استفاده از سیستم امتیازدهی الکترونیکی در رقابت های تکواندو المپیک

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن، مشکل امتیازدهی گریبانگیر تکواندو شد و در آستانه حذف از ورزش های المپیک قرار گرفت.

ورزشکاران از اینکه ضربات آنها را داوران کناری ثبت نکرده بودند، گلایه مند بودند. نتیجه یک مسابقه سنگین وزن زنان بعد از بازبینی فیلم مسابقه و تایید اشتباه داوران تغییر کرد.

از آن زمان نهاد حاکم بر تکواندو، سیستم امتیازدهی خود را اصلاح کرد. این سیستم دارای محافظ های الکترونیکی است که بطور خودکار ضربات با قدرت کافی را ثبت می کند. با این حال ضربات سر هنوز به صورت دستی امتیاز داده می شود. بازی های المپیک لندن اولین بازی هایی خواهد بود که از سیستم جدید استفاده می کند.

جنجال بیشتر خبرهای خوبی برای تکواندو نیست. کمیته بین المللی المپیک بعد از پایان المپیک لندن، تکواندو را همراه با سایر ورزش ها مورد بررسی قرار می دهد تا در مورد ادامه حضور آنها در المپیک تصمیم گیری شود.

‘ژان ماری آیهر’ دبیرکل فدراسیون بین المللی تکواندو گفت: امتیازدهی تکواندو اکنون بسیار بی طرفانه تر شده است. اگر اعتراضات زیادی در لندن داشته باشیم بدشانسی زیادی خواهد بود.

بیشتر مربیان و ورزشکاران اذعان دارند با امتیازدهی الکترونیکی مسابقات تکواندو بی طرفانه تر می شود چرا که رایانه و نه چشم انسان ضربات را ثبت می کند.

‘ژان لوپز’ مربی تیم ملی تکواندو آمریکا گفت: سیستم امتیازدهی الکترونیکی باید اعتراضات و هر گونه احساس ناداوری را بین ورزشکاران حذف کند. این کار گامی در مسیر درست است.

بازبینی ویدیویی نیز کار جدیدی است. مربیان اگر گمان کنند تکواندوکار آنها یک ضربه سر داشته که ثبت نشده حق دستکم یک اعترض را دارند. اما باید از کارت بازبینی ویدیویی استفاده کنند. اگر اشتباه کنند حق اعتراض را از دست می دهند.

اگر چه در تمام مسابقات، یک کارت بازبینی ویدیویی به مربیان داده می شود.

قانون دیگر، ورزشکاران را به خاطر کم کاری تنبیه می کند. بعد از ۱۰ ثانیه داور می تواند به تکواندوکاری که برای مبارزه تلاش نمی کند اخطار بدهد. این کار مبارزات را برای تماشاگران جذاب تر می کند. قانون جدید به این معناست نباید ورزشکاری که از حریف جلو است و نگران از دست دادن برتری خود است، اجازه کم کاری داشته باشد.

با آغاز رقابت های وزن ۵۸ کیلوگرم تکواندو مردان در روز چهارشنبه، نگرانی کمی باید وجود داشته باشد.

‘خوئل گونزالس’ از اسپانیا جزو مهیج ترین تکواندوکاران این رشته است و برای اولین مدال المپیک به میدان می رود. او با رقابت جدی ‘لی دائه هون’ امید کره جنوبی روبرو است. لی معمولا در وزن بالاتری شرکت می کند. او سال گذشته در وزن بالاتر قهرمان جهان شد.

در قسمت زنان نیز، ‘وو جینگ یو’ از چین دارنده مدال المپیک پکن از عنوان قهرمانی خود دفاع می کند.

ورزشی. ** ۱۵۸۴ ** ۱۵۸۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۷۶۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.