استفاده از خدمات بانکی بدون نیاز به «امین»

بینا- دبیر منطقه ۷ کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران گفت: با وجود بخشنامه بانک مرکزی در مورد عدم نیاز نابینایان به امین در استفاده از خدمات بانکی متاسفانه این بخشنامه اجرا نمی‌شود.
وحید کاظم‌زاده در نشست بررسی حقوق معلولین روشندل با بیان اینکه معلولین نابینا در مراجعه به بانک‌ها جهت بهره‌مندی از خدمات بانکی با اعمال محدودیتهایی مواجه می‌شوند، تصریح کرد: نابینایان برای استیفای حقوق خود مجبور به همراه داشتن شخصی به عنوان امین نیستند.
وی ادامه داد: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، نابینایان در خصوص استفاده از خدمات حساب جاری در صورتی که رسما مسئولیت‌های ناشی از صدور چک را بپذیرند نیازی به معرفی وکیل ندارند.
کاظم‌زاده افزود: به‌رسمیت شناختن حق و حقوق نابینایان توسط جامعه مهم‌ترین خواسته روشندلان است و باید گفت قانون جامع معلولین مظلوم‌ترین قانون کشور است.
وی دلیل بسیاری از معلولیت‌ها را عدم آگاهی خانواده به مسائل زناشویی برشمرد و اظهار کرد: بیش از هفتاد درصد نابینایان و کم‌بینایان بر اثر مسائل ژنتیکی و ازدواج خانوادگی دچار این معلولیت شده‌اند که مسئولان و ارگان‌های درگیر با خانواده از جمله آموزش و پرورش باید ضمن آگاه‌سازی خانواده‌ها جلوی ازدواج فامیلی را بگیرند و پیشنهاد می‌شود ازدواج‌های فامیلی با نظر مراجع پزشکی و قضایی صورت پذیرد.
دبیر منطقه ۷ کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه تورم و گرانیهای اخیر هزینه‌های معلولان به‌ویژه نابینایان را مضاعف ساخته است، افزود: امیدوارم مسئولان و دولتمردان توجه ویژه‌ای به روشندلان داشته باشند.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.