استفاده از نانوفیلتر در ۶۰۰ کارخانه صنعتی کشور/تولید ماده‌ای برای حذف قارچ استخرها + فیلم

محققان فعال در واحدهای فناور برج فناوری ابن سینای دانشگاه صنعتی امیرکبیر علاوه بر رفع آلودگی‌های کمتر از ۲.۵ میکرون کارخانجات صنعتی، موفق به ارائه ماده گندزدایی شدند که علاوه بر تصفیه آن برای رفع آلودگی‌های آب استخرها نیز کاربرد دارد، ضمن آنکه در آینده این محققان از ربات آموزشی برای کودکان رونمایی خواهند کرد.

سید امیرحسین تقوی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های مستقر در برج فناوری ابن سینای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با ایسنا، تولید فیلترهای صنعتی با استفاده از فناوری نانو را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و گفت: پروسه تولید اکثر کارخانجات صنعتی همراه با غبار است و این ذرات غبار اگر جمع‌آوری نشود، به راحتی وارد محیط زیست شده و موجب آلودگی آن خواهد شد.

وی نمونه این آلایندگی را افزایش ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون در فصول سرد سال دانست که بخشی از آن از سوی کارخانجات صنعتی تولید می‎‌شود و ادامه داد: فیلترهایی که ما تولید کردیم، از آنجایی که حاوی پوشش‌های نانو الیاف است، قدرت جذب ذرات از ۳۰۰ نانومتر را دارند.

تقوی با بیان اینکه این محصول به تولید صنعتی رسیده است، اظهار کرد: در گذشته کارخانجات از فیلترهای میکرومتری استفاده می‌کردند که جذب ذرات بالایی نداشت، ولی نانو فیلترهای تولیدی مانع از انتشار ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون به هوا می‌شود.

به گفته این محقق، در حال حاضر بیش از ۶۰۰ کارخانه صنعتی از نانو فیلترهای تولیدی این شرکت استفاده می‌کنند.

تقوی، تولید نانو ماسک‌های تنفسی را از دیگر دستاوردهای علمی این شرکت نام برد و یادآور شد: زمانی که ما به صنعت وارد شدیم، مشاهده کردیم که کارکنان کارخانجات از ماسک‌های بی‌کیفیت استفاده می‌کنند؛ از این رو از دو سال قبل تولید ماسک‌های نانولیفی را در دستور کار قرار دادیم.

مجری طرح در خصوص تفاوت این ماسک‌ها با ماسک‌های معمول، توضیح داد: ماسک‌های معمول برای آنکه جذب بهتری از ذرات ریز داشته باشند، تعداد لایه‌های آن‌ها افزایش یافته است؛ در نتیجه ماسک سنگین و تنفس با آن سخت می‌شود، در صورتی که در ماسک‌های تولیدی ما چون از لایه نانو الیاف تشکیل شده است، سبک و تنفس در آن راحت است.

وی با بیان اینکه این محصولات وارد بازار شده است، در خصوص صادرات این محصولات نانویی گفت: درخواستی از کشور هلند در خصوص تولید نانو فیلترهای اگزاست فن برای کاربرد در مرغداری‌ها داشتیم و با مکاتباتی که با ما داشتند، نمونه‌ای از فیلترها را برای آنها ارسال کردیم و این نمونه در کشور سوئد تست شد و نتایج رضایت بخشی داشت.

تقوی ادامه داد: پس از این نتایج، از ما درخواست تولید نانو ماسک را داشتند؛ ولی به دلیل وجود تحریم‌ها مشکلاتی در این همکاری ایجاد شد. ولی این محصولات به کشورهایی چون عراق و پاکستان صادر شده است.

تولید ماده گندزدای پساب و استخرها

محمدجواد نوروزخانی از محققان یکی دیگر از شرکت‌های مستقر در برج فناوری دانشگاه امیرکبیر حوزه فعالیت این شرکت را محیط زیست و تصفیه و گندزداهای نوین آب و فاضلاب دانست و گفت: در این راستا علاوه بر تولید نرم‌افزارهای مدیریت آب، دستگاه‌های تصفیه آب را طراحی کرده و ساختیم که در مواقع بحران قادر است هر نوع آبی را با کیفیت مطلوب تهیه کند.

وی مدیریت پسماندها را از دیگر زمینه‌های فعالیت این شرکت نام برد و یادآور شد: در این طرح با روش نوین و بر اساس نرم‌افزاری که طراحی شده است، پسماندهای عفونی را مدیریت می‌کنیم.

نوروزخانی تولید ماده گندزدا را از دیگر محصولات تولیدی این شرکت ذکر کرد و افزود: به کمک اعضای هیات علمی دانشگاه امیرکبیر دستگاهی را با عنوان “الکترولیز غشایی نمک طعام” ثبت اختراع کردیم. از این دستگاه برای گندزدایی آب آشامیدنی و صنایعی که مصرف بالای آب دارند، استفاه می‌شود.

این محقق با اشاره به مکانیزم عملکردی این دستگاه، گفت: این دستگاه به کمک غشایی که از سوی محققان این شرکت تولید شده است، در فرآیند الکترولیز استفاده شد و بر خلاف سیستم‌های دیگر که تولید آب ژاول (هیپوکلریت سدیم) NaOCl می‌کند، این دستگاه نمک خوراکی سدیم را از کلر تفکیک می‌کند. با این تفکیک توانستیم یک ماده گندزدا با ویژگی اکسیدکنندگی بسیار قوی “کلر”، “ازن”، “دی اکسید کلر” و “اکسیژن” تولید کنیم که یک پتانسیل اکسایش کاهشی هزار و ۲۰۰ میلی ولتی برای ما تولید می‌کند. سایر مواد اکسایش بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌ولت تولید می‌کنند.

به گفته وی، این پتانسل هزار و ۲۰۰ میلی‌ولتی این امکان را می‌دهد که در زمان کوتاه یک تا دو دقیقه آب را با هر خاصیت میکروبی و آلودگی بیولوژیکی، گندزدایی کند.

وی تولید ماده جانبی با کاربرد در صنایع را از دیگر مزایای این دستگاه عنوان کرد و ادامه داد: از طریق تفکیک سدیم، محصول جانبی قابل استفاده در صنعت به نام “سود سوزآور” تولید می‌شود.

نوروزخانی با بیان اینکه این دستگاه برای گندزدایی آب استخرها نیز قابل استفاده است، خاطر نشان کرد: پایین بودن Ph یکی از مزایای این ماده گندزدا است. در سایر مواد گندزدا مانند پودر و گاز کلر و آب ژاول‌ها چون Ph آنها در حد ۶.۵ است، بعد از تزریق در سیکل‌های بسته مانند استخرها، Ph استخرها به سمت ۸.۵ میل می‌کند و هر چه Ph آب افزایش یابد، خطوط گندزدایی پایین‌تر می‌آید؛ از این رو نیاز به تجدید کلر است.

وی، سوزش چشم و التهابات پوستی را از عوارض افزایش Ph آب دانست و یادآور شد: برای پایین آوردن Ph در استخرهایی که از سیستم‌های سنتی بهره می‌برند، اسید به آب تزریق می‌شود؛ ولی  ماده گندزدای تولیدی ما Ph  بین ۲ تا ۳ دارد و زمانی که Ph اسیدی به آبی مانند استخر تزریق شود، هیچ گونه افزایش Ph بالاتر از ۷.۵ ندارد و سوزش و التهابات پوستی نیز از بین می‌رود.

این محقق ادامه داد: علاوه بر آن در محیط‌های استخر قارچ شایعی تحت عنوان “کریپتوسپوریدیوم” ها وجود دارد که با “ازن” و “کلر” از بین نمی‌روند و تنها با گندزدای آن “دی‌اکسید کلر” از بین می‌روند و از آنجایی که ماده گندزدای تولیدی این شرکت حاوی ۲۶ میلی‌گرم دی اکسید کلر است، این ماده قادر به از بین بردن این قارچ است.

کاربردی شدن محصولات توانبخشی در هتل‌ها و بیمارستان‌ها

امیر سرعتی، مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های فناور مستقر در برج فناوری امیرکبیر با بیان اینکه مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری معلولین و محصولات مراقبت از معلولان و سالمندان محورهای تحقیقاتی ما به شمار می‌رود، گفت: در این راستا ۴۰ تا ۵۰ محصول شامل انواع دستگیره‌های استاندارد، آینه، روشویی و انواع ادوات ساختمانی تولید شده است.

وی افزود: با استفاده از ادوات ساخته شده معلولان و سالمندان می‌توانند از سرویس بهداشتی، حمام و سایر امکانات موجود در منزل و محل کار استفاده کنند.   

سرعتی، تمرکز ادوات ساخته شده در این شرکت را سرویس‌های بهداشتی و حمام دانست و یادآور شد: بر اساس آمارها سالانه ۲۰ درصد از سالمندان در اثر افتادن در سرویس بهداشتی و یا حمام دچار آسیب‌هایی منجر به بستری می‌شوند که سیکل بستر طولانی‌مدت باعث از کارافتادن کبد و کلیه در آنها و در نهایت به فوت آنها می‌انجامد.

این محقق، فریم اتومات را از جمله محصولات این شرکت نام برد و در این باره توضیح داد: در افرادی که قادر به نشستن بر روی سرویس‌های فرنگی نیستند، این فریم با کمک دو فنر و یک جک به فرد برای نشستن و بلند شدن از روی سرویس فرنگی کمک می‌کند. این محصول به نوعی توالت فرنگی رباتیک است.

ربات اسباب بازی به کمک آموزش کودکان می‌آید

میلاد احتیاط، مدیر عامل یکی دیگر از شرکت‌های فناور برج فناوری امیرکبیر، تولید مولتی روتور (پهپاد) با کاربردهای تفریحی و تجاری و ربات‌های آمورشی را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت دانست.

وی با اشاره به طراحی و ساخت ربات‌های آموزشی به عنوان اسباب‌بازی‌های آموزشی، اظهار کرد: پس از دو سال تحقیق و مطالعه نمونه اولیه این ربات تولید شده است.

احتیاط با اشاره به دلایل حرکت این شرکت به سمت تولید ربات‌های اسباب بازی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشور در همه زمینه‌ها تحریم است، به غیر از اسباب بازی که این امر به دلیل تهاجم فرهنگی علیه کشور است و نوک پیکان این تهاجم، کودکان هستند.
 

مجری طرح با بیان اینکه کارشناسان معتقدند تا قبل از سنین دبستان کودکان از استفاده از تبلت و موبایل و بازی‌های کامپیوتری منع هستند، اظهار کرد: این در حالی است که در کشور، جایگزین جذابی برای کودکان در این زمینه وجود ندارد؛ از این رو ما رباتی برای کودکان طراحی کردیم که مواردی چون قرآن، زبان‌های خارجی . برنامه‌نویسی را آموزش می‌دهد.

به گفته وی این ربات برای کودکان کمتر از ۶ سال طراحی شده است.

احتیاط، قصه‌گویی بر اساس فرهنگ ایرانی- اسلامی را از دیگر قابلیت‌های این ربات نام برد و یادآور شد: در کشورهای پیشرفته آموزش برنامه‌نویسی در سنین پیش از دبستان اجباری شده، چون نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که بهترین راه ارتقای مهارت‌های قرن بیست و یکم و تقویت هوش هیجانی کودکان آموزش برنامه‌نویسی و تفکر الگوریتمی به آنها است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.