استعمال دخانیات دخترانه شد!

استعمال دخانیات ،امری که اگرچه باورها آن را موضوعی مردانه می داند اما پژوهش ها خبر از روند رو به رشد آن در میان دختران دارد.بر اساس جدیدترین  نتایج  بررسی جهانی وضعیت استعمال دخانیات در بین نوجوانان، مصرف این ماده خطرناک در بین دختران ۱۵ ـ ۱۳ سال در دنیا در حال افزایش است و اختلاف میزان مصرف در بین دختران و پسران کاهش یافته است.

پیشی گرفتن دختران بر پسران در استعمال دخانیات از نتایج جدیدترین بررسی جهانی وضعیت استعمال دخانیات در بین نوجوانان است به طوری که ۲۰ درصد دختران دانش آموز تجربه استعمال دخانیات دارند و با توجه به صدق این آمار در خصوص منطقه مدیترانه شرقی ،بسیار نگران کننده است.


طبق سخنان یک کارشناس مسئول دخانیات وزارت بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی میزان مصرف دخانیات در بین دختران در مدارس رو به افزایش است و در ایران  به میزان ۱۹٫۵ رسیده است.این آمار در خصوص سومالی، ۲۲٫۴ درصد ، سوریه  ۲۶٫۸ درصد ، فلسطین ۲۷٫۷ درصد و لبنان ۵۴٫۱ درصد است.

لاغری، دوستیابی، استقلال، طرح‌های جذاب و بسته‌بندی‌های جذاب و مورد دلخواه دختران و همچنین بکارگیری تصاویر جذاب هربه هایی است که برای جذب دختران به دخانیات استفاده می شود.

به گفته این کارشناس مصرف دخانیات به وسیله والدین، سایر اعضاء خانواده و دوستان در استعمال دخانیات توسط دختران تأثیر بسزایی دارد. مصرف دخانیات از نظر اجتماعی و خانواده‌ها پذیرفته شده است، معلمان به عنوان الگو بر روی دانش‌آموزان تأثیر گذارند ولی در منطقه مدیترانه شرقی فقط در نیمی از مدارس قانون ممنوعیت مصرف دخانیات توسط معلمان اجرا می‌شود. به طوری که نرخ مصرف دخانیات از نظر دو جنس تغییر چشمگیری داشته و این میزان در بین دختران رو به افزایش است.

به گفته کارشناس مسئول دخانیات وزارت بهداشت مصرف سایر محصولات دخانی به جز سیگار از قبیل قلیان، تنباکوی بدون دود، در بین دختران در منطقه مدیترانه شرقی(۹درصد) دومین رتبه را در مقایسه با این میزان در دنیا به خود اختصاص داده است به طوری که مصرف این محصولات به میزان ۳۰ درصد در لیبی و ۲۰ درصد در اردن، سوریه و فلسطین رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ۳۸ درصد افراد ۱۵ ـ ۱۳ سال در منازل و ۴۶ درصد آنها در اماکن عمومی در معرض استنشاق تحمیلی دود مواد دخانی هستند و این زنگ خطر بزرگی برای سلامت دختران و زندگی آینده‌شان دارد.

به گفته  وی تمایل به شروع مصرف دخانیات در دوره نوجوانی و اعتیاد به آن به سرعت در حال افزایش است و جوانانی که استعمال دخانیات را از سن نوجوانی شروع می‌کنند نسبت به افرادی که در سنین بالاتر دخانیات را شروع کرده‌اند بیشتر به استمرار مصرف مواد دخانی تمایل دارند و کمتر به ترک آن تمایل دارند.

این موضوع در حالی مطرح می شود که که بدون کوجکترین تحقیقی می توان شاهد رشد دخانیات در بین جوانان و نوجوانان باشیم.مشاهده رشد قارچ گونه قهوه خانه ها بدون آنکه نظارتی بر روی آنه صورت بگیرد یا توقف کوتاهی در یک محل تفریحی که مملو از جوانی است که یکدیگر را دوره کرده اند و به تعداد هر کدامشان یک قلیان است،همه و همه نشان از رشد نگران کننده دخانیات در بین جوانان و نوجوان در کنارغفلت مسئولین دارد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.