استفاده بیش از حداز هدفون موجب کاهش شنوایی و جمع شدن جرم در گوش می‌شود

ممتاز نیوز: یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: استفاده بیش از اندازه از هدفون اگر با صدای زیاد و پی درپی باشد از یک سو به سیستم عصبی و قاعده حلزونی گوش آسیب رسانده و موجب کاهش شنوایی و سنگینی گوش می‌شود و از سوی دیگر باعث اختلال در سیستم گوش خارجی و جمع شدن جرم در گوش می‌شود.

دکتر ابراهیم رزم پا عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به خطرناک بودن استفاده بیش از اندازه از هدفون اظهار کرد: استفاده از این وسیله اگر با صدای زیاد و پی درپی باشد، از یک سو به سیستم عصبی و قاعده حلزونی گوش آسیب می‌رساند و موجب کاهش شنوایی و سنگینی گوش می‌شود و از سوی دیگر باعث اختلال در سیستم گوش خارجی و جمع شدن جرم در گوش می‌شود.

وی در مورد چگونگی آسیب رساندن هدفون به گوش بیان کرد: فرکانس شنوایی انسان فرکانسهای ۵۰۰، هزار و ۲هزار هرتز است و فرکانس ۲۵۰ ،۴هزار و ۸ هزار هرتز چندان در مجاورات شنوایی معمولی نیست ولی فردی که به طور نادرست از هدفون استفاده کند در ابتدا در فرکانس بالا کاهش شنوایی پیدا می‌کند و چون صدای زیر را خوب نمی‌شنود در محیط شلوغ، شنوایی او مناسب نیست و در محیط آرام، این مشکل خیلی محسوس نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: اگر فرد خیلی زود متوجه مشکل افت شنوایی خود شود می‌تواند با استفاده نکردن از هدفون و دورنگه داشتن خود از فضاهایی که آلودگی صوتی در آن زیاد است، بافت آسیب دیده‌ی گوش خود را ترمیم کند اما چون ابتدا این مشکل با فرکانس‌های بسیار بالا بوده و در حد مکالمه و گفتار نیست، اغلب افراد متوجه ضعف شنوایی خود نمی شوند و زمانی به این مشکل پی می برند که صدای سوت، وزوز در گوش و سردرد آن ها را آزار دهد که در این صورت دارویی یا جراحی برای این مشکل وجود ندارد.

رزم پا در مورد دیگر مضرات هدفون گفت: صدای بلند از عوامل استرس زا است و استرس باعث ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن و ضعف آن می‌شود به طوری که بدن در برابر عفونت‌ها نمی‌تواند واکنش مناسب نشان دهد و ممکن است فرد را دچار بیماری‌های عفونی یا ویروسی کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به انواع هدفون‌های موجود در بازار گفت: هدفون‌هایی که به طور کامل در گوش فرو می‌رود و معمولا سر آنها باریک است و تمام صدای تولید شده به وسیله آن در گوش می‌پیچد، بسیار خطرناک‌تر و مضرتر از هدفون‌هایی است که سر دایره ای شکل (بشقابی) داشته و قسمتی از صدا را نیز در محیط اطراف پخش می‌کند و کم خطرترین هدفون‌ها آن دسته‌ای است که دارای پوشش ابری بوده و روی گوش را می‌پوشاند.

وی از دیگر مضرات استفاده غیراصولی از این وسیله را تغییر در بازه شنوایی به ویژه درمحدوده صدای بم دانست و خاطرنشان کرد: در بعضی از نژادها از نظر ژنتیک مثل بلوند و چشم آبی، حساسیت و آسیب پذیری از طریق صدا و عفونت در ناحیه گوش بیشتر است و باید این افراد بیشتر از شنوایی خود مراقبت کنند.

رزم پا در پایان استفاده از هدفون را با صدای ۵۰ تا ۶۰ دسیبل بی خطر دانست و بیان کرد: در صورتی که با صدای زیاد و بالاتر از حد مجاز از این وسیله استفاده می‌شود، زمان آن در طول هفته نباید بیش از ۲ ساعت باشد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.