استفاده از گنجینه کهن ادبیات ایرانی به پختگی تئاتر ملی می انجامد

‘عزت الله انتظامی’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت که تئاتر به شیوه غربی در کشور ما در ایده آل ترین شکل خود، باز هم رنگ و بوی ایرانی را ندارد و نمی تواند به عنوان شناسنامه نمایش ملی کشورمان با قدمت و تاریخچه کهن خود در جهان معرفی شود.

بازیگر فیلم اجاره نشین ها ادامه داد: غربی ها تئاتر خود و شیوه ها و قوانین آن را می شناسند و ما نمی توانیم با شیوه تئاتری آنها، داشته های هنر نمایش ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم.

انتظامی توضیح داد: آثار ماندگار در هر فرهنگی در حقیقت ریشه در اصالت ها و باورهای ملی و میهنی خالقان خود دارد و اگر ما به فکر جهانی کردن نمایش ایرانی هستیم باید با ابزار و داشته های اصیل خود به معرفی تئاتر ملی در جهان بیاندیشیم.

رییس هیات مدیره خانه تئاتر، هنر و فرهنگ ایرانی را در جهان یگانه و بی همتا دانست و یادآورشد: غربی ها در آرزوی داشتن بخش کوچکی از دارایی های فرهنگی ما هستند اما با اتکا بر همان ابزارهای محدودی که در اختیار داشتند بر تئاتر اصیل خود و بر اساس داشته های فرهنگی شان هنر نمایش خود را به جهان صادر کردند اما ما در معرفی عظمت گنجینه فرهنگی کشورمان نتوانسته ایم آنچنان که شایسته نام ایران است موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: برگ برگ ادبیات کهن ایرانی از فردوسی و مولوی گرفته تا داستان های عطار و سعدی می تواند منبع الهام،خلق و تولید آثار ماندگار هنری به ویژه در زمینه هنرهای نمایشی ایرانی شود اما این آثار به دلیل سهل الوصول بودن برای ما کمتر مورد توجه هنرمندان تئاتر قرار گرفته است.

انتظامی بعد از تماشای نمایش ‘اپرای حافظ’ به کارگردانی بهروز غریب پور خلق یک اثر نمایشی قوی با استناد از اشعار و زندگی حافظ را موفقیتی بزرگ برای تئاتر ایرانی دانست و گفت: با تماشای این اثر به جرات می توانم بگویم که حتی غربی ها با دیدن اپرای ایرانی به تحسین آن خواهند پرداخت و اینجاست که هنر اصیل ایرانی می تواند قدرت خود را به مخاطبان جهانی نیز به اثبات رساند.

بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما، تئاتر ملی ایران را برای عرضه اندام در جهان نیازمند تقویت و پختگی بیشتری دانست و تاکید کرد: بهره بردن صحیح و به جا از گنجینه کهن ادب فارسی می تواند به قوام نمایش ایرانی کمک کند و ضامن درخشش تئاتر ملی ایران در جهان باشد.

فراهنگ**۹۲۶۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۰۰۹۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.