استفاده از انرژی‌ خورشیدی در آپارتمان‌ها

به گزارش نوساز به نقل از ایسنا، مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران با تاکید بر پیشرفت به کارگیری انرژی‌های نو در راستای تولید برق اظهار کرد: در آینده با افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی، استقبال از انرژی‌های نو بیشتر می‌شود اما به کارگیری انرژی‌ نو در آپارتمان‌ها سخت است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو همچنین اعلام کرد اجرای این طرح در کوتاه‌مدت جوابگو نخواهد بود و تا زمانی که اجرای این کار برای مردم توجیه اقتصادی نداشته باشد، نمی‌توان به موفقیت کار امیدوار بود.

یوسف آرمودلی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سختی استفاده از سیستم‌های فتوولتاییک (خورشیدی) برای آپارتمان‌ها اظهار کرد: در آپارتمان‌ها سقف مشترک است و نصب سیستم فتوولتاییک بر روی آن‌ها با معضلاتی همراه است. اما در شهرهایی که خانه‌ها تک خانه هستند، می‌توان سیستم فتوولتاییک را به راحتی نصب کرد.

این اظهارات آرمودلی به معنی آن‌خواهد بود که اجرای طرح وزارت نیرو برای تبدیل پشت‌بام‌ها به نیروگاه خورشیدی برای بسیاری از شهرهای بزرگ کشور که بافت آپارتمانی دارند دشوار خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به امکان استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق عمومی آپارتمان‌ها که معمولا مشترک است گفت:‌ در آپارتمان‌ها افراد باید با همدیگر هماهنگ باشند و یا از سقف و حتی دیوار جانبی برای نصب سیستم فتوولتاییک استفاده کنند واین سیستم‌ها را در بالکن خانه‌ها نصب کنند.

مدیر عامل سانا با تاکید بر محدودیت سقف آپارتمان با توجه به گستردگی واحدها اظهار کرد: سقف آپارتمان مشترک است و باید از آن استفاده مشترک شود. بنابراین هر جایی قوانین خاص خود را دارد.

آرمودلی در مورد فضای مورد نیاز برای نصب سیستم فتوولتاییک گفت: هر واحد برای نصب سیستم فوتوولتاییک نیاز به ۱۰ تا ۱۲ متر مربع فضا برای ۱٫۵ کیلووات دارد.

وی با اشاره به مناسب بودن شرایط تهران برای استفاده از انرژی خورشیدی و تولید برق از آن در مورد به کارگیری سیستم‌های فتوولتاییک در خانه‌های تهران، اظهار کرد: زمان به کارگیری این سیستم‌ها در دراز مدت بسته به سیاست گذاری ما در کار دارد. اگر در کشورمان ادامه هدفمندی‌ یارانه‌ها را انجام دهیم، در یک مقطعی قیمت انرژی در ایران با قیمت جهانی یکی می شود و همان طور که در ترکیه و افغانستان اتفاق افتاد، استفاده از انرژی‌های نو توجیه پیدا می کند.

وی ادامه داد: زمانی که سوخت براساس قیمت بین المللی عرضه می‌شود استقبال از انرژی‌های نو نیز بیشتر می‌شود چرا که در تولید یک کیلووات ساعت حدود ۲۰۰ تومان بیشتر هزینه می‌شود و آن موقع است که استفاده از سیستم فتوولتاییک توجیه پیدا می‌کند.

مدیر عامل سانا با اشاره به کاهش قیمت سیستم فتوولتاییک در دنیا به مرور زمان اظهار کرد: استفاده از سیستم فوتوولتاییک هنگام واقعی شدن قیمت‌ها و اجرای کامل هدفمندی‌ اتفاق می‌افتد.

آرمودلی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به این که قدرت خرید مردم در دیگر کشورها بالا است و با ایران فرق دارد، دولت در این زمینه کمکی نمی‌کند گفت:‌ دولت ما هستیم، سعی می کنیم که این کار را انجام دهیم اما فعلا امکانش فراهم نشده است. وی با اشاره به معضلات مالی تصریح کرد: با حل مشکلات امیدواریم در آینده با وام دادن به مردم مانند کشور آلمان، انرژی‌های نو را به خانه‌های مردم بیاوریم و برق را با قیمت بالاتر از مردم بخریم تا این کار مقرون به صرفه شود.

مدیر عامل سانا با اشاره به نصب نیروگاه‌های کوچک خورشیدی در برخی از نقاط کشور و عملکرد مثبت آن‌ها گفت: در مناطقی که فاصله خیلی زیادی با شبکه برق دارند از انرژی‌های خورشیدی استفاده می‌شود. برای مثال در برخی از روستاها که بیش از ۲۰ کیلومتر با شبکه برق کشور فاصله دارند و تعداد کم جمعیت باعث می‌شود برق رسانی از طریق شبکه مقرون به صرفه نباشد از سیستم فوتوولتاییک استفاده می‌شود.

آرمودلی در مورد استفاده از سیستم‌های فوتوولتاییک در تهران گفت: در جاهایی که شبکه موجود است نصب سیستم فوتوولتاییک روی سقف امکان‌پذیر است. اما دولت این کار را نمی‌کند. در کشور ما به خاطر پایین بودن قیمت برق ارائه شده از شبکه برق و قیمت بالای سیستم‌های فوتوولتاییک، این سیستم‌ها نصب نشده اما هرفردی می‌تواند با نصب سیستم فوتوولتاییک از انرژی خورشیدی برای تامین برق خانه خود استفاده کند.

وی همچنین با اشاره به این‌که اگر حدود ۵٫۵ میلیون تومان هزینه و سیستمی با ظرفیت ۱٫۵ کیلووات نصب شود در یک دوره ۵۰ روزه تقریبا به اندازه صد تا ۱۵۰ کیلووات مصرف برق در طول دوره کاهش می‌یابد، تصریح کرد: نمی‌دانم افزایش قیمت‌ها روی نرخ سیستم فتوولتاییک چه تاثیری بگذارد.

شرایط خاص اقتصادی اجازه نصب سیستم فتوولتاییک را نمی‌دهد

مدیر عامل سانا گفت: در حال حاضر با توجه به پایین بودن قیمت برق اگر پول خود را در بانک بگذارید واز سود آن هزینه برق را بدهید ارزان‌تر است از این که سیستم فتوولتاییک نصب کنید !

آرمودلی با تاکید بر شرایط اقتصادی اظهار کرد: حرف استفاده از انرژی خورشیدی را برای شرایط الان بیان نمی‌کنیم بلکه در دراز مدت با بالا رفتن قیمت انرژی هر خانه‌ای در صورت داشتن نیروگاه خود، خانه‌ای خودکفا می‌شود و می تواند نیاز اولیه‌اش را برطرف کند. بنابراین استدلال‌های استفاده از انرژی خورشیدی برای دراز مدت است تا سیستم فتوولتاییک را در اذهان جا بیندازیم و مردم بپذیرند که چنین کاری را انجام دهند.

وی با اشاره به استفاده از انرژی خورشیدی در افغانستان و ترکیه گفت: در این کشورها قیمت برق بسیار بالاست بنابراین در خانه‌ها از سیستم فوتوولتاییک برای تامین برق استفاده می‌کنند.

دولت کمک کند

مدیرعامل سانا با اشاره به راهکارهای فرهنگ سازی برای استفاده از انرژی خورشیدی در راستای تامین برق گفت: یکی از راه‌ها این است که بخشی از هزینه سیستم فتوولتاییک را دولت بدهد و به مردم کمک کند. تلاش می‌کنیم که این کار صورت بگیرد منتهی تا به حال این موضوع جا نیفتاده است. چرا که مشکلاتی در زمینه بودجه، اعتبارات و گرفتاری‌های مالی در صنعت برق وجود دارد.

آرمودلی ادامه داد: اگر یک روزی شود که کارهای فوق صورت گیرد همان کاری که انجام می‌شود که در آلمان و دیگر کشورها صورت گرفته و مردم خود برای استفاده از این سیستم‌ها اقدام می‌کنند.

وی در پایان در مورد امکان نصب نیروگاه‌های خورشیدی در حاشیه شهرها برای تامین برق در سطح کلان، اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های بالای نیروگاه‌ها و وجود شبکه برق در شهرها این کار امکان‌پذیر نیست. بنابراین افراد باید شخصا برای استفاده از سیستم‌های فتوولتاییک اقدام کنند.

جزییات طرح وزارت نیرو برای نیروگاه‌ کردن پشت‌بام‌ها!

محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، نصب و استفاده از پنل‌های خورشیدی علاوه بر تاثیرگذاری در صرفه جویی هزینه های خانوار، در کاهش تلفات شبکه‌های برق بسیار موثر دانست. بهزاد با تشریح برنامه نصب پنل‌های خورشیدی برای مصارف خانگی که به تازگی از سوی وزارت نیرو عنوان شده است، گفت: این طرح باید با حمایت و همکاری برخی از دستگاه‌ها مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود تا مشترکان بتوانند با استفاده از تسهیلات، چنین پنل هایی را در پشت بام خانه‌های خود نصب کنند.

معاون وزیر نیرو افزود: تولید و استفاده از انرژی با نصب پنل‌های خورشیدی افزون بر اینکه به اقتصاد خانواده می‌کند، می‌تواند در کاهش پیک مصرف برق نیز موثر باشد. به گفته بهزاد نصب پنل‌های خورشیدی برای مصارف خانگی تقریباً در تمام نقاط کشور امکان‌پذیر است. وی هزینه اولیه این پنل‌ها را حدود ۶۰ میلیون ریال به ازای هر کیلووات عنوان کرد و ادامه داد: پنل‌های خورشیدی قابلیت نصب بر روی پشت بام تمامی ساختمان ها را دارد.


آخرین اخبار
منبع: لقمه
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.