استفاده از تعابیری که شأن اهل بیت را در مدایح زیر سوال ببرد، جایز نیست

پاسخ چند تن از مراجع عظام تقلید به یک استفتاء

جمعی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به یک استفتاء مبنی بر حکم شرعی استفاده از تعبیرات خاصی در مدایح که ممکن است شأن اهل بیت را زیر سوال ببرد، استفاده از اینگونه عبارات را مناسب نمی‌دانند.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، مداحی و روضه‌خوانی هنری اسلامی و مقدس است که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مداحی و مجالس ذکر عاملی است برای پیوند مردم با مکتب اهل بیت(ع) و زمینه‌ای است برای آشنایی بیشتر با اهداف و روش زندگی آن بزرگواران از این رو هر آهنگ، سبک، شعر و سرودی مناسب این مجالس نیست و ممکن است سبب دور شدن از اهداف اصلی آن شود، نه تنها سبب آگاهی و هدایت نیست بلکه عاملی برای انحراف و کجروی جوانان است. متأسفانه در چند سال اخیر شاهد برپایی مجالسی هستیم که از آهنگ و اشعار و الفاظی استفاده می‌شود که مناسب این گونه مجالس نیست. استفاده کلماتی که در زیر سوال بردن شأن اهل بیت مورد تردید است، چه حکمی دارد که مورد پرسش بسیاری قرار گرفته است.

برای دریافت پاسخ این سؤال، از تعدادی مراجع استفتایی به عمل آمد که متن سؤال و پاسخ‌های بعضی از علما و مراجع عظام تقلید به شرح زیر است:

«محضر مبارک مراجع با اهدای سلام و تحیات؛ همان‌گونه که حضرات‌عالی استحضار دارید، در مجالس مذهبی اعیاد و جشن‌ها و یا عزاداری‌ها و سوگواری‌ها ذاکران و مرثیه‌خوانان اشعار متفاوتی را برای مراسم‌های مختلف قرائت می‌کنند. به مرور زمان اشعاری که در اینگونه مجالس خوانده می‌شود به اقتضای روز تغییر کرده و عبارت‌های مختلفی را در خود جای می‌دهد. بعضی از ذاکران اهل بیت(ع) در مدایح خود تعبیراتی مانند «مستم»، «علی پرستم»، «همچو مادرت زهراء مادرت از همه خوشگلتر است»، «رقاصم و رقاصم عاشق عباسم» و عبارات این چنینی را به کار می‌برند که به نظر می‌رسد با شأن اهل بیت(ع) منافات دارد، آیا به کار بردن اینگونه الفاظ مشکل‌زا است و چه صورتی دارد؟».

«دفتر مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی سید علی‌خامنه‌ای»

بسمه‌تعالی

معلوم نیست ظاهر این الفاظ مرادشان باشد و در هر صورت الفاظ خوب و اشعار فراوان بهتر، فراوان است، آن‌ها را بخوانند.

«دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی»

بسمه‌تعالی

با اهداء سلام و تحیت؛

باید در مدایح اهل بیت(ع) از بهترین و رساترین مدایح که مشتمل بر مضامین صحیح و اقتباس از آیات و احادیث نکات شعری ادیبانه و دور از غلو است، استفاده شود.

«دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی»

بسمه‌تعالی

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اینگونه تعبیرات مناسب نیست.

«دفتر مرجع عالی‌قدر آیت‌الله فاضل لنکرانی»

بسمه‌تعالی

سلام علیکم

نباید مسائلی که خلاف شأن ائمه اطهار(ع) و اهل بیت است و سبب هتک حرمت از آن‌ها می‌شود در اینگونه مجالس مذهبی حتی در قالب شعر و مداحی بیان شود.

«دفتر مرجع عالی‌قدر آیت‌الله تبریزی»

بسمه‌تعالی

به کار بردن تعبیراتی که در بین مردم سبک محسوب می‌شود در مورد ائمه معصومین(ع) اشکال دارد.

«دفتر مرجع عالی‌قدر آیت‌الله بهجت»

بسمه‌تعالی

البته اشخاص با الفاظی که در شأن آن بزرگوار نیست نباید مدح‌ کنند و الفاظ مناسبت‌تر به نوعی که شایسته ایشان باشد بسیار و فراوان است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.