکی از مشکلات مصرف نمک اجبار کلیه‌ها به کار چند برابر و افزایش فشار خون است. 

وی اظهار داشت: مصرف غذاهای خوش نمک و شور مثل چیپس و پفک کلیه‌هایمان را مجبور می‌کند ۱۵ برابر شرایط عادی کار کنند یعنی اگر شخصی در حدود ۱۰۰ گرم چیپس یا پفک مصرف کند کلیه‌ها باید ۱/۵ لیتر آب دفع کنند تا آن مقدار نمک اضافی دفع شود حالات بماند که این مواد غذایی دارای موادی می باشند که ممکن است در کبد هم ایجاد عوارض کند. 

حسن قمی افزود: ۲۹% از فعالیت متابولیک بدن برای فعالیت‌های کبد استفاده می‌شود که سبب می‌شود فعالیت کبد بیشتر شود. این درحالی است که کبد در حالت عادی هم تقریبا بین ۵۵۰- ۵۰۰ فعل و انفعال بدن را پشتیبانی می‌کند. حالا اگر فشاری هم روی آن تحمیل کنیم سبب می‌شود که کبد پر استرس‌تر کار کند. 

وی گفت: هر یون که وارد بدن می‌شود برای دفع آن باید کلیه یک یون مخالف را کم یا بسیار کند. ضمن اینکه نمک بسیار سبب دفع کلسیم از ادرار می‌شود و این دفع سبب نازک شدن استخوان‌ها و در ‌‌نهایت پوکی آن‌ها می‌شود. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.