استفاده از ضربان‌ساز مغزی برای درمان آلزایمر

سلامت > تحقیقات
پژوهشگران کاشت ضربان‌ساز مغزی برای بهبود فعالیت شناختی در مبتلایان به آلزایمر را آغاز کرده‌اند.

به گزارش هلث نیوز دایجست جراحان در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو برای اولین بار در یک عمل پنج ساعته برای اولین بار در مغز کتی سانفورد، یک بیمار داوطلب دچار آلزایمر، یک ضربان‌ساز قرار دادند.

قرار است در نهایت در این بررسی تایید شده بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا کاشت ضربان‌ساز در مغزهای ۱۰ بیمار دچار آلزایمرانجام شود تا مشخص شود آیا استفاده از این وسیله می‌تواند کارکرد شناختی و رفتاری آنها را بهبود بخشد یا نه.

کاشت این ضربان‌سازه‌ها برای استفاده از تکنولوژی “تحریک عمقی مغز” (DBS) – همان تکنولوژی استفاده شده بر روی حدود ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون در سراسر جهان- است.

پژوهشگران امیدوارند با تحریک مناطق معینی از مغز با استفاده از این ضربان‌سازها و تاثیرگذاری بر کارکرد قطعه پیشانی مغز و شبکه‌های عصبی مربوط به آن را که در شناخت و رفتار دخیلند، علائم این بیماران را بهبود بخشند.

دکتر داگلاس شار، عصب‌شناس و رئیس بخش عصب‌شناسی شناختی و دکتر علی رضایی جراح اعصاب و رئیس برنامه علوم اعصاب در مرکز پزشکی وکسنر سرپرست این بررسی هستند. این بررسی بر روی افرادی انجام می‌شود که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر هستند و علائم خفیفی دارند.

وسیله کاشتنی برای تحریک عمقی مغز مشابه وسیله ضربان‌ساز (پیس‌میکر) قلب است با این تفاوت که سیم‌های آن به جای قلب به مغز متصل می‌شوند. این وسیله پیام‌هایی را به درون مغز می‌فرستد که فعالیت غیرطبیعی مغز را به حالت طبیعی در می‌آورد.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.