استفاده از دستگاهی تازه برای جراحی های ستون فقرات

۱۹م آذر ،

برای اولین بار در کشور و با همکاری موسسه خیریه زنجیره امید برای جراحی ستون فقرات ؛ دستگاه ” نرو مانیتورینگ nerve monitoring 16 کاناله در بیمارستان سینا راه اندازی و نصب شده است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، رییس بیمارستان سینا گفت : در تمام جراحی های دنیا اعمال جراحی ستون فقرات را با کمک دستگاهی انجام می دهند که عملکرد نخاع را در حین جراحی کنترل کرده تا قابل رؤیت برای جراح باشد. هرگاه فشاری اضافه بر روی نخاع وارد شود یا  آسیب دیدگی به نخاع در حال آغاز باشد؛ وضعیت بر روی دستگاه قابل ملاحظه است. این دستگاه کنترل عصب، نرو مانیتورینگ (nerve monitoring) نام دارد که تاکنون در ایران  برای جراحی های ستون فقرات استفاده نمی شده است و این دستگاه برای اولین بار توسط مؤسسه زنجیره امید تهیه و در بیمارستان سینا در تاریخ ۱۴/۰۹/۹۱ نصب شده است.

دکتر پورمند در ادامه افزود: پایش دقیق سیستم عصبی حین اعمال جراحی اصلاحی ستون فقرات همواره یکی از دغدغه های اصلی این نوع اعمال جراحی بوده است. هنگامی که اعمال جراحی اصلاحی اسکولیوز (انحراف ستون فقرات ) انجام می شود احتمال آسیب عصبی نخاع وجود دارد و یکی از نگرانی های اصلی تیم جراحی که ممکن است نتایج این نوع اعمال جراحی را زیر سوال ببرد، همین عارضه است.

وی در تشریح کاربرد این دستگاه اظهار داشت: برای بررسی وضعیت عصبی بیماران حین عمل جراحی اسکولیوز و اطمینان از صدمه نخوردن اعصاب، پزشکان باید پس از بیدار شدن بیماراز سلامت نخاع و کنترل بیمار بر اعضای خویش مطمئن می گردد، البته در این زمینه قبل از عمل این موارد  به بیمار اطلاع داده می شود. با وجود دستگاه مانیتورینگ راه عصبی، این کنترل بر وضعیت اعصاب توسط تیم جراحی در حین عمل صورت می گیرد.

رییس بیمارستان سینا در پایان از اجرای دوره آموزش کاربردی دستگاه خبر داد و افزود: این دستگاه بعد از نصب، در هفته آینده توسط پرفسور کیوان مزدا ( پزشک داوطلب موسسه زنجیره امید ) برای جراحی ۱۱ بیمار محروم که دچار عارضه اسکولیوز (انحراف شدید ستون فقرات) می باشند مورد استفاده قرار خواهد گرفت  و  دکتر مسری زادا (پزشک نورولوژیست از کشور فرانسه) نحوه استفاده از این دستگاه را به پزشکان ایرانی در بیمارستان سینا آموزش خواهند داد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.