استفاده روش جدید تشخیص کانون تشنج در بیماران مصروع

متخصص مغز و اعصاب گفت : برای تشخیص کانون تشنج در بیماران صرع از روش تزریق ماده نشاندار شده به رادیواکتیو استفاده می شود که تاکنون ۴۴ برای نفر از این روش استفاده شده است .

دکتر جعفر مهوری، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه برای بررسی کانون صرع می توان از روش های غیر تهاجمی استفاده کرد که یکی از این روش ها تزریق ماده نشان دار شده به رادیواکتیو و تزریق در شروع تشنج است گفت : این ماده در منطقه ای که فعالیت مغزی به صورت تشنج وجود دارد تجمع یافته و به صورت فعال شدن در اسکن نشان داده می شود که به آن روش ICTAL-SPECT  گفته می شود .

وی ادامه داد : در مواردی که ضایعه مغزی بسیار بزرگ بوده و یا دو ضایعه در مغز وجود داشته باشد که نمیتوان با روش های معمول مشخص گردد که کدام یک از اینها منجر به حمله تشنج می شود از روش فوق استفاده می کنیم .

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با بیان اینکه با این روش بین ۸۵ تا ۹۵ درصد ار کانون صرع را می توان تشخیص داد اظهار کرد: در صورتیکه کانون صرع به درستی تشخیص داده شود با عمل جراحی و برداشتن کانون تشنج زا می توان باعث بهبود حملات صرع شد که تاکنون در مرکز علوم اعصاب شفاء برای ۴۴ مورد از روش فوق استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه این روش به تنهایی کافی نبوده و لازم است که در مراحل اولیه روش های دیگری نیز بکار گرفته شود یادآور شد: این روش در جهت تشخیص درست کمک کننده بسیار خوبی است.

دکتر مهوری در پایان خاطرنشان کرد : هنگامی که ضایعه ای موجود در مغز ، در  MRI  دیده نشود یا با  روش موفق به یافتن کانون صرع زا نشود ، می توان با روش الکترود گذاری در مغز حدود ضایعه را به طور مشخص ثبت کرده و پس از آن ، عمل جراحی نتیچه بهتری بدست خواهد داد./ ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.