استعمال دخانیات توسط ‌کودکان و نوجوانان روبه افزایش است

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور گفت: استعمال دخانیات توسط ‌کودکان و نوجوانان روبه افزایش است.

محمد آذینی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تشویق به تغذیه سالم، فعالیت‌بدنی و منع مصرف دخانیات می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی بینجامد.

وی بیان داشت: برای مشخص‌کردن اهمیت روز جهانی قلب، فدراسیون جهانی قلب و اعضای آن اصرار دارند اقدامی برای نجات جان زنان و کودکانی انجام شود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور مصرف غذای سالم را یکی از راهکارهای پیشگیری این بیماری عنوان کرد‌ و افزود: افراد زیادی در حال رو آوردن به سمت غذاهای آماده که اغلب مملو از شکر، نمک، چربی‌های اشباع یا چربی‌های ترانس هستند، می‌باشند.

آذینی خاطرنشان کرد: غذاهای سالم را برای کودکان جاذبه‌دار و کودکان را در پخت غذاها مشارکت دهید.

وی گفت: یک رژیم غذایی سالم غنی از میوه و سبزی است که به بیمار قلبی و سکته مغزی کمک می‌کند تا بهبودی خود را به ‌دست بیاورد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌ها عنوان داشت: ترک مصرف بعضی غذاهای مضر که به آن عادت کرده‌ایم سخت است اما با جایگزینی این غذاها با غذاهای سالم به‌تدریج ذائقه خود را تغییر و به این مواد غذایی عادت می‌کنیم.

آذینی بیان داشت: دریافت نمک را به کمتر از پنج گرم در روز محدود کنید و برای غذا از بشقاب‌های کوچکتر استفاده کنید و پرس‌های بزرگتر را برای میوه و سبزی به‌جای گوشت یا کربوهیدرات‌ها استفاده کنید.

وی دخانیات را یکی دیگر از این عوامل بیان کرد و گفت: یک نفر از هر دو نفر سیگاری به علت بیماری‌های ناشی از دخانیات فوت می‌کنند و هر روز کودکان و نوجوانان بیشتری به مصرف سیگار روی می‌آورند.

مدیر‌گروه مبارزه با بیماری‌ها اضافه کرد: ترک مصرف دخانیات و اجتناب از دود دست دوم سیگار خطر، بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

آذینی ادامه داد: کودکان را در زمینه خطرات مصرف دخانیات، آموزش دهید تا به آنها برای گفتن نه به مصرف سیگار، کمک کنید و اگر ترک سیگار سخت بود، برای راهنمایی از کارکنان بهداشتی کمک بگیرید.

وی فعالیت بدنی را دیگر عامل این بیماری عنوان کرد و اظهار داشت: کم‌تحرکی عامل شش درصد از مرگ‌های سراسر دنیا است و عواملی مانند چاقی و دیابت در دوران کودکی به‌مقدار زیادی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی در بزرگسالی را افزایش دهد. 

این پزشک متخصص اضافه کرد: ۳۰ دقیقه فعالیت‌بدنی با شدت متوسط سه بار در هفته، خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را به‌طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

آذینی خاطر نشان کرد: با انجام این مراحل می‌توانید بار بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش دهید.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.