استعفای معاذ الخطیب حاصل فشار غرب بوده است

۷فروردین ۱۳،

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: معاذ الخطیب به این نتیجه رسیده بود که مستقل باشد، بهتر می تواند افکار خود را در چارچوب آن ساز و کارهای خودش دنبال کند و به همین دلیل استعفا داد.

مصطفی قوام در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجیممتازنیوز، دربارهٔ استعفای معاذ الخطیب از ریاست ائتلاف ملی سوریه، گفت: معاذ الخطیب بعد از گذشت مدتی رویکردش عوض شده بود و به این نتیجه رسیده بود که جز با مذاکره و حل و فصل مسائل بر سر میز مذاکره، راه حل دیگری نمی تواند خواسته های آنها را محقق کند و با عملیات نظامی و کارهای تروریستی، علاوه بر اینکه راه به جایی برده نمی شود، تنفر بیشتر مردم نسبت به این گروه را در بر دارد، به همین دلیل رویکردش را عوض کرده بود و تمایل داشت با شرکت در مذاکرات چندجانبه در سوریه یا هر کشور دیگری این مسئله را دنبال کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه غرب به سرکردگی آمریکا و اسرائیل دنبال ساقط کردن حکومت قانونی بشار اسد می باشند و اهداف دیگری را برای حفظ امنیت اسرائیل در حال و آینده دنبال می کنند و به همین دلیل، معاذ الخطیب را تحت فشار قرار دادند.

وی افزود: فکر کنم معاذ الخطیب به این نتیجه رسید که مستقل باشد، بهتر می تواند افکار خود را در چارچوب آن ساز و کارهای خودش دنبال کند و به همین دلیل استعفا داد.

وی گفت: خود گروه های مسلح هم، اول وزیری که انتخاب شده است را به دلیل حداقل آراء و نظرات گروه های نجات ملی که در آن لحاظ نشده بود را رد کردند. یک اختلافی بین آنها ایجاد شده و بزودی این تشکل آنها از هم پاشیده می شود و تمام زحماتی که به زعم خودشان غرب کشید و بدنامی که برای ترکیه و قطر و عربستان ماند، تمام اینها هدر خواهد رفت و آنچه که پیروز خواهد شد، به حول و قوه الهی مردم سوریه می باشند.

قوام در پایان خاطرنشان کرد: به نفع مردم سوریه شد که دشمنان واقعی خودشان را بهتر شناختند و این جنگ چند ساله یک مقاومت و پایداری بیشتری در مردم برای مقابله با جریانات آتی در مملکتشان ایجاد کرد.

البته به این اعتقاد رسیده بود که راهکارهای موجود، حرکات تروریستی و کشتار مردم جواب نمی دهد و غرب هم با فشارهایی که به او می آورد، می خواستند به نوعی غیر مستقیم او را کنار بگذارند تا فرد دیگری را جایگزین وی کنند و این فشار غرب هم بی تاثیر نبوده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.