“استفاده از پهپادها برای کشتن شهروندان آمریکایی قانونی است”

۲۱م اسفند ،

received-6.jpg

دادستان آمریکا در نامه‌ای که به تازگی فاش شده است، از احتمال استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای کشتن شهروندان آمریکایی در خاک این کشور و قانونی بودن آن سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری هافینگتون پست، نامه چهارم مارس اریک هولدر، دادستان آمریکا توسط سناتور “راند پُل” فاش شد.

این سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی آمریکا و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ پرسیده بود که آیا وزارت دادگستری معتقد است باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مجوز قانونی در اختیار دارد تا دستور حمله‌ای هدفمند علیه یک شهروند آمریکایی در خاک آمریکا بدهد یا خیر.

دادستان آمریکا در پاسخ به این سناتور در نامه‌ای فاش کرد، دولت آمریکا بر این باور است که می‌تواند در “شرایط فوق العاده” از نیروی نظامی برای کشته شدن یک آمریکایی در خاک آمریکا استفاده کند، اما “قصد انجام چنین کاری را ندارد.”

هولدر گفت: دولت اوباما استفاده از نیروی نظامی را در جایی که مقامات با سابقه اجرای قانون در آمریکا بهترین ابزار را برای ناتوان ساختن تهدیدهای تروریستی مهیا می‌کنند، رد کرد اما در قانونی است که رئیس‌جمهور در شرایط خاص دستور چنین حمله‌ای را بدهد.

هولدر نوشت: بنابراین سوالی که شمال مطرح کرده‌اید کاملا فرضی است و احتمال وقوع آن وجود ندارد و سوالی است که اما امیدواریم هیچ رئیس‌جمهوری مجبور نباشد با آن روبرو شود. من گمان می‌کنم امکان این وجود دارد که یک شرایط فوق‌العاده را تصور کنیم که در آن بر طبق قانون اساسی و قوانین اجرایی آمریکا لازم و مقتضی باشد که رئیس‌جمهور به ارتش اجازه استفاده از نیروی مرگبار را در آمریکا بدهد. برای مثال، احتمال دارد رئیس‌جمهور هیچ انتخابی جز اجازه به ارتش برای استفاده از چنین نیرویی نداشته باشد تا بتواند از کشور در حملات فاجعه‌بار، مثل حملات هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱ و ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، محافظت کند.

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه این نامه آورده است: اگر بنا باشد چنین اضطراری به وجود آید وی حقایق و شرایط خاص را مورد بررسی قرار خواهد داد.

سناتور جمهوری‌خواه که تهدید کرده در نامزدی جان برنان به عنوان رئیس سیا به خاطر پنهان کاری وی دربارهٔ برنامه پهپادهای آمریکا مانع تراشی کند، در بیانیه‌ای گفت: اینکه هولدر احتمال حمله پهپادها علیه شهروندان آمریکایی و در خاک آمریکا را رد نمی‌کند، چیزی بیش از فاجعه‌ای وحشتناک است و به منزله بی‌احترامی به حقوق مطابق با قانون اساسی و مقتضی همه آمریکایی‌ها می‌باشد.

هولدر قرار است در برابر کمیته قضایی سنا در جلسه استماع صبح امروز (چهارشنبه) وزارت دادگستری حاضر شود. در اوایل امروز، اعضای کمیته اطلاعاتی گفتند دولت موافقت کرده تا به اعضای این کمیته اجازه دهد تا همه یادداشت‌های دفتر مشاور حقوقی در خصوص کشتار هدفمند شهروندان آمریکایی را ملاحظه کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.