استفاده از فناوری هسته ای در صنعت فضایی تحولی عظیم

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

استفاده کردن از فناوری هسته ای در صنعت فضایی و ماهواره ای تحولی عظیم خواهد بود.

نوید مقصودی، کارشناس علوم هوا فضا در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاراندباشگاه خبرنگاران گفت:  اگر فناوری هسته ای به اندازه ای پیشرفت کند که بتوانیم موتورهای ایمن و مطمئن فضایی را توسعه دهیم تحول بزرگی در صنعت فضایی و ساخت ماهواره ها رخ خواهد داد.

وی افزود: در سیستم پیشرانش فضاپیماهایی که می خوهیم به اعماق بسیار دور فضا، در فاصله زیادی از مدار زمین ارسال کنیم، فناوری پیرانش هسته ای بسیار پر اهمیت خواهد بود.

مقصودی اظهار داشت: معمولا فضاپیماهایی که با مسافت های دور از مدار زمین سفر می کنند وظیفه مطالعات کاوشی از زمین را بر عهده دارند و سوخت هسته ای موجود در پیشرانش بر روی کارکرد آنها بسیار تاثیر گزار خواهد بود.

وی تمامی ماهواره ها را نوعی فضاپیما دانست و عنوان کرد: تمامی دستگاه های دست سازی که به اعماق فضا سفر می کنند و به کاوش عوامل مختلف در مکان های متفاوت می پردازد فضا پیما محسوب می شود.

** بحث ماهواره و ماهواره بر در صنعت فضایی دو بخش مجزا است

وی تصریح کرد: ماهواره ها معمولا در یک مدار مشخص به دور زمین در حال چرخش هستند و کارهایی مانند مکالمات مخابراتی، هوا شناسی و بررسی عوامل زیستی را مورد بررسی قرار می دهند.

مقصودی یاد آور شد: بحث ماهواره ها و پرتابگر ها دو بخش متفاوت در زمینه فضایی می باشد به طوری که پرتابگرها سکوها و ابزار آلاتی هستند که با کمک آن ها می توان ماهواره ها را راهی فضا کرد.

وی افزود: در حال حاضر ایران در زمینه پرتابگر بسیار پیشرفت چشمیگری داشته و جز ۸ کشور جهان در مشغول ساخت پرتابگرها هستند می باشد.

مقصودی خاطر نشان کرد: تاکنون با وجود تمامی تلاش هایی که در زمینه ماهواره های عملیاتی انجام داده ایم موفق به پرتاب فضاپیمایی عملیاتی به فضا نشده ایم اما همچنان جوانان این خاک و بوم به تلاش خود ادامه خواهند داد.

وی اظهار داشت: کشور در حوزه ساخت ماهواره ها همواره در حال آموختن است ولی با این وجود همزمان با آموختن پروژه های مختلفی را در دست ساخت داریم.

مقصودی هدف اصلی و بزرگ دانشمندان فضایی ایران را پا نهادن به عصر ماهواره های عملیاتی دانست و گفت: تاکنون توانسته ایم ماهواره های آزمایشی مختلفی را ساخته و با موفقیت به فضا پرتاب کنیم./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.