استفاده از روغن بسیار برای سرخ کردن غذا، میگرن را تشدید می کند

۲۸م دیماه ،

استفاده از روغن بسیار برای سرخ کردن غذا، میگرن را تشدید می کند

استفاده از روغن زیاد برای سرخ کردن غذا، میگرن را تشدید می کند

مواد چرب و مواد غذایی‌ که با روغن بسیار سرخ می‌شوند عامل تشدید میگرن می باشند.

به گزارش راسخون به نقل از وب دا، کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: میگرن، نوعی اختلال سردرد است که با ترکیب متنوعی از تغییرات عصبی و گوارشی مشخص می‌شود، درد می‌گرن اغلب اوقات به صورت درد ضربان دار یک طرفه است که ابتدا خفیف است و کم کم شدید می‌شود.

ناهید برخورداری مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری و یا در هنگام قاعدگی، کمبود خواب و یا اختلال در الگوی خواب فرد، مصرف بیش از اندازه مسکن‌ها و درمان‌های ضددرد، گرسنگی طولانی مدت (مانند روزه) و تغییرات متناوب فاصله وعده‌های غذایی و مصرف سیگار  را از عواملی دانست که سبب تشدید حملات می‌گرن می شوند.

وی پیشنهاد کرد: مبتلایان به میگرن در حد امکان از شرایط استرس‌ زا دوری کنند و از تکنیک‌های آرامش بهره مند شوند همچنین حمام، استراحت کردن، ماساژ صورت و گردن و شانه می‌تواند مفید باشد.

پنیر، قهوه و بادام زمینی میگرن را تشدید می کنند

وی با بیان این که بعضی غذا‌ها، نوشیدنی‌ها و افزودنی‌های غذایی می‌توانند سبب تشدید علائم میگرن شوند و  باید از مصرف آن‌ها اجتناب کرد  گفت: پنیر، هات داگ، بستنی، قهوه بعضی مغز دانه‌ها از جمله بادام زمینی، نوشیدنی‌های الکلی ، انواع افزودنی‌ها در محصولات غذایی مانند مونوسدیم گلوتامات، سدیم نیترات و آسپارتام نیز از دیگر موادغذایی تشدید کننده علائم میگرن می باشند.

 مصرف غذای مانده ممنوع!

برخورداری با بیان این که غذای مانده و ذخیره غذا به مدت طولانی سبب افزایش میزان تیرامین شده که تیرامین خود یک عامل تشدید کننده علائم میگرن می‌باشد.

وی با اشاره به این که آجیل‌ها، شکلات، جوانه گندم و صدف خوراکی از منابع غذایی حاوی مس به شمار می‌روند، افزود: مس در متابولیسم آمین‌های فعال کننده رگ‌ها نقش داشته و احتمال بروز حمله می‌گرن را افزایش می‌دهد، پرتقال و گریپ فروت و نارنگی باید از رژیم غذایی حذف شوند، زیرا مرکبات جذب روده‌ای مس را افزایش می‌دهند و ممکن است در فرآیند آغاز حمله‌های می‌گرن نقش داشته باشند

این کارشناس تغذیه در ادامه متذکرشد: مرغ، خروس و بوقلمون و غذاهای پروتئین دار نظیر تخم مرغ، گوشت گاو و حبوبات باید در هر وعده غذایی این بیماران گنجانده شوند.

 
سیب، گلابی، گیلاس، زردآلو میان وعده‌ غذایی مناسب

وی همچنین خاطرنشان کرد: سیب، گلابی، گیلاس، زردآلو و انگور میوه‌هایی می باشند که مصرف آن‌ها سبب افزایش منظم قند خون می‌شود. این میوه‌ها میان وعده‌های غذایی بسیار خوبی برای حفظ و کنترل قند خون می باشند.

برخورداری ادامه داد: بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که بعضی از محصولات مانند روغن زیتون که سرشار از اسیدهای چرب مفید امگا ۹ می باشند، می‌توانند با خطر بروز این اختلال روانی مقابله کنند

 
هفته‌‌ای سه بار ماهی مصرف کنید

وی خطاب به مبتلایان به میگرن پیشنهاد کرد: هفته‌‌ای سه بار ماهی (کبابی، بخارپز یا آبپز) را در رژیم خود قرار دهید، اسیدهای چرب امگا-۳ به کاهش تکرر سردرد‌ها کمک می‌کنند

وی مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه، زیتون، سیر، زنجبیل، چغندر، خیار، آب هویج، کرفس، جعفری و اسفناج را از دیگر. غذاهای مفید برشمرد و عنوان کرد: رژیم سالم و کنترل مناسب وزن، بدن و ذهن را قوی‌تر خواهد کرد.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.