استفاده آمریکا از روش “غرق مصنوعی” برای شکنجه مخالفان قذافی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  نیویورک تایمز، دیده بان حقوق بشر در گزارشی نوشته است با ۱۴ بازداشتی اهل لیبی مصاحبه کرده که عده ای از آنها می گویند در زمان نگهداری در بازداشتگاه های آمریکایی در افغانستان، مورد شنکجه قرار گرفته اند.

این سازمان در گزارش ۱۵۶ صفحه ای خود می گوید این افراد، اعضای گروه های شورشی لیبی بوده اند که تلاش می کردند دولت معمر قذافی را سرنگون کنند.

در این گزارش آمده که بسیاری از آنها پیش از حملات ۱۱ سپتامبر به افغانستان رفته و عده ای از آنها با گروه القاعده در تماس بوده اند، اما بازداشت شدگان این ارتباط ها را رد کرده اند.

حنان صالح، سخنگوی دیده بان حقوق بشر، درباره انتشار گزارش جدید این سازمان گفت که دولت آمریکا برخلاف خواسته این افراد ، آنها را به دولت لیبی مسترد کرده است.

صالح همچنین گفت: “مهم است که یک تحقیق جنایی درباره روشهای بازجویی که آمریکایی ها از آنها استفاده می کردند، صورت گیرد.”

وی از دولت آمریکا خواست به این افراد غرامت بپردازد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، بسیاری از این افراد بازداشت شده اند و در حال حاضر در لیبی به سر می برند و حتی عده ای از آنها پستهایی در دولت جدید دارند.

دیده بان حقوق بشر سال گذشته از ماجرای این بازداشت شده ها باخبر شد، این موضوع پس از آنکه دولت معمر قذافی برکنار شد و اسناد مربوط به این بازداشتها در دسترس قرار گرفت مشخص شد.

دو نفر از کسانی که با دیده بان حقوق بشر صحبت کرده اند، گفتند در افغانستان و در بازداشتگاه تحت نظارت آمریکایی ها مورد شکنجه و غرق مصنوعی قرار گرفته اند.

آنها از موارد دیگر شکنجه نیز خبر داده اند. به عنوان مثال در مواردی در سلول آنها موسیقی با صدای بلند، به مدت طولانی پخش می شده و یا ناچار بودند به مدت طولانی در اتاقک های بسیار کوچک زندانی باشند.

گزارش جدید سازمان دیدبان حقوق بشر تنها چند روز بعد از آن منتشر می شود که وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد نتیجه تحقیق سه ساله اش درباره استفاده سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، از این روش ها نشان داده، شواهد کافی وجود ندارد که بتوان فردی را مورد پیگرد قانونی قرار داد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.